x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Decizie - Macovei, infranta

Decizie - Macovei, infranta

de Carmen Vintila    |    Gabriela Antoniu    |    07 Iul 2005   •   00:00
Decizie - Macovei, infranta

Curtea Constitutionala a admis ieri ca neconstitutionale numeroase prevederi din legile privind reforma in Justitie. Ca urmare, pachetul legislativ privind Justitia si proprietatea va merge inapoi in Parlament.

Legile privind reforma in Justitie si proprietatea nu vor merge la promulgare, ci inapoi in Parlament, unde senatorii si deputatii trebuie sa "repare" unele prevederi din acest pachet, declarate neconstitutionale.

Curtea Constitutionala a admis ieri ca neconstitutionale numeroase prevederi din pachetul de legi privind reforma Justitiei, promovat prin asumarea raspunderii Guvernului in Parlament, in urma sesizarilor facute de Inalta Curte de Casatie si Justitie, PRM si PSD. In schimb, Curtea a respins criticile de neconstitutionalitate privitoare la procedura de adoptare a acestui proiect de act normativ, constatand ca legea a fost adoptata cu respectarea prevederilor Constitutiei.
De asemenea, examinand criticile referitoare la dispozitiile din lege, care au in vedere domeniul proprietatii, judecatorii Curtii au constatat ca acestea nu sunt intemeiate si, ca atare, textele sunt constitutionale. Ca urmare, Legea privind reforma in domeniile proprietatii si Justitiei, precum si unele masuri adiacente, adoptata de Camera Deputatilor si de Senat la 22 iunie, nu poate fi promulgata de presedintele Romaniei, urmand sa fie trimisa Parlamentului spre reexaminare in sedinta comuna a celor doua Camere. Potrivit articolului 147 (2) din Constitutie, in cazurile de neconstitutionalitate care privesc legile, inainte de promulgarea acestora, Parlamentul este obligat sa reexamineze dispozitiile respective pentru punerea lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale.

PROCEDURA. Potrivit Legii 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, decizia prin care se constata neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare este definitiva si obligatorie. Legea mai prevede ca dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare constatate ca fiind neconstitutionale isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.
Daca in cele 45 de zile prevederile declarate neconstitutionale nu sunt indreptate de catre Parlament, legea va putea fi promulgata fara textele respective, dupa cum ne-a declarat profesorul doctor Ioan Muraru. Cum deputatii si senatorii sunt in vacanta, ministrul Justitiei, Monica Macovei, a declarat aseara ca presedintele tarii poate cere convocarea in regim de urgenta a Parlamentului, pentru a reexamina pachetul legislativ, convocarea urmand a fi realizata de presedintii celor doua Camere.

PREVEDERI RESPINSE
Curtea Constitutionala a declarat neconstitutionale urmatoarele prevederi din pachetul de legi privind reforma in Justitie:
  • In perioada mandatului, judecatorii si procurorii alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii nu pot desfasura activitatea de judecator sau procuror. La incetarea mandatului, membrii Consiliului Superior al Magistraturii revin in functia de judecator sau procuror detinuta anterior alegerii.
  • Functiile de conducere detinute de judecatorii sau procurorii alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii inceteaza de drept la data publicarii hotararii Senatului in Monitorul Oficial.
  • In termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, membrii in functie ai Consiliului Superior al Magistraturii sunt obligati sa opteze intre functia de conducere la instantele judecatoresti sau parchete si calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.
  • In cazul in care judecatorii si procurorii prevazuti la alin. (1) nu isi exercita dreptul de optiune in termenul stabilit sau nu mai functioneaza la o instanta sau parchet de acelasi grad cu instanta sau parchetul unde erau numiti la momentul alegerii, isi pierd calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii.
  • Judecatorii si procurorii care beneficiaza de pensie de serviciu potrivit alin.(1), (2) si (4) pot cumula pensia de serviciu cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala, alta decat cea de judecator sau procuror, indiferent de nivelul veniturilor respective.
  • Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie si personalul de specialitate juridica prevazut la art.86 alin. (1) nu pot fi mentinuti in functie dupa implinirea varstei de pensionare prevazuta de Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • La data intrarii in vigoare a prezentei legi, inceteaza mandatele de conducere ale judecatorilor si procurorilor de la curtile de apel, tribunale, tribunale specializate si judecatorii, precum si ale procurorilor de la parchetele de pe langa acestea.
  • Durata mandatelor judecatorilor si procurorilor care exercita, la data intrarii in vigoare a prezentei legi, alte functii de conducere decat cele prevazute la alin. (1) este de 3 ani de la data investirii.
  • Mandatele judecatorilor si procurorilor care ocupa alte functii de conducere decat cele prevazute la alin. (1) inceteaza daca la data intrarii in vigoare a prezentei legi durata acestora a depasit 3 ani de la investire.
  • PREMIERA
    In experienta parlamentara postdecembrista este primul caz cand o lege sau un pachet de legi adoptat prin asumarea raspunderii de catre Guvern contine prevederi declarate neconstitutionale. Cum nu exista precedent, l-am intrebat pe profesorul doctor in drept, Ioan Muraru, daca acest lucru poate duce la un conflict de natura juridica. "Atunci cand isi asuma Guvernul raspunderea este la fel ca atunci cand s-ar dezbate legea in Parlament. Este o procedura mai rapida, e prevazuta de Constitutie, dar aceasta procedura scurteaza durata de timp in care o lege poate fi votata. Nu are importanta ca si-a asumat Guvernul raspunderea. Este o procedura speciala, in care se grabesc putin lucrurile atunci cand exista interese cum exista in acest sens. Guvernul a vrut sa dea o solutie mai rapida problemele legate de proprietate si problemelor legate de Justitie", ne-a explicat Ioan Muraru.
    CONVOCARE
    Ministrul Justitiei, Monica Macovei, a declarat aseara la Realitatea TV ca respingerea unor texte din pachetul legislativ privind Justitia si proprietatea ar putea crea probleme la raportul de tara al Comisiei Europene din toamna, ceea ce ar duce inclusiv la amanarea aderarii la UE. Ea a spus ca la nivelul Comisiei Europene se astepta ca pana in toamna sa aiba loc concursurile in magistratura, ceea ce ar fi fost un semnal bun privind reforma in Justitie. Totodata, ea a spus ca va reflecta si va anunta public decizia pe care o va lua, ca urmare a deciziei Curtii Constitutionale. La intoarcerea din vizita efectuata in Grecia, premierul Calin Popescu Tariceanu a comentat aseara hotararea Curtii Constitutionale, precizand ca este necesara convocarea Parlamentului si luarea unei decizii urgente pentru a nu fi impiedicata aderarea Romaniei la Uniunea Europeana.
    ×