Rector fals care s-a autoproclamat la conducerea universităţii, concurenţă neloială, ani de judecată în tribunal, război virtual, site paralel şi hackeri, toate astea pentru a denatura imaginea unei universităţi particulare foarte serioase. Lupta s-a încheiat printr-o decizie definitivă şi irevocabilă a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, care a recunoscut săptămâna trecută legalitatea lui Doru Tompea în funcţia de rector al UPA din Iaşi. Dar posibilitatea unei confuzii, pentru cei neavizaţi, rămâne în continuare, din moment ce există o UPA din Iaşi vs. UPA Iaşi.
Cine s-ar putea gândi că o universitate puternică ar putea fi atacată constant de un ONG cu aproape aceeaşi denumire pe care o păstrează în detrimentul instituţiei de învăţământ? Că un rector se poate autoproclama la conducere, împotriva voinţei senatului universităţii şi că-şi poate comanda un site care să-l prezinte ca atare, deşi nu a fost ales? Că o colaborare între un ONG şi o universitate particulară se poate termina cu un conflict prelungit ani la rând, în loc să se ajungă la o înţelegere amiabilă? Se întâmplă la Iaşi, iar instituţia atacată constant este Universitatea "Petre Andrei" din Iaşi - şi nu Universitatea "Petre Andrei" Iaşi, care este altceva! O joacă de-a denumirile, în care prepoziţia "din" acoperă concurenţa neloială.
Universitatea "Petre Andrei" din Iaşi (UPA din Iaşi) este persoană juridică de drept privat şi de utilitate publică, înfiinţată prin Legea nr. 408/2002. Instituţia s-a confruntat în ultimii şase ani cu o situaţie de criză provocată de abuzurile Prof. dr. Niculae Niculescu, persoană ce s-a autoproclamat rector.
Nici războiul virtual nu este mai puţin important, pentru că o căutare pe Google a paginii web a Universităţii "Petre Andrei" duce la un site paralel, www.upaiasi.ro deşi pagina oficială a UPA din iaşi este www.upa.ro .
Conducerea legală a Universităţii "Petre Andrei" din Iaşi, cea mai importantă instituţie de învăţământ superior privată din zona Moldovei, a ieşit învingătoare dintr-un conflict instituţional mai vechi. Primul pas ăpre intrarea în legalitate a acestei mari universităţi l-a constituit emiterea Ordinului nr. 4294/10.06.2009 al Ministrului Educaţiei, Cercetării şi Inovării emis de către Ministrul Ecaterina Andronescu, prin care era confirmat în funcţia de Rector Prof dr. Doru Tompea. Noul rector trebuia să ducă la îndeplinire un mandat special, ce a constat în recuperarea celor două facultăţi (Drept şi Economie), care funcţionau ilegal în cadrul unui ONG intitulat "Universitatea Petre Andrei". Organizaţia cu pricina parazitează universitatea legală, din cauza similarităţii numelui. UPA din Iaşi a fost înfiinţată prin Legea 408/2002. Mandatul special a fost dus la îndeplinire, astfel că MECI a emis Ordinul nr. 5829/5.11.2009, prin care constata încetarea efectelor ordinului nr. 4294/10.06.2009.
Pentru că procesul de revenire la legalitate se încheiase, fapt recunoscut prin reintroducerea UPA din Iaşi în sistemul naţional de învăţământ, MEdCI a considerat necesar ca, la nivelul universităţii, să se organizeze alegeri la care să participe întregul corp profesoral revenit în cadrul UPA din Iaşi tocmai datorită ducerii la îndeplinire a mandatului special din OMECI nr. 4294/10.06.2009. În vederea organizării alegerilor, MEdCI a emis Ordinul nr. 5767/27.10.2009. Astfel, la data de 28.10.2009, au avut loc alegeri la nivelul UPA, monitorizate de o comisie de şapte persoane desemnate de către MEdCI. În urma raportului acestei comisii şi a analizei dosarului de alegeri, Ministrul Educaţiei Emil Boc a emis Ordinul nr. 5837/06.11.2009, prin care îl confirmă în funcţia de Rector al UPA din Iaşi pe Prof. dr. Doru Tompea.
