Premierul francez, Edouard Philippe, a comunicat vineri sindicatelor că Guvernul va prelua 35 de miliarde de euro din datoriile totale, în valoare de 47 miliarde de euro, ale companiei naţionale de căi ferate din Franţa (SNCF), a informat Unsa, primul sindicat care a avut vineri o întâlnire cu premierul la Palatul Matignon, informează Reuters.
Oferta de a absorbi aproape 75% din datoriile SNCF vine în întâmpinarea solicitărilor formulate de o parte din sindicatele mai moderate de la SNCF, care au demarat o grevă de amploare pe tema restructurării companiei.
Potrivit reprezentanţilor Unsa, Edouard Philippe i-a informat că statul francez va prelua 25 de miliarde de euro din datoriile SNCF în 2020 şi alte 10 miliarde de euro în 2022. În plus, şeful Guvernului francez a anunţat o majorare a investiţiilor statului cu 200 milioane de euro pe an, ceea ce va duce efortul anual la 3,8 miliarde euro, a precizat secretarul general al sindicatului Unsa, Luc Berille.
Pentru moment, Unsa participă în continuare la mişcarea de grevă dar va decide "foarte rapid" o eventuală modificare a poziţiei sale, au adăugat Luc Berille şi secretarul general al Unsa ferroviaire, Roger Dillenseger.
Declaraţiile reprezentanţilor Unsa vin cu câteva ore înainte că premierul francez să facă un anunţ oficial cu privire la datoriile companiei naţionale de căi ferate. Absorbţia datoriilor este văzută ca o concesie importantă care ar putea determina unele din sindicatele de la SNCF să renunţe la greva care a provocat haos în transportul feroviar.
Începând din luna aprilie şi până la finele lunii iunie, angajaţii SNCF vor protesta intermitent faţă de planurile Guvernului francez de a reforma compania naţională de căi ferate SNCF. Protestele ar urma să dureze 36 de zile întinse pe parcursul a trei luni şi vor crea o situaţie dificilă pentru cei aproximativ 4,5 milioane de călători care circulă zilnic cu trenurile SNCF.
Sindicatele de la SNCF protestează faţă de eliminarea statului special, deschiderea pieţei de transport feroviar în faţa concurenţei, precum şi faţă de transformarea SNCF în societate anonimă, proces care, potrivit sindicatelor, deschide calea pentru privatizare, lucru negat de Guvernul de la Paris.
Guvernul francez a prezentat în luna martie un proiect de lege prin care vrea să modifice "misiunea, organizarea, guvernanţa şi forma juridică" a operatorului feroviar SNCF, fără a aduce însă atingere caracterului public al companiei. În expunerea de motive este menţionată în mod expres posibilitatea Guvernului de a pune capăt statutului privilegiat de care se bucură în prezent lucrătorii din sectorul feroviar. Acest statut include garantarea locului de muncă şi posibilitatea de pensionare anticipată începând de la 50 sau 55 de ani, în funcţie de meserie.