x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Arhivă ferecată la Transporturi

Arhivă ferecată la Transporturi

de Miruna Pasa Petru    |    24 Iun 2008   •   00:00
Arhivă ferecată la Transporturi

BALOTEŞTI  ●  Cauzele nesoluţionării dosarului, încă păzite
Dosarul accidentului aviatic de la Baloteşti nu a fost finalizat niciodată! Aceasta este o certitudine descoperită la 13 ani de la producerea tragediei. Rămîn însă în ceaţă circumstanţele care au dus la această situaţie şocantă, iar Ministerul Transporturilor refuză să facă un minim efort pentru lămurirea cazului.



BALOTEŞTI  ●  Cauzele nesoluţionării dosarului, încă păzite
Dosarul accidentului aviatic de la Baloteşti nu a fost finalizat niciodată! Aceasta este o certitudine descoperită la 13 ani de la producerea tragediei. Rămîn însă în ceaţă circumstanţele care au dus la această situaţie şocantă, iar Ministerul Transporturilor refuză să facă un minim efort pentru lămurirea cazului.

Jurnalul Naţional dezvăluia în urmă cu o lună că ancheta privind accidentul aviatic petrecut la Baloteşti, la data de 31 martie 1995, nu a fost finalizată niciodată. Mai mult, dintre coperţile dosarului, arhivat fără să fie închis, lipseau o sumedenie de documente, inclusiv proba esenţială – Raportul final de expertiză care stabilea cauzele producerii accidentului.

IPOTEZA. În timpul verificărilor declanşate de procurorul general Codruţa Kovesi, unul dintre anchetatori a dezvăluit o situaţie interesantă. În toamna anului 2000, dosarul nu fusese finalizat pentru că pînă la acel moment Comisia tehnică nu trimisese încă anchetatorilor raportul final de expertiză. Au urmat declaraţiile publice ale şefului acelei comisii, Sorin Stoicescu. Acesta a susţinut că nu a trimis personal raportul către anchetatori deoarece Ministerul Transporturilor trebuia să facă acest lucru. Iată deci o posibilă cauză a nefinalizării dosarului: procurorii nu au primit niciodată documentul fără de care nu se putea închide cazul. Cum şeful comisiei susţinea că nu a trimis raportul, iar procurorul de caz că nu l-a primit pînă în toamna lui 2000, singurul care putea aduce lumină în această situaţie era Ministerul Transporturilor.

RĂSPUNSUL. Jurnalul Naţional a solicitat astfel instituţiei să comunice dacă raportul final de expertiză în cazul Baloteşti “a fost trimis vreodată către procurori şi, dacă da, cînd?”. Formularea răspunsului a durat exact 30 de zile, durata maximă permisă de Legea 544/2001, pe motiv că este necesară efectuarea unor verificări. Poziţia Ministerului Transporturilor este însă departe de a aduce vreo lămurire în cazul Baloteşti. În locul unui răspuns simplu şi clar, de genul “da” sau “nu”, instituţia a preferat să menţină lucrurile în ceaţă. “La peste 13 ani de la producerea accidentului de aviaţie civilă, nu sîntem în măsură să menţionăm care a fost traseul documentului transmis de Ministerul Transporturilor către organele judiciare, registrele Ministerului Transporturilor fiind arhivate”. Desigur, ministerul a fost extrem de darnic în a furniza informaţii cunoscute deja, şi anume că există un raport final de expertiză, că acesta a fost trimis tuturor statelor implicate sau că documentul cu pricina a fost clasificat “confidenţial”.  

Cum investigaţia la Ministerul Transporturilor pare un drum înfundat pentru ancheta jurnalistică, informaţii noi ar putea veni de la Comisia de Disciplină din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii. Purtătorul de cuvînt al CSM, judecătorul Cecilia Morariu, ne-a declarat ieri că verificările în cazul Baloteşti vor fi gata probabil la începutul lunii iulie. 

×