Aplicarea prevederilor mandatului special al OMECI 4294/10.06.2009 a presupus preluarea personalului didactic şi nedidactic de la ONG-ul UPA la UPA din Iaşi. "Dar, în condiţiile în care din legislaţia muncii a dispărut instituţia transferului în interes de serviciu, singura modalitate legală de preluare a fost următoarea: a trebuit ca fiecare persoană care a dorit să se angajeze la UPA din Iaşi să-şi încheie raporturile de muncă cu UPA Iaşi şi să semneze un contract de muncă cu UPA din Iaşi. 90% din personalul de la UPA a urmat acest traseu. Dar un grup de intimi ai familiilor Niculescu şi Andronovici a refuzat să facă acest lucru, contestând ordinele de confirmare a Rectorului Doru Tompea", se arată într-un comunicat al UPA din Iaşi. Grupul a iniţiat în instanţă o acţiune în vederea suspendării şi anulării OMECI nr. 4294/10.06.2009, la Curtea de Apel Bucureşti şi o acţiune în vederea suspendării Ordinul nr. 5837/06.11.2009.
Săptămâna trecută ICCJ a emis două decizii definitive şi irevocabile care clarifică situaţia de la UPA din Iaşi. Pe 8 iunie 2010, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a pronunţat decizia civilă irevocabilă nr. 3003/2010 prin care au fost admise recursurile formulate de către Prof. univ. dr. Doru Tompea, Ministerul Educaţiei şi Universitatea "Petre Andrei" din Iaşi, fiind desfiinţată şi încheierea de suspendare a Ordinului 4294/10.06.2009 privind confirmarea Prof. univ. dr. Doru Tompea în funcţia de rector al Universităţii "Petre Andrei" din Iaşi, ordin emis de Ministrul Ecaterina Andronescu (Anexa 1). "Aşa cum era firesc să se întâmple, decizia ICCJ a venit să consfinţească situaţia creată de emiterea Ordinului MECI nr. 5829/5.11.2009, stabilind că cererea de suspendare a Ordinul 4294/10.06.2009 a rămas fără obiect. În consecinţă, toate documentele semnate de Prof. dr. Doru Tompea în calitate de Rector al UPA din Iaşi în perioada 10.06.2009 (data emiterii OMECI 4294/10.06.2009) - 28.12.2009 (data suspendării OMECI 5837/06.11.2009) sunt valabile, Doru Tompea exercitând în mod legal această funcţie", se arată în comunicatul UPA din Iaşi. Începând cu data la care a fost suspendat OMECI 5837/06.11.2009, prerogativele funcţiei de Rector au fost exercitate, în urma deciziei Senatului UPA din Iaşi, de către Preşedintele UPA din Iaşi (Lect. dr. Sorin Bocancea), fapt recunoscut de MECTS într-un răspuns dat la interpelarea unui parlamentar (Anexa 2). Astfel toate documentele emise de către reprezentanţii legali ai UPA din Iaşi (Rector şi Preşedinte) începând cu 10 iunie 2009 sunt legale. Iar prin decizia civilă nr. 3344 din 23 iunie 2010, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins irevocabil cererea de suspendare a Ordinului 5837/06.11.2009 privind confirmarea Prof. univ. dr. Doru Tompea în funcţia de Rector al Universităţii "Petre Andrei" din Iaşi de către Ministrul Educaţiei de la acel moment, Emil Boc (Anexa 3). Cererea de suspendare a efectelor ordinului menţionat a fost formulată de către Niculescu Niculae şi o parte a familiei sale (în sens larg - incluzând fini, afini, intimi), fiind iniţial admisă de Curtea de Apel Bucureşti (prin judecătoarea Viorica Ungureanu), cu încălcarea flagrantă a legii. împotriva acestei sentinţe au formulat recurs Ministerul Educaţiei, Universitatea "Petre Andrei" din Iaşi şi Prof. univ. dr. Doru Tompea. Recursul a fost soluţionat de către instanţa supremă la data de 23 iunie 2010, aceasta apreciind că ordinul contestat este emis cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare. Ca urmare a pronunţării acestei decizii irevocabile, Prof. univ. dr. Doru Tompea exercită în mod legal funcţia de rector al Universităţii "Petre Andrei" din Iaşi.
