x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Cetăţeanul român – cu declaraţia în dinţi, chinuit de amendă

Cetăţeanul român – cu declaraţia în dinţi, chinuit de amendă

de Diana Rotaru    |    24 Aug 2010   •   00:00
Cetăţeanul român – cu declaraţia în dinţi, chinuit de amendă

Pentru cei care obţin venituri din activităţi independente - PFA - şi drepturi de autor a început numărătoarea inversă pentru depunerea declaraţiilor şi achitarea noilor impozite. Miercuri, 25 august, este ultima zi în care aceştia pot să-şi declare veniturile.

La instituţiile de stat care trebuie să încaseze contribuţiile la şomaj, la pensii şi la sănătate domneşte haosul. La şomaj şi la pensii oamenii stau ciorchine, neştiind nici ei, nici funcţionarii prea bine cum şi ce au de făcut. La sănătate situaţia este incertă, nu se primesc încă declaraţiile. Astfel, cetăţenii aleargă deocamdată între aceste două
ghişee - şomaj şi pensii.

În Strada Spătaru Preda nr. 21, la sediul central al Agenţiei de Operare a Forţei de Muncă, două funcţionare înregistrează de mână declaraţiile bucureştenilor sau ale celor care au domiciliul flotant în Bucureşti.
Din cauza afluxului de oameni şi a timpului foarte scurt, s-a decis de conducerea ANOFM ca declaraţiile să fie trimise şi prin poştă, cu mandat de confirmare de primire. Cât despre plata efectivă a impozitului de 0,5% pentru şomaj din veniturile declarate pe luna iulie, nimeni nu ştie să spună nimic. Există doar un anunţ postat pe toţi pereţii instituţiei prin care se aduce la cunoştinţă că, în cel mai scurt timp, se va publica pe site-ul agenţiei un cont unde fiecare cetăţean îşi poate vira contribuţia.

Ordonanţa 58/2010 i-a buimăcit nu numai pe contribuabili, ci şi pe funcţionarii publici. La intrarea în sediul central al Agenţiei de Operare a Forţei de Muncă s-a încropit un birou, lângă agentul de pază, pentru înregistrarea declaraţiilor. Două funcţionare aduse din alte departamente ale unităţii înregistrează declaraţiile, una pentru PFA, cealaltă pentru drepturile de autor. Nu răspund la întrebări, nu verifică dacă sunt completate corect - şi asta nu pentru că nu le intră în atribuţii, ci pentru că efectiv nu ştiu -, nu dau informaţii. Ele sunt pe post de scrib şi atât. Pentru cei care nu înţeleg cum trebuie completate formularele, cele două funcţionare îi îndrumă amabil, cu hârtia în mână, la Serviciul Juridic.

La Juridic, într-un subsol al clădirii lucrează doar o singură persoană din trei. Restul colegilor, motivează aceasta, sunt într-o şedinţă la Ministerul Finanţelor pentru lămurirea şi definitivarea ultimelor detalii ce trebuie puse la punct în legătură cu aplicarea practică a Ordonanţei 58/2010. Aşadar, la Juridic, cetăţenii bun-platnici se înhamă cu răbdare în faţa uşii şi aşteaptă destoinici să intre şi să se lămurească. Fiecare cu întrebarea lui, cu nelămurirea lui. Înăuntru, doamna de la Juridic îi întreabă dacă au citit Ordonanţa 58. Nu se mai miră când află că în mare parte cei care vin cu întrebări nu au citit ce este afişat pe site. Ba, mai mult, oamenii par revoltaţi de întreaga situaţie creată, de faptul că trebuie să vină lună de lună să îşi plătească aceste dări la stat, de faptul că angajatorul nu face această treabă pentru angajat.

Situaţiile sunt specifice, unii câştigând venituri din comisioane, alţii fiind PFA, alţii pe drepturi de autor. Fiecare cetăţean arătându-şi revolta faţă de noile taxe şi nelămurirea legată de forma de plată şi înregistrare, cu atât mai mult de completarea declaraţiei. Cei mai mulţi dintre cei care se adresează serviciului juridic completează greşit procentul de impozitare. Ei completează 10,5% în loc de 0,5%, aşa cum apare, de altfel, şi în Ordonanţa 58.

Oamenii sunt panicaţi, iar funcţionarii speră ca lucrurile să se liniştească de luna următoare. "Sperăm ca de luna următoare să nu mai fie acest haos, iar lucrurile să se liniştească atât pentru noi, cei care operăm cu datele, cât şi pentru contribuabili. Deocamdată lucrurile nu sunt puse la punct. Sperăm că în cel mai scurt timp să putem posta pe site acel cont în care cetăţeanul să-şi vireze banii", ne-a declarat şefa Departamentului Juridic al Agenţiei de Ocupare a Forţei de Muncă. În ce priveşte amenda de 5.000 RON pe care cetăţeanul o primeşte în caz de nedeclarare a veniturilor din luna iulie, şefa Departamentului Juridic speră ca lucrurile să nu ajungă atât de departe, în condiţiile în care acum domneşte haosul, şi ca de lunile următoare sistemul să fie pus la punct atât pentru funcţionari, cât şi pentru contribuabili.

