Scăderile au fost simțite atât de hotelieri, cât și de agențiile de turism. Cu toate acestea, românii au tendința de a lăsa ce e mai bun pentru sărbătorile de iarnă, când unitățile de cazare vor fi pline, aproape în toată țara. Trendul ultimilor ani a rămas neschimbat, în privința alegerii locurilor unde românii preferă să-și petreacă sărbătorile de iarnă: natură, confort și SPA. Prețurile au crescut, așa cum se anunțase de la începutul anului, cu 10-15%, mai ales pe fondul creșterii prețurilor pentru toate produsele și serviciile, inclusiv ale energiei, însă scăderile la gradul de ocupare și numărul de înnoptări nu au fost generate de prețuri, ci în primul rând de eliminarea unei părți importante din voucherele de vacanță – până la 30%, la nivelul întregului an, chiar și la pachetele turistice din categoria de lux, conform unor hotelieri importanți.
Cele mai căutate locuri de cazare pentru sărbătorile de iarnă sunt – ca în fiecare an – pe Valea Prahovei, Predeal, Brașov și Poiana Brașov, Bucovina și Maramureș, dar sunt în creștere și stațiunile balneare, pentru că majoritatea turiștilor români preferă locurile de cazare cu piscine interioare, wellness și SPA, unde să se poată bucura de tratamente și momente de răsfăț chiar și în mijlocul iernii. În topul stațiunilor preferate pentru vacanțele de Crăciun și de Revelion care combină distracția cu relaxarea și tratamentele balneare sunt stațiunile Băile Felix, Sovata și Herculane.
Familiile caută în mod special locuri de cazare care oferă activități pentru copii, de la ateliere dedicate până la programe de divertisment organizate în timpul meselor – ceea ce hotelurile au început, de câțiva ani, să introducă în ofertele de pachete turistice pentru sărbătorile de iarnă, pe lângă mesele festive și focurile de artificii. La Băile Herculane, hotelurile Afrodita, de 4 stele, și Diana, de 3 stele, se umplu de sărbători datorită ofertei cu foarte multe evenimente concepute pentru grupuri diferite de vârstă și ateliere, jocuri și distracție pentru copii.
Analiza tendințelor turiștilor români, făcută de hotelieri și de agențiile de turism, arată că românii caută, pentru sărbătorile de iarnă, destinații unde pot petrece timp în aer liber, astfel stațiunile care oferă posibilități de a face schi sau alte sporturi pe zăpadă, dar și plimbări în aer liber, pe trasee ușoare sau zone de promenadă.
O analiză făcută la nivelul lunii septembrie, când au început rezervările pentru vacanțele de Crăciun și de Revelion, arată că majoritatea familiilor alocă, în medie, între 1.000 și 1.500 de euro pentru un concediu de trei sau patru nopți, într-un hotel de patru stele din țară, în această perioadă. Cele mai apreciate pachete sunt cele care îmbină atmosfera tradițională a sărbătorilor cu confortul serviciilor moderne, de la SPA la piscine interioare până la activități dedicate copiilor. La Băile Felix, de exemplu, Complexul President organizează propriul târg de Crăciun și mese tradiționale cu produse românești specifice perioadei, toate fiind făcute în fața turiștilor, conceptul devenind deja o atracție în sine.
Oferte pe gustul clienților
Pentru a atrage cât mai multe familii care nu caută în mod deosebit pârtii de schi, stațiunea Sovata și-a adaptat ofertele astfel încât să satisfacă nevoile și dorințele turiștilor, cu foarte multe posibilități de a petrece timpul în stațiune, în aer liber, pe lângă nenumăratele oferte ale hotelierilor la tratament, wellness, SPA, piscine cu apă caldă și sărată etc.
Pe Valea Prahovei, în Predeal și în Poiana Brașov, cele mai multe hoteluri mizează pe o ofertă pentru cei care vor un supliment de lux și confort, pe lângă accesul la piscine și wellness fiind și oferta culinară deosebită.