În perioada judecării acestor două cazuri, Universitatea "Petre Andrei" din Iaşi a sesizat Consiliul Superior al Magistraturii privind nerespectarea dispoziţiilor legale de către Curtea de Apel Bucureşti, instanţa investită cu soluţionarea, în primă instanţă, a cererilor de suspendare a celor două ordine. MEdCI i-a adus la cunoştinţă lui Niculescu şi în 2008 că nu este rector. În intervalul 2004-2009, sub pretextul "autonomiei universitare", Niculescu a emis aproximativ 2000 de diplome de licenţă în specializările Drept şi Economie - diplome lovite de nulitate.
Mai este şi problema fuziunii cu Apollonia. "Ilegalităţile clanului Niculescu vizează şi aşa-zisa fuziune dintre Universităţile ieşene "Petre Andrei" şi "Apollonia". Ilegalitatea fuziunii a fost constatată de înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin Decizia definitivă şi irevocabilă nr. 1137/22.02.2007. Cu toate acestea, în mod regretabil şi profund ilegal, fostul Ministru Cristian Adomniţei a inclus specializările "Apolloniei" în structura Universităţii "Petre Andrei" din Iaşi, prin Hotărârea de Guvern nr. 981/2007 privind completarea HG nr. 676/2007. Ilegalitatea a fost repetată prin emiterea HG nr. 635/2008", arată UPA din Iaşi. Respectivele acte normative s-au emis şi cu ignorarea elementelor de identitate fiscală ale persoanelor juridice numite UPA din Iaşi - (înfiinţată prin Legea 408/2002, având CIF 18849280 -, UPA Iaşi - înfiinţată prin sentinţa civilă nr. 6/1999, având CIF 11431157 - şi "Apollonia" din Iaşi - înfiinţată prin Legea 481/2002. Istoria acestui conflict a început cu şase ani în urmă, dar bazele universităţii au fost puse în 1990, când s-a creat Fundaţia Academică "Petre Andrei". Fundaţia avea şi un departament didactic, fără personalitate juridică: Universitatea Fundaţiei Academice "Petre Andrei", cu specializări universitare precum Dreptul, Economia, Psihologia şi Asistenţa Socială. Specializările respective au iniţiat procedurile de autorizare şi acreditare, începând din 1995. În anul 1998, a fost creată şi autorizată Facultatea de ştiinţe Politice. În 1999, în contextul acreditării specializărilor Economie şi Drept, Universităţii Fundaţiei Academice "Petre Andrei" i s-a solicitat să obţină personalitate juridică distinctă de Fundaţia în cadrul căreia a luat fiinţă. Aşa s-a creat Universitatea "Petre Andrei" Iaşi, prin sentinţa civilă nr. 6/15.01.1999; universitatea nou creată avea tot statut de ONG, fiind înregistrată în această calitate. După pronunţarea sentinţei civile de înfiinţare, UPA Iaşi a solicitat şi a dobândit codul unic de înregistrare fiscală nr. 11431157. Personalul didactic şi nedidactic a fost angajat la noua instituţie, iar patrimoniul a fost transferat spre utilizare de la FAPA, cu titlu provizoriu, până la înfiinţarea prin lege a universităţii. După acreditarea celor două specializări şi evaluarea instituţională specifică, Parlamentul a emis Legea nr. 408/2002 privind înfiinţarea Universităţii "Petre Andrei" din Iaşi. Actul normativ crea o persoană juridică distinctă de UPA Iaşi (înfiinţată prin sentinţa civilă nr. 6/1999). Noua persoană juridică trebuia să preia prin transfer personalul didactic şi nedidactic de la vechea persoană juridică (în temeiul art. 4) şi să preia patrimoniul de la Fundaţia Academică "Petre Andrei", aşa cum se specifică în Anexa la Legea nr. 408/2002.
