x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Scafandrul Cătălin Ispas s-a înecat cu aer în butelii la “ordinul Hunter’s”

1
Autor: Doru Iordache 15 Dec 2010 - 16:29
Scafandrul Cătălin Ispas s-a înecat cu aer în butelii la “ordinul Hunter’s”

142620-spas-2.jpgFilmul tragediei a început pe data de nouă septembrie când compania Hunter’s Company SRL a încercat să facă un film al epavei cargoului turcesc, aflat pe fundul mării la aproximativ 40 de metri. Patru scafandri s-au ambarcat atunci la bordul unei nave ce aparţine Agenţiei Navale de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), care executa un marş până în zona unde se afla cargoul scufundat cu misiunea de a stabili dacă există urme ale poluării. Ajunşi în zonă cei patru scafandri, însosiţi de reprezentantul firmei au încropit un plan de scufundare la nava Medy cu scopul de a efectua o filmare a epavei ce îi folosea companiei pentru stabilirea unui plan de intervenţie. A intrat prima echipă care s-a întors la suprafaţă. Apoi s-a scufundat cea de-a doua echipă formată din Cătălin Ispas şi Cristian Zarafu. Pentru cei doi scafandri a fost ultima scufundare. Nu au mai ieşit la suprafaţă în viaţă. Au fost câteva tentative de căutare a celor doi scafandri, lipsite de succes. Pentru că armatorul navei aea obligaţia să elimine orice sursă de poluare, Autorităţile române i-au impus să intervină pentru scoaterea celor 22 de tone de combustibil şi a celor aproximativ două tone de ulei. Cu acest scop, armatorul navei a angajat o companie turcească specializată în astfel de operaţiuni. Pentru a putea ajunge la tancurile de consum şi cele de combustibil din sala maşini a epavei, scafandri turci au făcut o decupătură în bordajul navei chiar în zona sălii maşinilor. Prin aceasta au demarat lucrările de golire a tancurilor cu combustibil. Pe parcursul lucrărilor a fost descoperit trupul lui Cătălin Ispas. S-au făcut tot felul de speculaţii pe marginea incursiunii subacvatice a celor doi scafandri. Acum după descoperirea cadavrului şi după autopsie se pot trage primele concluzii.

Înecat, dar cu aer în butelie

Scufundarea la peste 40 de metri este una destul de complicată. Pentru a executa o astfel de scufundare în condiţii de siguranţă trebuie să existe măsuri speciale. Doar cu oxigenul din atmosferă în butelii, scufundarea este destul de riscantă. Începând de la adâncimea de 37 de metri, din cauza presiunii apei, în organism se produc schimbări pentru că gazul îşi micşorează volumul de trei ori încă de la zece, apoi mai puţin. A rămâne la adâncimea de 40 de metri doar cu oxigen în butelii mai mult de 7 sau 8 minute este riscant. Zarafu şi Ispas aveau în butelii aer obişnuit din atmosferă, ori ca să poată lucra în condiţii de siguranţă la 40 de metri şi mai mult scafandrii trebuiau să respire un amestec supraoxigenat, adică o combinaţie de oxigen cu azot, care uşurează funcţia plămânului. În situaţia în care cei doi au atins 40 de metri, aveau neşansa să intre în fenomenul numit “Beţia adâncurilor”. În plămân nu se mai face separarea şi dioxidul de carbon ajunge în creier, situaţie în care scafandrul simte euforia beţivului, după care îşi pierde cunoştinţa, îşi pierde controlul şi moare înecat. Dacă aerul nu este curat atunci efectul poate apare imediat după 35 de metri. În urma necropsiei s-a stabilit că locotenentul Ispas Cătălin a murit înecat. A fost recuperat întreg echipamentul de scufundare, inclusiv camera de luat vederi care era ataşată de braţul lui Ispas. În butelii, Ispas mai avea o presiune de 20 de bari, deci se poate trage concluzia că a murit înainte de a epuiza aerul de respirat. În consecinţă se poate trage concluzia că putea muri în urma efectului numit “Beţia adâncurilor”.

