România se situează sub media europeană la majoritatea indicatorilor-cheie din Educație, a anunțat Comisia Europeană, care a publicat, ieri, Monitorul educaţiei şi formării pe 2019. Datele arată că, la capitolul Educaţie, ţara noastră stă mai prost decât acum 10 ani. În ultimul deceniu am pierdut procente importante la majoritatea indicatorilor, fiind la mare depărtare de țintele europene.
Monitorul publicat de Comisia Europeană analizează modul în care evoluează educaţia şi formarea în UE şi în statele sale membre.
Spre exemplu, părăsirea timpurie a școlii (18-24 ani) indică un procentaj de 16,4% pentru tinerii români, comparativ cu o medie UE de 10,6%, iar ponderea absolvenților de studii superioare (30-34 ani) este 24,6% pentru România, în timp ce media la nivel european este de 40,7%. De asemenea, procentul de tineri cu vârsta de 15 ani cu un nivel scăzut de cunoştinţe în citit este 38,7% în ţara noastră, dublu faţă de media UE (19,7%), iar situaţia este similară în cazul cunoştinţelor de matematică şi ştiinţă.
Comisia Europeană subliniază necesitatea de a se acorda un sprijin mai puternic pentru cadrele didactice şi de a se spori atractivitatea profesiei de dascăl. Astfel, „îmbunătățirea sprijinului acordat cadrelor didactice – în special prin reproiectarea formării inițiale a cadrelor didactice și prin consolidarea dezvoltării profesionale continue – poate contribui la ameliorarea calității și a echității”.
Profesorii din România spun că au nevoie de formare cu privire la: predarea pentru elevi cu nevoi speciale; predarea în context multicultural sau multilingv şi competențe TIC pentru predare.
Monitorul CE pe 2019 arată, totodată, că în România „cheltuielile publice pentru educație sunt scăzute în comparație cu cele de la nivelul UE, în timp ce nevoile de investiții ale sectorului sunt ridicate. S-ar putea ca orice reformă majoră să necesite finanțare suplimentară în vederea consolidării mecanismelor de asigurare a echității și a eficienței”. S-au depus eforturi pentru extinderea învățământul dual, însă „participarea la programele de învățare pentru adulți rămâne scăzută, în pofida nevoii ridicate de perfecționare și de recalificare”, se arată în analiza executivului european.