După ce ies de la Juridic, cetăţenii - înfricaţi de potenţiala plată a amenzii instituite prin Ordonanţa 58 - încep să-şi completeze buluc declaraţiile. Pe scări, pe scaune, pe afară, pe la geamuri. E doar prima oprire din cele trei la care sunt datori să declare. Pe ultima sută de metri, oamenii se grăbesc să-şi depună declaraţia pentru a da o fugă şi la Casa de Pensii. Cei mai inspiraţi au luat drumul Casei de Pensii la primele ore ale dimineţii, deoarece acolo, spun ei, este bulucul de pe lume. Cei mai mulţi au venit cu declaraţiile descărcate de pe site-ul agenţiei, având şi un teanc de copii. Cei care au crezut că şi le pot procura de la sediul agenţiei nu au putut decât să se înşele şi să vină nepregătiţi, găsind la faţa locului câte un binevoitor care să-şi împrumute formularul până la xerox şi înapoi.

După ce trece prin toată această alergătură, de la xerox la Juridic, cetăţeanul român bun-platnic ajunge, în sfârşit, în faţa celor două funcţionare. Acestea primesc declaraţiile, pe care le copiază de mână într-un registru de date, deoarece, până la această oră, nu s-a creat încă un soft care să corespundă noilor cerinţe.
Pe holuri oamenii freamătă de nervi şi spun doar că le e frică de amendă. Nu mai contează că aşteaptă ore în şir la rând, că instituţiile nu au softuri puse la punct, ei sunt de părere că, dacă e vorba despre luat amenzi, se fac mai degrabă softuri speciale pentru încasarea acestora. "Păi, una e să plătesc eu 3 RON impozit şi alta e să îmi ia ei mie imediat 5.000 RON. Halal afacere!"


Personal suplimentat la Casa de Pensii
Sute de oameni au stat ieri la cozi la Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti pentru a depune declaraţiile privind contribuţiile individuale aferente drepturilor de autor, potrivit Mediafax. Casa de Pensii a fost, astfel, nevoită să majoreze de patru ori numărul de funcţionari care au preluat dosarele. Reprezentantul Casei de Pensii Bucureşti, Marie Jean Romanenco, a precizat că numărul de funcţionari a fost majorat de la 4 la 16, astfel încât timpul de depunere şi primirea dosarelor să fie scurtat. Chiar şi aşa, sute de oameni au stat la cozi atât la camerele unde se primesc dosarele, cât şi la casierii. Marie Jean Romanenco a recomandat însă contri-buabililor vizaţi să trimită documentele necesare şi prin Poştă, pentru a evita formarea cozilor. Acestea ar fi trebuit expediate pe adresa Casei de Pensii a Municipiului Bucureşti, respectiv Calea Vitan nr. 6.

Reprezentantul Casei de Pensii Bucureşti a explicat că oamenii trebuie să pregătească un dosar care să conţină o copie de pe buletinul titularului, procură sau împuternicire, dacă este necesar, certificat de înregistrare fiscală pentru persoanele fizice autorizate, copie de pe decizia de impunere de la Circa financiară unde este înregistrată persoana cu venituri suplimentare şi declaraţie pe propria răspundere că deţine venitul menţionat în declaraţie. Totodată, ea a spus că oamenii pot face plata contribuţiei în conturi care sunt afişate pe holurile instituţiei. Astfel, persoanele din Sectorul 1 pot face plăţi în contul RO 45 TREZ 7012 2210 304X XXXX, pentru Sectorul 2 plăţile se fac în contul RO 57 TREZ 7022 2210 304X XXXX, Sectorul 3 - RO 89 TREZ 7032 2210 304X XXXX, Sectorul 4 - RO 14 TREZ 7042 2210 304X XXXX, Sectorul 5 - RO 36 TREZ 7052 2210 304X XXXX, Sectorul 6 - RO 58 TREZ 7062 2210 304X XXXX.

Expeditorii trebuie să specifice că beneficiarul este Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti şi codul fiscal 13601150, iar pe ordinul de plată la obiectul plăţi trebuie specificat OUG 58/2010. Romanenco a precizat că persoanele care vor întârzia în această lună cu depunerea dosarului nu vor fi penalizate, instituţia dorind să intre în posesia documentelor pentru a putea avea o evidenţă clară, întrucât este vorba despre stagiul de cotizare. Ea a mai precizat că pentru asigurările de şomaj este necesară doar completarea formularului, doar Casa de Pensii solicitând documente în plus pentru baza de date.


Criză de imprimante la Forţele de Muncă
Potrivit Mediafax, la Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti erau ieri-dimineaţă doar câteva zeci de persoane, majoritatea fiind nemulţumite de faptul că nu au găsit formularele care trebuie completate în instituţie, trebuind să vină cu ele printate de acasă. De asemenea, oamenii erau nemulţumiţi că, deşi stau la coadă să depună declaraţiile, Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă nu are încă un cont în care să poată fi viraţi banii. Persoanele care realizează venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, au obligaţia de a depune câte o declaraţie privind asigurarea în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor pentru şomaj, respectiv de a încheia contracte de asigurare în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

×
Subiecte în articol: observator