Plenul Curții Constituționale dezbate, mâine, 3 iunie, cele două obiecții de neconstituționalitate ridicate de grupul parlamentar al Partidului Național Liberal și de Guvernul României, cu privire la Legea prin care a fost aprobată OUG 44/2020, privind prelungirea mandatelor autorităților administrației publice locale cuprinse în perioada 2016-1020, unele măsuri pentru organizarea alegerilor locale din anul 2020, precum și modificarea OUG 57.2019, privid Codul Administrativ.
Miza acestor cauze este una uriașă. Pentru că, pe de o parte, se referă la modificările operate de Parlament cu privire la actul normativ prin care Executivul și-a arogat dreptul de a stabili el data alegerilor locale și faptul că mandatele actualilor aleși locali sunt prelungite cu șase luni de la expirarea stării de urgență. Legislativul a schimbat, prin legea de aprobare a actului guvernamental, aceste soluții, în sensul că Parlamentul este cel care stabilește data alegerilor, iar mandatele aleșilor locali sunt prelungite cu șase luni de la data expirării stării de alertă. Dacă CCR va respinge obiecțiile PNL și ale Guvernului, alegerile locale urmează a avea loc în cursul lunii decembrie, iar cele parlamentare (care nu pot fi organizate simultan cu acestea, deoarece nu permite Constituția), vor fi organizate, cel mai probabil, în primăvara anului 2021.