Incursiune riscantă în sala maşinilor

Aşa cum aminteam anterior, Cătălin Ispas a fost descoperit în sala maşinilor. Este posibil să fi intrat acolo pe coşul navei care are şi o cale de acces spre sala maşini, pe gurile de aerisire dacă erau deschise sau pe uşile de pe coridoarele castelului. Nu se ştie pe unde a pătruns Ispas în sala maşini şi dacă avea o coardă de siguranţă, altfel obligatorie într-o astfel de incursiune. De obicei când unul dintre scafandri decide să pătrundă într-un compartiment, celălalt rămâne afară ca să poată interveni. Nu se ştie de ce Ispas a intrat în compartimentul maşini, rămâne de văzut unde va fi găsit şi colegul său de scufundare pentru a stabili dacă au pătruns unul după celălalt pentru a se ajuta şi s-au rătăcit. Rămâne ca procurorii să stabilească ce amestec de aer respirau cei doi şi de ce aceştia se aflau în interiorul navei. Dacă au intrat în “Beţia adâncurilor” sau au rămas fără oxigen în timp ce încercau să iasă din sala maşini. Acestea sunt două dintre ipotezele luate în calcul de specialiştii în scufundare dar cauze pot fi mi multe.

Hunters a improvizat o scufundare riscantă   

Cătălin Ispas se afla în afara orelor de program. El executa o scufundare care nu avea nici o legătură cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. Adică îşi completa veniturile cum putea. El mai lucrase pentru Hunter’s Company şi avea un brevet de scufundare până la 16 metri luat în România şi unul până la 50 de metri emis de o companie italiană. Cristian Zarafu era scafandru profesionist. Ambii cunoşteau riscurile unei astfel de scufundări şi condiţiile în care aceasta se face. Care a fost scopul pentru care au riscat atât de mult în afara banilor nu-l cunoaştem. În situaţia unei astfel de scufundări se fac o serie de demersuri. Nici nava cu care au ajuns în zonă nu era specializată în lucrul cu scafandri. La bord nu exista cameră de decompresie şi alte capacităţi de intervenţie pentru o scufundare la 40 de metri. Scufundarea la peste 40 metri necesită măsuri speciale şi un plan de scfundare. De asemenea prezenţa unui medic specializat în medicină hipebară era necesară la bordul navei. Scufundarea s-a făcut la noroc, dar iată că pe Cristian Zarafu şi Cătălin Ispas norocul i-a părăsit pe nouă septembrie. Rămâne de văzut ce vor stabili experţii Inspectoratului Teritorial de Muncă Constanţa şi procurorii cu privire la răspunderea firmei care a executat această scufundare în condiţii cel puţin improprii.


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Creșterea alocațiilor cu 20%, respinsă de Senat

Creșterea alocațiilor cu 20%, respinsă de Senat
Comisia pentru muncă din Senat a respins Ordonanţa de urgenţă privind majorarea etapizată a alocaţiilor pentru copii. Decizia fost adoptată cu 87 de voturi „pentru”, 29 „împotrivă” și 12...

Accident grav în Otopeni: Circulaţia pe sensul către Capitală este oprită

Accident grav în Otopeni: Circulaţia pe sensul către Capitală este oprită
Centrul Infotrafic din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române a anunţat, marţi, că o persoană a fost rănită în urma unui accident rutier produs pe DN 1 Bucureşti - Ploieşti, pe raza oraşului...

Alertă de la hidrologi: Cod galben de inundații pe râuri din mai multe județe ale Transilvaniei

Alertă de la hidrologi: Cod galben de inundații pe râuri din mai multe județe ale Transilvaniei
Hidrologii au emis marți atenționări Cod galben pe râuri din mai multe județe ale Transilvaniei – Cluj, Alba și Hunedoara.   Potrivit INHGA, se pot produce scurgeri importante pe versanţi, torenţi,...

Cîțu susține că jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice

Cîțu susține că jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice
Ministrul Finanțelor , Florin Cîțu spune că jumătate din deficitul bugetar reprezintă costul crizei economice. El susține că acest cost are două componente, o creștere a cheltuielilor bugetare...

