x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Povestea primului sat turistic din România

Povestea primului sat turistic din România

de Theodora Şutiu    |    23 Iul 2018   •   16:30
Povestea primului sat turistic din România

Drumul Naţional 73, cel care leagă Branul de Moeciu, este o adevărată vedetă în România. Ciuruit de gropi şi cu probleme grave de structură, şoseaua este în reparaţii de multă vreme. Pe hârtie, totul merge strună, în timp ce şantierul arată părăsit, iar muncitorii sunt foarte puţini.

 

Există o porţiune de 150 de metri de stradă decopertată și nu se lucrează. În zonă, un singur utilaj plimbă nişte pietriş. Ceva mai departe, la semafor, turiştii numără minutele în care stau pe loc.

Reparaţiile vor mai dura un an şi jumătate, în teorie. Practic, deşi sunt mai multe tronsoane neacoperite cu asfalt, când am ajuns noi acolo nu se lucra pe nici unul. Purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) dă şi un termen de finalizare a lucrărilor. "În zonele în care se toarnă balast stabilizat, timp de şapte zile nu se poate interveni. Acele zile în care pare că nu se lucrează de fapt sunt timpi de aşteptare pentru întărirea acestui balast stabilizat. Mizăm pe faptul că anul viitor, întregul drum, toţi cei 103 km, va fi finalizat!", declară Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al instituţiei.

 

Ca să ajungi în satul Şirnea trebuie să ai nervi tari şi multă răbdare. În localitate, însă, lucrurile arată calm. Oamenii trăiesc aici în case vechi şi de 150 de ani şi peste tot vezi copii îmbrăcaţi în straie naţionale. Este unul dintre puţine locuri din ţară în care obiceiurile încă se respectă cu sfinţenie. Un baci este ghidul turistic al tuturor,  iar statutul de vedetă i se potriveşte de minune. A apărut şi la televizor, în urmă cu câţiva ani, într-o reclamă. În sat, duce de unul singur o stână cu sute de oi. Şirnea a devenit sat turistic pe vremea comuniştilor. Profesorul de biologie de la şcoala din localitate, Nicolae Frunteş, i-a convins pe liderii de la Bucureşti că străinii trebuie să vadă frumuseţile locului. A ridicat un muzeu, iar în zonă s-a constuit şi o pârtie de schi, prima din ţară cu nocturnă. În zilele noastre, doar fiul său, Radu Frunteş, se mai chinuie să continue proiectul. Peste trei mii de turişi străini vizitau satul. Vizitau muzeul, casa, serveau masa în centrul satului. Era o sursa de venit suplimentara şi acum s-a terminat. 

 

Probleme peste probleme

În Şirnea e sărăcie. Ţăranii muncesc de dimineaţa până seara, iar produsele lor, gustoase şi naturale, ajung pe mâinile intermediarilor.  Fiincă nu se vinde deloc nici brânza, nici viţeii sau mieii, localnicii vând munca lor asiduă pe nimic. Primarul comunei Fundata, Florin Pâtea, cea de care aparţine satul, nu are nici o soluţie să scape oamenii de sărăcie.

România nu are o strategie turistică la nivel naţional, lucru recunoscut şi de ministrul Bogdan Trif. Aflat de la începutul anului în funcţie, promitea revitalizarea sectorului. " Îmi doresc să realizez şi o hartă cu toate obiectivele turistice din fiecare judeţ, un site care dacă vrei să vizitez un sat sau un oraş,  apeşi pe un buton în care îţi apar toate atracţiile turistice, se lăuda el", spunea el. Planuri măreţe au avut toţi miniştri care au venit la Turism, dar rezultatele nu se văd cu ochiul liber.

 

Data estimată de finalizare a lucrărilor  de modernizare a DN 73 a fost prelungită  până în decembrie 2019, iar progresul fizic al lucrărilor era în martie de aproximativ 30%.

 

2,75 de milioane de turişti strănii au vizitat România în 2017. În comparaţie, bulgarii au atras aproape 9 milioane.

 

În anii ’60, localitatea Şirnea era comună cu acte în regulă, dar a fost „retrogradată“ la statutul de sat, deoarece nu avea ieşire la drumul naţional.

 

Printre gropi, un singur semafor face legea în zonă. Până în prezent, pe nici o porțiune a DN73 din județul Brașov nu a fost turnat covorul asfaltic final.

×