A plecat din Romania pentru ca Securitatea nu-i dadea pace. Refuzase sa toarne pe altii. A trecut inot, in noiembrie, Canalul Cerna-Bega, pana in Iugoslavia. Astazi, romanul Florian Peretz este directorul general al diviziei din Oradea a unui constructor italian de autoturisme.
ANA-MARIA LUCA
Dumnezeu l-a purtat pe Florian Peretz si prin multe vai. Dar
l-a urcat si pe varful dealului, spune el cand rememoreaza toate intamplarile care l-au adus acolo unde este acum: cetatean american si unul dintre cei mai prosperi oameni de afaceri din Diaspora romaneasca. Asa crede el, ca Dumnezeu a avut un plan pentru el. Caci altfel n-ar fi trecut cu bine prin toate rautatile regimului comunist.
MEMBRU DE PARTID "POCAIT". Peretz a parasit Romania in 1985 pentru ca securistii nu-i dadeau pace. Si opresiunile erau pe fata. De ce? Povestea a inceput cu primul lui loc de munca: regionala de cai ferate de la Galati. Abia iesit de pe bancile Politehnicii de la Timisoara, oradeanul a ajuns foarte repede sef de depou. "Se facea contrabanda cu cafea, tigari si altele. Cam o data la sase luni se schimba seful si s-au gandit sa ma puna pe mine", povesteste inginerul. Sefia nu a fost o veste buna pana la urma. Nu putea sa fie sef fara sa fie si membru de partid. A zis nu la inceput. "Era in opozitie cu tot ce credeam eu. A venit la mine secretarul de partid pe depou si mi-a zis, tin minte si acum, ca nu pot sa fiu sef fara sa fiu membru. Am zis ca eu sunt pocait, sunt penticostal, nu pot fi si membru de partid." Dar n-a contat. L-au facut membru, dar fara carnet. N-a avut carnet timp de un an. La sedinte era privit ciudat pentru ca nu avea dovada.
A REFUZAT "STEFAN GHEORGHIU". Dupa un an a avut o surpriza. A venit secretarul cu un zambet larg pe fata si-a zis ca trebuie sa plece patru ani la "Stefan Gheorghiu", scoala de partid. "Am stat, m-am uitat la el, am simtit ca ma furnica. «Daâ nu va bucurati?», m-a intrebat el. Am zis ca sunt uluit." Nimeni nu-i spusese ca i s-a facut un dosar, habar n-avea ca fusesera la parinti, ii intrebasera rudele si vecinii fara ca ei sa-si dea seama. A mers acasa, i-a spus sotiei, Mia, si s-au rugat. Au plecat la Oradea. Acolo a gasit un post liber de mecanic-sef la intreprinderea unde lucra unul din fratii sai. A cerut transferul de la Galati, spre uluirea conducerii. In 30 de zile a plecat cu toate bagajele la Oradea. Sotia si-a dat demisia din invatamant atunci. N-a mai putut niciodata fi invatatoare din nou.
A fost cateva luni sef de atelier la un autoservice. Si el, si muncitorii lucrau pe acord, erau platiti in functie de cat produceau. A castigat 5.000 de lei pe luna atunci, iar muncitorii aveau salariile mai mari decat daca ar fi avut salariu fix. Dar l-au dat afara. S-a intors din delegatie de la Bucuresti si a gasit la poarta atelierului un afis: "Cine ii da voie inginerului Peretz sa intre in fabrica va fi dat afara". A stat fara serviciu timp de doua luni. A mers in audienta la prim-secretar. Timp de doua luni, in fiecare luni, se programa in audienta si prim-secretarul nu-l primea. In cele din urma l-a primit, iar dupa cateva zile s-a si angajat la Compania de Constructii din Oradea. Directorul era prieten cu prim-secretarul. I-au dat apartament.
SCAPAREA
"A venit la mine secretarul de partid pe depou si mi-a zis, tin minte si acum, ca nu pot sa fiu sef fara sa fiu membru. Am zis ca eu sunt pocaitâ¦"GHINION
"Aveam mereu probleme cu radarul. Ma oprea mereu Militia. Am luat 750 de lei amenda pentru o singura asa-zisa depasire de viteza. Mai mult de 50 la ora nu aveam"Semn
"A fost voia lui Dumnezeu. Un semn de la el. Un batran care a venit la biserica mi-a spus, dupa o rugaciune, ca trebuie sa plec din Romania" - Florian PeretzEVOLUTIE
In America, Florian Peretz a inceput de jos, de la o benzinarie, unde spala geamuri si verifica uleiul la motoare. In doua saptamani a reusit sa-si gaseasca de lucru la un restaurant. Apoi a vandut vase, oale. A ajuns cel mai bun din retea in doua luni. Facea reduceri. Familia a ajuns in America, dupa ce i-a fost aprobata cererea de reintregire a familiei, in iulie 1987. Sotia l-a ajutat si ea la munca la restaurant. Copiii mergeau la scoala bilingva. Erau multi romani in Detroit si faceau ore si in romana. Un roman, Jean Badoi, a aflat ca e inginer si i-a oferit o slujba de proiectant de masini industriale. I-a fost teama ca nu stia engleza bine si a cerut sa lucreze o luna degeaba. Dupa doua saptamani i-au oferit 10 dolari pe ora. Dupa un an a plecat ca instructor cu 19 dolari pe ora. A fost promovat senior designer, apoi senior engineer. I-au recunoscut studiile. Intre timp si-a infiintat si o firma. In 1993 a devenit cetatean american. Lucra 20 de ore pe zi, pana la 5 era la slujba, apoi avea curs la facultate, la masterat, apoi, pana la 2 noaptea ii invata pe alti romani sa proiecteze masini. A venit in Romania de mai multe ori. A adus primele calculatoare intr-o geanta. A facut o filiala a firmei la Oradea. A vandut 50% din actiuni unei firme care a fost apoi preluata de italieni. Italienii i-au cerut sa vanda si restul si l-au facut director general pe Romania.Citește pe Antena3.ro


