Moto:
Singura cale prin care ajungem la adevar este intrepatrunderea
reciproca a fiintei noastre cu totalitatea lucrurilor.
Rabindranath Tagore
Nimeni nu poate fi fericit daca se uita numai la el si aduce toate lucrurile spre interesul lui: trebuie sa traiesti si pentru altul daca vrei sa traiesti pentru tine.
Seneca
Este bine ca omul sa urmareasca sa manifeste
o stare de deschidere fata de
mediul inconjurator si sa-si reaminteasca
in mod constant ca nu este altceva decat
o parte dintr-un intreg cu care trebuie sa se
afle intr-o permanenta stare de comunicare
armonioasa. Si este bine sa-si mai aminteasca
si ca Universul opereaza numai prin intermediul
schimburilor dinamice.
Daruirea, primirea, comunicarea sunt aspectele
fundamentale de manifestarea a
energiei care intretin viata in acest Univers.
Nici existenta umana nu se poate sustrage
acestor legi, iar gestul de a construi trebuie
sa se inscrie in acelasi cod operational.
Cultura vechilor greci a crescut intre zidurile
orasului, iar de la ei incoace culturile moderne
s-au nascut in leagane de ciment si
piatra. Zidurile acestor cetati au lasat urme
adanci in spiritul omului modern. Au intiparit,
se pare, in fiinta lui convingerea: divide et impera.
Civilizatiile moderne au construit neobosite
ziduri de hotar: intre natiune si natiune,
intre stiinta si stiinta si, nu in ultimul rand,
intre om si natura. Astfel, s-a nascut in omul
modern neincrederea adanca fata de tot
ceea ce este dincolo de hotarele construite
de el, ca si cum natura ar trebui supusa in
permanenta, ca si cum am trai intr-o lume
dusmana, in care, pentru a putea supravietui,
este nevoie sa ne smulgem zilnic unei ordini
naturale straine si respingatoare.
In numele propriei bunastari si in numele
progresului, omul a adancit aceasta bresa
dintre el si Univers. Izolarea de natura care, in
multe cazuri, a dus chiar la instrainarea sa
spirituala, a fost factorul declansator al crizei
ecologice pe care umanitatea o traverseaza
in prezent.
Fenomenul poate fi mai usor inteles daca
el este analizat dintr-o perspectiva
sistemica.
Aceasta presupune ca fiecare element al
unui sistem poseda propriile caracteristici,
dar, in acelasi timp, este modificat de prezent
a celorlalte elemente si, mai ales, de
modul in care acestea interactioneaza unele
cu altele.
Schimburile si interactiunile conduc evo
lutia cantitativa si calitativa a acestuia intr-o
directie data.
In aceasta perspectiva putem analiza orasul ca un sistem. Exemplul nu este deloc lipsit
de interes daca luam in considerare ca, de
fapt, orasul reprezinta unul dintre cele mai
raspandite moduri contemporane de existenta
umana.
Pana in epoca moderna, in Europa, orasele functionau ca sisteme inchise. Incinta urbana
medievala ultra aglomerata devine in
timp neincapatoare si dezordonata. In epoca
moderna, orasul renunta insa la izolare, deschizandu-s
i portile si demontand, in acest fel,
conceptul de sistem inchis. Pe masura ce se
dezvolta, el va ingloba si va tinde sa ordoneze
teritoriile asimilate, intelegand ca nu poate
exista decat ca sistem deschis ce interactioneaza
permanent cu mediul inconjurator.
Pentru a putea supravietui, cetatea a devenit
astfel organism. In cazul orasului contemporan,
dependenta orasului medieval fata de teritoriul inconjurator care il aproviziona
s-a transformat in stare de interdependenta.
Orasul isi pierde functia de element despotic
care urmarea subordonarea vecinatatilor, transformandu-se in nucleu ordonator.
Demersul de inglobare s-a dovedit insa
insuficient. Civilizatia contemporana nu a reus
it pana acum sa cuprinda in constiinta ei apartenent
a sa la un sistem mult mai vast:
acela al intregului ecosistem al Pamantului.
Pana nu demult, ea nu a reusit sa se perceapa
ca o parte a intregului sistem planetar. Sa
crezut izolata de mediu si a actionat in consecinta.
Bazandu-se pe presupunerea gresita
ca sistemul de sustinere a naturii ar fi inepuizabil,
si-a permis orice abuz.
In antiteza cu mentalitatea "civilizata",
societati asa-zis primitive abordeaza un mod
de viata armonios, in care atitudinea de comuniune
cu natura face ca aceste sisteme
sociale si umane sa nu se confrunte cu probleme
de supravietuire. Conceptul african
Ubuntu, Feng Shui sau traditia indiana Sthapatya
Ved sunt o exemplificare a principiului
etic al interconectarii.
In conceptul Ubuntu, termenul de "populat
ie" se refera la generatiile trecute si viitoare,
la animale, plante si include Spiritul Lumii.
Ei considera ca actiunile, visurile si gandurile
tuturor oamenilor au o profunda si neasteptata
repercusiune asupra desfasurarii intregii
lor vieti. Motiv pentru care rezultatul unei
actiuni se va putea resimti in timp si spatiu.
