x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Decont de peste 3 milioane euro

Decont de peste 3 milioane euro

de Lavinia Dimancea    |    21 Mai 2008   •   00:00
Decont de peste 3 milioane euro

PSD ● Cheltuieli mari pentru buzunare grele
În 2004, PSD a fost partidul care a cheltuit cel mai mult în campania pentru locale. Peste 3 milioane de euro. Anul acesta, social-democraţii îşi pot permite o sumă mult mai mare, pentru că plafoanele maxime impuse de lege pentru candidaţi au crescut. Numai la nivel central există un buget de 1,5 milioane de euro.



PSD ● Cheltuieli mari pentru buzunare grele
În 2004, PSD a fost partidul care a cheltuit cel mai mult în campania pentru locale. Peste 3 milioane de euro. Anul acesta, social-democraţii îşi pot permite o sumă mult mai mare, pentru că plafoanele maxime impuse de lege pentru candidaţi au crescut. Numai la nivel central există un buget de 1,5 milioane de euro.

La alegerile locale din 2004, campania PSD a înghiţit aproape 120 de miliarde de lei vechi, echivalentul a aproximativ 3,5 milioane de euro, potrivit datelor centralizate de Curtea de Conturi şi oferite Asociaţiei ProDemocraţia. Toţi aceşti bani au fost consumaţi de circa 50.000 de candidaţi, dintre care 3.000 de aspiranţi la postul de primar. În acest an, PSD are aproape 44.000 de candidaţi – 3.020 pentru fotoliul de primar şi aproximativ 41.000 pentru consilieri. Nimeni din partid nu se încumetă însă să facă o estimare a cheltuielilor.


BUGET. Coordonatorul de campanie, Miron Mitrea, spune că este greu de făcut o estimare, în condiţiile în care vor fi diferenţe clare între judeţe. "Într-un judeţ se pot cheltui 100.000 de euro, în altul jumătate de milion de euro", ne-a declarat Mitrea. Nici trezorierul partidului, senatorul Aristide Roibu, nu poate să estimeze un nivel al cheltuielilor, dar spune că există un buget la nivel naţional, în care este inclus şi Bucureştiul, ce se ridică la aproximativ 1,5 milioane de euro, din care pînă acum s-au cheltuit 35%-40%. Pe lîngă acesta, ne-a precizat Roibu, fiecare campanie la nivel judeţean are un plafon maxim impus de lege, în funcţie de numărul de candidaţi. "Ce mă interesează pe mine este să se încadreze în acel plafon", ne-a declarat Roibu, adăugînd că nu a primit deocamdată cifre de la mandatarii financiari judeţeni cu privire la plafoanele maxime şi cheltuielile efectuate pînă în prezent.


MAXIM POSIBIL. Cert este că PSD poate să cheltuiască în această campanie mult mai mult decît în 2004, întrucît limitele maxime prevăzute de lege au crescut consistent, iar salariul de bază minim brut pe ţară, la care se face raportarea, s-a majorat şi el de la 3,3 milioane lei vechi, cît era atunci, la 5 milioane lei vechi (500 RON) la acest moment. Astfel, candidatul la Primăria Generală a Capitalei trebuie să se încadreze în 5 milioane RON (circa 1,35 milioane de euro), fiecare dintre candidaţii la CJ are un maximum de 1,75 milioane RON (aproximativ 473.000 de euro), un candidat la primărie de sector, municipiu sau oraş – 1,25 milioane RON (circa 338.000 de euro), iar la primărie de comună – 15.000 RON (aproape 4.000 de euro). Un consilier la comună are limită maximă de 10.000 RON (2.700 de euro), în municipiu şi oraş – 12.500 RON (3.400 de euro), în reşedinţele de judeţ – 15.000 RON (4.000 de euro), consilieri locali ai Capitalei şi cei judeţeni – 25.000 RON (6.700 de euro).


CÎT ŞI PE CE AU CHELTUIT. Candidaţii PSD, contactaţi de Jurnalul Naţional, spun că au cheltuit cel mai mult pînă acum pe outdoor şi publicitate, dar sînt alţii care susţin că "nu au bani" şi că "preferă" dialogul cu oamenii. Candidatul la Consiliul Judeţean Timiş, Ilie Sârbu, declară, de exemplu, că are un buget de 5 miliarde de lei vechi (aproximativ 135.000 de euro), din care a cheltuit în primele două săptămîni de campanie 3 miliarde. "Am cheltuit pentru tot ce este nevoie într-o campanie, dar cel mai mult pe outdoor, bannere, meshuri şi publicitate în mass-media", ne-a precizat Sârbu. Costică Macaleţi, candidat la Primăria Botoşani, nu poate estima în schimb cît a cheltuit personal, dar ştie că la nivel judeţean (inclusiv şefia CJ şi consilierii) s-au dus pînă acum 1,5 miliarde de lei vechi. "Nu excelăm cu outdoorul. Avem suficiente afişe pentru a determina populaţia să ne voteze. Publicitate la tv nu avem, presa scrisă ne este mai ostilă.... În rest, am mai dat pixuri, eşarfe. N-avem bani de aruncat. Nu avem nici sponsori. Însă în fiecare zi merg şi vorbesc cu oamenii", spune Macaleţi.


VORBA MULT ADUCE. Răzvan Bobeanu, înscris în cursa pentru Primăria Piatra-Neamţ, crede că a cheltuit pînă acum "cîteva sute de milioane", în special pe outdoor şi publicitate în media, dar susţine că merge în principal pe comunicarea cu alegătorii. În schimb, la Sectorul 1, candidatul Dan Tudorache a cheltuit 30.000 de euro pe outdoor, tipărituri, pixuri, şepci, tricouri, dar nu ştie cît l-a costat publicitatea în mass-media, pentru că aceasta cade în sarcina Organizaţiei Bucureşti. Mergînd la sat, campania pare să difere de cea de la oraş, cel puţin în comuna Boloteşti, Vrancea, aşa cum declară candidatul PSD la funcţia de primar Ştefan Sichin. "Am cheltuit doar pe afişe. Am făcut 100 de afişe pentru mine, 100 pentru consilieri şi au costat în total 5 milioane de lei. Alţi bani nu mai cheltuiesc. PNL dă şepci, tricouri, găleţi, iconiţe, a dat lumînări de Paşti. Eu nu dau nimic. Eu vorbesc cu oamenii. În politică e ca în dragoste. Dialogul cu oamenii este cel mai important. Şi apoi, ei văd ce am făcut...", îşi face reclamă Sichin.


Nemulţumiri de campanie

Mircea Geoană, Miron Mitrea, Marian Vanghelie şi Cristian Diaconescu s-au întîlnit ieri la sediul de campanie, după ce mai mulţi lideri de filiale şi-au exprimat nemulţumirea faţă de slaba implicare a echipei coordonate de Mitrea în campania naţională şi în cea din Bucureşti. În plus, potrivit unor surse din partid, citate de Mediafax, echipa lui Diaconescu i-ar fi adresat şi ea reproşuri lui Mitrea în legătură cu întîrzierile în producerea materialelor promoţionale, tergiversarea aprobărilor date pentru printarea şi înregistrarea unor afişe şi clipuri promoţionale. Mitrea s-ar fi arătat şi el nemulţumit de atitudinea lui Diaconescu în campanie, apreciind că acesta dă dovadă de lipsă de combativitate şi că refuză unele evenimente programate de echipa naţională de campanie.

×
Subiecte în articol: politic psd milioane campanie cheltuit