În general, pachetele turistice pentru sărbătorile de iarnă sunt făcute pe placul clienților fideli, astfel încât să se asigure un grad cât mai mare de ocupare. Administratorii hotelurilor Elexus Predeal și Elexus Boutique spun că deja înregistrează un grad de ocupare de peste 90%, cei mai mulți turiști fiind cei care se întorc, după ce au fost mulțumiți de calitatea serviciilor, în vacanțele de sărbători. Aceasta este rețeta succesului, în ultimii ani, dovedindu-se eficientă și de această dată, chiar dacă anul acesta s-a vorbit foarte mult, în industria ospitalității din România, despre pericolul înregistrării unor scăderi semnificative a numărului de turiști, pe fondul scăderii puterii de cumpărare a românilor.
Vacanțele de vară și de iarnă sunt cele mai importante
O scădere a fost, conform statisticilor INS, pe tot parcursul anului, mergând până la 30%, din datele pe care ni le-au pus la dispoziție mai mulți hotelieri importanți, iar cauza principală a fost eliminarea parțială a voucherelor de vacanță.
O analiză făcută de Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), arată că în același timp s-au înregistrat creșteri pe destinațiile externe preferate de mai mulți ani de majoritatea românilor. Sezonul estival 2025 a reconfirmat revenirea puternică a turismului, marcând o creştere semnificativă faţă de 2024 pe destinaţiile tradiţionale ale românilor - Grecia, Turcia, Bulgaria. Tot în sezonul estival au fost înregistrate creșteri și pe litoralul românesc, la fel cum se poate observa și în legătură cu rezervările actuale pentru vacanțele de Crăciun și de Revelion, ceea ce arată că românii se concentrează pe două perioade importante – vacanța de vară și cea de iarnă.
Analiza mai arată că anul 2025 a reconfirmat tendinţa spre organizare în avans, spre diversificare a destinaţiilor şi spre o mai mare deschidere a românilor spre pieţele mediteraneene şi Europa de Vest. În România, creşterea gradului de ocupare şi durata medie a sejurului indică faptul că turiştii revin spre o planificare mai matură şi vacanţe ceva mai extinse, susţin reprezentanţii touroperatorului IRI Travel, care în sezonul estival 2025 a înregistrat o creştere de 38% a vânzărilor şi de 32% a numărului de turişti, comparativ cu anul 2024.
Situația voucherelor de vacanță pe suport electronic
În primele 10 luni ale anului curent, au fost acordate cu 64,6% mai puține vouchere de vacanță și cu 27,5% mai puține decontate față de anul trecut. În luna octombrie 2025, sosirile totale au înregistrat o scădere de -2,9% față de octombrie 2024, din cauza voucherelor. Sosirile turiștilor români au continuat evoluția negativă, marcând a cincea lună consecutivă de scădere, cu 7,5%. În schimb, sosirile turiștilor străini au crescut cu 17,2%.
Pentru perioada ianuarie–octombrie 2025, comparativ cu aceeași perioadă din 2024, s-a menținut o scădere totală de 1,9% a sosirilor în structurile de cazare. Din acest total, scăderea înregistrată în rândul turiștilor români este de 3,7%, în timp ce numărul turiștilor străini a crescut cu 7%.
„Statul a „economist” peste 226 de milioane de euro din vouchere, în primele 10 luni ale lui 2025, dar nu a pus nimic în loc. Ar fi trebuit să vedem minimum 20-30 de milioane de euro în promovare și în prima de incoming, în creșterea vizibilității internaționale a destinației România, membru full - Schengen din 2025. Să vedem în proiectul de buget o indexare a valorii voucherelor de vacanță acordate celor cu venituri medii și mici și stimularea acordării lor de către firmele private”, spune Adrian Voican, vicepreședinte ANAT și președinte BIBI Group4Travel.