Focarul de la Centrul de Reabilitare din Huşi s-a extins: Numărul infectaților a ajuns la 190

Focarul de la Centrul de Reabilitare din Huşi s-a extins: Numărul infectaților a ajuns la 190
Alertă la Centrul Abilitare şi Reabilitare pentru Persoane Adulte din Huşi. De la cele 76 de persoane care erau confirmate sâmbătă cu SARS COV2 marţi, autorităţile din Vaslui au anunţat...

Blue Air a anunțat că reia zborurile către Oradea

Blue Air a anunțat că reia zborurile către Oradea
Blue Air a anunțat reluarea zborurilor către Oradea, de patru ori pe săptămână. Compania a incluis și rute noi între București și Timișoara, respectiv Basău, dar și Bacău - Cluj Napoca,...

Managerul Spitalului de Urgență Vaslui, internat în stare gravă din cauza infecției cu COVID-19

Managerul Spitalului de Urgență Vaslui, internat în stare gravă din cauza infecției cu COVID-19
Managerul Spitalului Județean de Urgență (SJU) Vaslui, Ana Rinder, este internată în stare gravă din cauza infecției cu COVID-19. Ea a fost transferată astăzi la Institutul Matei Balș din...

Ciolacu, despre Gherman: Om echilibrat, care a slujit întotdeauna idealurile social-democrate

Ciolacu, despre Gherman: Om echilibrat, care a slujit întotdeauna idealurile social-democrate
Marcel Ciolacu, liderul interimar al PSD a transmis pe pagina sa de Facebook un mesaj după decesul lui Oliviu Gherman. „Am aflat cu tristețe despre dispariția dintre noi a lui Oliviu Gherman, unul dintre...

Ce spune Ion Iliescu, despre Oliviu Gherman: Am pierdut un prieten și un camarad

Ce spune Ion Iliescu, despre Oliviu Gherman: Am pierdut un prieten și un camarad
Am pierdut un prieten și un camarad în efortul nostru de reconstrucție democratică a României, pentru afirmarea stângii moderne într-o țară care se confruntă și acum cu sărăcia și cu inechitățile...

Accident mortal în Constanța

Accident mortal în Constanța
Un grav accident rutier s-a produs în cursul zilei de astăzi, în Constanța. O coliziune frontală între un autoturism și o betonieră s-a soldat cu un mort,, iar DN22 (E87) e blocat în localitatea Palazu...

Un nou val de infectări în România. Crește și numărul persoanelor decedate din cauza COVID-19

Un nou val de infectări în România. Crește și numărul persoanelor decedate din cauza COVID-19
Până astăzi, 11 august, pe teritoriul României, au fost confirmate 63.762 de cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19).  30.585 pacienți au fost declarați vindecați și 6.756 de...

Un angajat al Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor, confirmat cu noul coronavirus

Un angajat al Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor, confirmat cu noul coronavirus
Un angajat al Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor a fost confirmat cu noul coronavirus. Purtătorul de cuvânt al Parchetului, Dina Naghiu, a declarat că este vorba despre o angajată a Departamentului...

Liderii USR, acuzaţi că fac jocurile PSD în Capitală

Liderii USR, acuzaţi că fac jocurile PSD în Capitală
Eugen Tomac, liderul PMP respinge acuzațiile potrivit cărora candidatura lui Traian Băsescu ar ajuta-o pe Gabriela Firea la alegerile locale și îi acuză pe liderii USR că nu și-au dorit un front comun...

Salariile angajaților germani au scăzut în trimestrul doi din 2020

Salariile angajaților germani au scăzut în trimestrul doi din 2020
Salariile brute lunare ale germanilor care lucrează atât în regim full time, cât şi part time, au scăzut în medie cu 2,2% în trimestrul doi din 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019....

S-a redeschis Piața Sudului. Modernizarea acesteia a costat 8 milioane de euro

S-a redeschis Piața Sudului. Modernizarea acesteia a costat 8 milioane de euro
Galerie Foto Piaţa Sudului din Capitală s-a redeschis, astăzi, după ce a fost modernizată, cu spaţii comerciale reconfigurate. Au fost amenajate 145 de tarabe pentru producătorii de fructe și legume, aranjate pe două ni...
Serviciul de email marketing furnizat de