Jurnalul.ro Ştiri Observator Comitetul Helsinki critică Guvernul ungar pentru presiuni politice in cazul handbalistului roman Marian Cozma

Comitetul Helsinki critică Guvernul ungar pentru presiuni politice in cazul handbalistului roman Marian Cozma

de Istvan Deak    |    19 Mai 2012   •   14:52

Comitetul Helsinki, organism de supraveghere a respectarii drepturilor omului, a reprosat, vineri, Guvernului conservator al premierului ungar Orban Viktor, ca face presiuni asupra sistemului judiciar din Ungaria, dupa ce ministrul Justitiei, Tibor Navracsics, i-a cerut presedintelui Curtii Supreme, Peter Darak, sa examineze practicile din justitie, in urma recentelor decizii ale Curtii de Apel din Gyor, referitoare la cazul handbalistului roman Marian Cozma, injunghiat mortal, la 8 februarie 2009, in localitatea Veszprem, relateaza presa ungara si France Presse.

“Judecatorii sunt independenti si nu raspund decat de lege, verdictele lor nu ar trebui sa fie subiectul unor instructiuni politice', a explicat Comitetul Helsinki, filiala Ungaria, intr-o scrisoare trimisa Curtii Supreme si ministrului Justitiei.

"Ca ministru, nu am voie sa influentez opinia publica privind o decizie a instantei", declara zilele trecute ministrul Navracsics intr-un interviu pentru postul de televiziune din Veszprem, citat de mno.hu. Ministrul a precizat insa ca ii va cere presedintelui Curtii Supreme sa examineze daca a fost aplicat un nivel suficient de rigoare la pronuntarea sentintelor in unele cazuri foarte mediatizate, precum cel al uciderii handbalistului roman Marian Cozma. In urma cu zece zile, insusi premierul ungar Obran Viktor a abordat, in Parlamentul de la Budapesta, cazul Cozma.

Ministrul Justitiei s-a tinut de cuvant si a trimis o scrisoare acum trei zile, in care isi exprima regretul in legatura cu faptul ca judecatorii au luat mai multe decizii gresite si i-a cerut presedintelui Curtii Supreme Peter Darak, sa revizuiasca practicile judiciare. Cazul invocat in primul rand era cel al lui Cozma. "Mai multe decizii ale tribunalelor au generat furie in randul societatii, din cauza hotararilor judecatoresti prea slabe sau insuficient de coerente, ceea ce ridica semne de intrebare cu privire la severitatea adecvata in randul tribunalelor", se arata in scrisoarea semnata miercuri de ministrul Justitiei si Administratiei Publice, Tibor Navracsics, si adresata presedintelui Curtii Supreme, Peter Darak.

Handbalistul roman al echipei MKB Veszprem a fost injunghiat mortal, la 8 februarie 2009, la clubul Patriota, din orasul Veszprem, in altercatie fiind implicati alti doi coechipieri, Zarko Sesum si Ivan Pesici, grav raniti si ei. Handbalistul roman in varsta de 26 de ani a fost injunghiat in inima, fiind singurul dintre cei trei care si-a pierdut viata. La sfarsitul lui aprilie, Curtea de Apel din Gyor a decis reducerea pedepselor ucigasilor lui Cozma, Sandor Raffael si Gyozo Nemeth, de la inchisoare pe viata la inchisoare pe 18 ani pentru fiecare. Unui al treilea inculpat, Ivan Sztojka, care initial fusese condamnat la 20 de ani de inchisoare, pedepsa i-a fost redusa la opt ani de inchisoare.

In raspunsul adresat scrisorii Comitetului Helsinki, ministrul Tibor Navracsics a precizat ca, in calitatea sa de ministru al Justitiei, este de datoria sa morala sa le indice persoanelor responsabile de unitatea legii daca regulile legislative nu sunt aplicate in practica.

×