Site-urile pot fi trase la răspundere pentru comentariile postate de cititori, dacă acestea sunt injurioase sau incită la ură, a constatat Marea Cameră a CEDO. Decizia este una de impact major, spun specialiştii în legislaţie, care atrag atenţia că proprietarii de siteuri trebuie să fie de acum înainte foarte atenţi la moderarea comentariilor.
Decizia CEDO a venit ca urmare a unui caz din Estonia. În 2006, site-ul Delfi AS publica un un articol despre suspendarea unor curse pentru persoane de către o firmă de transport maritim. Cititorii site-ului au postat sub ştire peste 20 de comentarii considerate injurioase sau care incită la ură la adresa companiei de transport. Aceasta a notificat site-ul, cerând ştergerea lor.
Bătălie în instanţă
Delfi AS s-a conformat, însă firma de transport a acţionat publicaţia în instanţă, considerând că eliminarea comentariilor a durat prea mult, prejudiciul de imagine fiind deja produs şi cerând despăgubiri. Compania de transport a avut câştig de cauză la toate instanţele estoniene (site-ul a plătit despăgubiri echivalente cu 300 de euro). Cazul a ajuns la CEDO, Delfi AS considerând că decizia este o încălcare a libertăţii de exprimare. Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a decis, însă, că atâta timp cât comentariile jignitoare apar pe platforma online, aceasta este responsabilă pentru conţinutul lor.
Decizie cu impact major: „În practică, are prioritate”
Ion Dragne, decanul Baroului Bucureşti, spune că decizia este una de impact major. „Hotărârea o să creeze multe discuţii în practica şi doctrina juridică. S-a stabilit, practic, că este răspunderea proprietarului site-ului care ar fi permis unor colaboratori externi să companiei”, spune Ion Dragne. Avocatul a adăugat că decizia CEDO va deveni, de acum înainte un reper în cazuri similare. „În mod categoric, hotărârile CEDO sunt exemple de urmat. Ele nu se substituie legislaţiei naţionale, dar, în practică, au prioritate”, spune Ion Dragne, care atrage atenţia că, de acum înainte, site-urile trebuie să fie foarte atente la ce comentarii permit să apară din partea cititorilor. "Site-urile ar trebui să se apere nu doar prin monitorizarea articolelor angajaţilor, dar şi prin monitorizarea comentariilor postate de cititori. Rămâne la aprecierea proprietarului de site ce comentariu este ofensator sau nu", conchide Ion Dragne.