După promulgarea Legii nr. 408/2002, conducerea de atunci a universităţii nu a dus la îndeplinire prevederile legii, în sensul că nu a obţinut cod fiscal pentru noua persoană juridică, nu a transferat personalul, nu a încheiat contracte de studii cu studenţii pe noua persoană juridică şi nu a intabulat proprietăţile imobiliare.
Practic, deşi se crease o nouă universitate - UPA din Iaşi -, a continuat să funcţioneze vechea persoană juridică (UPA Iaşi) ce a încasat taxe de studii, a avut personal angajat şi a contractat credite bancare. în toată această perioadă, studenţii au avut contracte de studii cu UPA Iaşi şi au primit documente şcolare cu însemnele de autoritate ale UPA din Iaşi. Până în anul 2004, existenţa parazitară a UPA Iaşi a fost un secret al clanului Niculescu, de pe urma căruia încasa bani pe o persoană juridică, pentru a emite diplome în numele alteia. în contextul alegerilor frauduloase din 2004 şi al fuziunii ilegale cu "Apollonia", cadrele de la cele două facultăţi contestatare şi Sindicatul Salariaţilor din UPA au descoperit dubla identitate a instituţiei şi faptul că Niculescu profita de asemănarea de nume dintre UPA Iaşi şi UPA din Iaşi. S-a mai descoperit că până şi în procesul de fuziune cu "Apollonia" se angajase, în fapt, UPA Iaşi şi nu UPA din Iaşi - lucru certificat de Decizia nr. 1137/2007 a îCCJ.
"În contextul în care nu se clarificase încă distincţia dintre cele două universităţi cu nume asemănătoare, Facultăţile de Psihologie, Asistenţă Socială, Sociologie şi respectiv de ştiinţe Politice au fost nevoite să funcţioneze, până în iunie 2006, folosind identitatea fiscală a UPA Iaşi, deşi utilizau denumirea universităţii prevăzută în Legea nr. 408/2002. Abia în 2006, Preşedintele Fundaţiei Academice "Petre Andrei" (instituţie fondatoare a UPA din Iaşi) a reuşit să ducă la îndeplinire prevederile Legii nr. 408/2002, obţinând codul fiscal al noii persoane juridice (18849280) şi încheind contracte de muncă legal înregistrate între UPA din Iaşi şi personalul care deservea facultăţile menţionate. Personalul de la Facultăţile de Drept şi Economie a rămas angajat al UPA Iaşi. Diferenţa dintre cei doi angajatori şi statutul personalului de la cele două grupe de facultăţi au fost certificate de ITM Iaşi, prin diverse adrese oficiale", arată conducerea UPA din Iaşi. Până în septembrie 2009, au funcţionat două instituţii ce au operat sub brandul "Petre Andrei": Universitatea "Petre Andrei" din Iaşi înfiinţată prin Legea nr. 408/2002, ca persoană juridică de drept privat şi utilitate publică, parte a sistemului naţional de învăţământ. Universitatea "Petre Andrei" Iaşi a fost înfiinţată prin sentinţa civilă nr. 6/1999, având statut de ONG. Ordinul nr. 4294/10.06.2009, primul pas spre legalitate, iar în iunie 2009, Prof. univ. dr. Doru Tompea a fost confirmat rector, prin Ordinul nr. 4294/10.06.2009 al Ministrului Educaţiei, Cercetării şi Inovării. Acest ordin a cuprins un mandat special de aducere în legalitate a UPA din Iaşi, prin eliberarea actelor de studii pentru absolvenţii şcolarizaţi de Universitatea "Petre Andrei" din