Ceea ce inseamna ca oamenii trebuie sa
caute in mod constient sa se integreze in
armonia lumii.
Glisand in alte coordonate spatio-temporale,
descifram in atitudinea indianului vedic
o viziune asemanatoare. In opozitie cu Occidentul
care si-a construit un titlu de glorie in
a-si supune siesi natura, ca si cum ar trai intro
lume dusmanoasa, in India, punctul de vedere
era altul. Se punea acolo accentul, cu
toata greutatea, pe armonia intre om si Univers.
Indianul "(â¦) nu voia, in esenta, sa
cucereasca nimic, ci doar sa devina launtric
una cu ea, sa-si largeasca tot mai mult constiinta, crescand o data cu mediul lui, inlauntrul
acestui mediu (â¦)."
Aceasta viziune, in care planeta si intreaga
lume sunt tratate ca un organism, un sistem
format din nenumarate alte subsisteme
care impreuna formeaza un tot mai mare
decat intregul, este cea pe care, in sfarsit, si
contemporanii occidentali incep sa si-o insuseasca. In sfarsit, Occidentul se trezeste si incepe
si el sa elaboreze studii si teorii in
aceasta directie. Aceasta noua viziune a
primit numele de dezvoltare durabila.
Occidentul recunoaste, in sfarsit, si el, ca
Pamantul este o creatura multisistemica, ca
tot ceea ce se petrece cu fiecare dintre noi il
afecteaza in mod direct.
Ca rezultat al nenumarator cercetari, savant
ii au ajuns chiar la concluzia ca planeta
nu este doar un superorganism biologic, ea
manifestand chiar o anumita forma de constiinta. Cum altfel ar putea fi explicata capacitatea
ei de a rezista entropiei, de a-si autoregla
temperatura, proportia de oxigen, salinitatea
oceanelor sau alte elemente necesare
vietii?
Teologul Theilhard de Chardin a lansat, in
urma cu jumatate de secol, conceptul de noosfera,
care se refera la un fel de cortex cerebral
al Pamantului. Oamenii si animalele, aseza
rile umane sunt neuronii unei retele in continua
dezvoltare, parti ale unor minunate sisteme
de comunicare.
In viziunea lui Theilhard de Chardin, comunicarea
la nivel planetar inseamna ca aspectele
constiente ale Terei inteleg important
a absoluta a tuturor celorlalte componente
ale Pamantului si actioneaza intotdeauna
tinand cont de existenta lor.
Noosfera este alcatuita din toate fiintele
vii si, in acelasi timp, din "fibrele nervoase"
ale intregului sistem media si ale retelelor de
telecomunicatii.
Proiectul "Constiinta Globala Planetara",
ce a prins viata datorita initiativei unui grup
de cercetatori din domenii de frontiera ale
Fizicii si Psihologiei, ce reuneste in prezent
peste 75 de savanti din intreaga lume, urmareste sa demonstreze stiintific ca, la anumite
niveluri subtile, exista o totala interconectare
cauzala si informationala.
Revenind la arhitectura, observam cladirea
actuala ca o suprapunere de cunostinte
diverse si de orientari socio-economice. Stim
insa ca ea trebuie sa-si reia functia de mediator
eco-bio-logic.
In fata crizei actuale, ce nu are alta sursa
decat pierderea coerentei partilor intre ele si
partilor cu totul, gandirea sociala a creat ecologia
si responsabilitatea ecologica.
Axa directoare a ecologiei nu este de a
mai adauga noi cunostinte separate si suprapuse,
ci de a reintegra totul intr-un nou spirit,
acela al nonsepararii. Mesajul planetei
devine astfel din ce in ce mai clar: deviza "ecologic,
sanatos, natural, armonios" nu poate
fi realizata decat prin continua elevare a omului.
Sa aducem, asadar, in viata noastra un
plus de iubire, bunatate, intelepciune si armonie
si vom fi astfel capabili sa invatam din
nou, sa traim cu adevarat intr-un mod sanatos si natural atat la nivel individual, cat si la
nivel planetar.
In concluzie, bio-constructia reprezinta in
mod egal: bio-constructia propriei fiinte, cat
si bio-constructia locuintelor noastre.
A studia materiale si moduri de constructie ecologice nu poate fi util decat daca vom
combina experienta si modul de viata ecologic
cu sensibilitatea sufletelor noastre.
"Casa voastra sa nu fie o ancora, ci un
catarg. Sa nu va strangeti aripile ca sa intrati
pe usa, nici sa nu va plecati capul pentru a nu
da cu el de tavan, nici sa nu va fie teama sa
nu respirati.
Casa voastra nu trebuie sa va
pazeasca secretele si nici sa nu va gazduiasca
darurile. Caci ceea ce este infinit in voi
traieste in Palatul Cerului, a carui poarta este
ceata diminetii si ale carui ferestre sunt cantecele
si linistea noptii" - Khalil Gibran.
arh. Alina Radu / Ram Art Construct
specialist in bioconstructii
tel: 0722-744.515