Iaşi; asigurarea condiţiilor de încadrare/promovare a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic de la UPA din Iaşi; preluarea, potrivit Legii 408/2002, a personalului didactic şi nedidactic de la UPA Iaşi la UPA din Iaşi şi preluarea studenţilor de la UPA Iaşi la UPA din Iaşi. De îndeplinirea acestui Ordin depindea reintroducerea UPA din Iaşi în sistemul naţional de învăţământ, de unde fusese exclusă provizoriu prin H.G. nr. 749/2009. Mandatul special a fost dus la îndeplinire, iar HG nr. 1093/2009 reprezintă intrarea în legalitate
Pentru a impulsiona revenirea la legalitate a UPA din Iaşi şi a Universităţii "Apollonia", Mnistrul Andronescu a scos aceste universităţi din HG nr. 749/6 iulie 2009. întrucât la sfârşitul lunii septembrie 2009 mandatul special fusese dus la îndeplinire, prin HG nr. 1093/2009, UPA din Iaşi a fost reintrodusă în sistemul naţional de învăţământ. 'Prin HG nr. 1093/2009 s-a eliminat ilegalitatea săvârşită de Ministrul Adomniţei, din structura UPA din Iaşii fiind scoase facultăţile Universităţii "Apollonia". Această universitate a revenit pe propria lege de înfiinţare, în prezent fiind în curs de reorganizare", precizează UPA din Iaşi. Pentru că procesul de revenire la legalitate se încheiase, fapt recunoscut prin reintroducerea UPA din Iaşi în sistemul naţional de învăţământ, MEdCI a considerat necesar ca, la nivelul universităţii, să se organizeze alegeri la care să participe întregul corp profesoral revenit în cadrul UPA din Iaşi tocmai datorită ducerii la îndeplinire a mandatului special din OMECI nr. 4294/10.06.2009. În vederea organizării alegerilor, MEdCI a emis Ordinul nr. 5767/27.10.2009. Astfel, la data de 28.10.2009, au avut loc alegeri la nivelul UPA, monitorizate de o comisie de 7 persoane desemnate de către MEdCI. în urma raportului acestei comisii şi a analizei dosarului de alegeri, Ministrul Educaţiei Emil Boc a emis Ordinul nr. 5837/06.11.2009, prin care îl confirmă în funcţia de Rector al UPA din Iaşi pe Prof. dr. Doru Tompea. Înainte de emiterea OMECI nr. 5837/06.11.2009, Ministrul Educaţiei a emis Ordinul 5829/05.11.2009, prin care se constata încetarea aplicabilităţii OMECI nr. 4294/10.06.2009. Aplicarea prevederilor mandatului special al OMECI 4294/10.06.2009 a presupus preluarea personalului didactic şi nedidactic de la UPA Iaşi la UPA din Iaşi. Dar, în condiţiile în care din legislaţia muncii a dispărut instituţia transferului în interes de serviciu, singura modalitate legală de preluare a fost următoarea: a trebuit ca fiecare persoană ce a dorit să se angajeze la UPA din Iaşi să-şi încheie raporturile de muncă cu UPA Iaşi şi să semneze un contract de muncă cu UPA din Iaşi. 90% din personalul de la UPA Iaşi a urmat acest traseu. Dar, un grup de intimi ai familiilor Niculescu şi Andronovici a refuzat să facă acest lucru, contestând ordinele de confirmare a Rectorului Doru Tompea. Revendicările lor sunt anularea ordinelor de confirmare, pretenţia de a fi socotiţi angajaţi de drept, prin efectul ordinelor contestate ai UPA din Iaşi şi revenirea la situaţia anterioară confirmării rectorului Tompea.