x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Timp liber Casa Exercitii de respiratie

Exercitii de respiratie

de Simona Nastac    |    26 Ian 2006   •   00:00
Exercitii de respiratie
ARTA SI KITSCH
Orizonturi marunte si confortabile, care ne intretin iluzia ca suntem vii, cand, de fapt, spiritual nu mai respiram demult. Daca oferta de necunoscut ar depasi totusi doza zilnica de Danone, eu cred ca am mai avea o sansa. Daca nu s-ar stradui toti sa ne dea exact ce cred ei ca asteptam, ca recompensa lui Pavlov, am actiona dincolo de reflexul conditionat, combinatia letala de marmura si termopan si vitrine cu parfum de bazar. Va propun, spre salvare si exemplu, un exercitiu vizual pe strazile Londrei. O evadare din ambientul cotidian si rutina urbana autohtona, acolo unde surpriza inseamna curaj si armonie.

PENTRU COPII, ADULTI SI…

Stiti cu totii celebrele autobuze londoneze cu etaj. Ce nu stiti insa este ca, alaturi de oameni, transporta si idei. Ori informatii despre idei, artistice, literare, filozofice si orice mai poate fi util omului sa nu ramana animal. Imaginile nu fac reclama nici la tigari, nici la cosmetice, nici la margarina. Ci la expozitii de arta, filme, carti, concerte si piese de teatru, stiut fiind ca publicul larg ori audienta secundara nu se castiga cu recenzii de specialitate si nici nu se cultiva cu morga elitista. Mai orice londonez iti poate spune ce expozitie e la Tate sau ce piesa la The Globe. In plus, strazile arata ca si cum orasul ar fi in continua sarbatoare, fie ca ploua, fie ca sunt alegeri sau neintelegeri in parlament. Cultura e pentru toti si incepe cu estetica urbana ridicata la rang de politica de stat.

… CONSUMATORI

Vitrinele arata la fel. Inainte de marfa, prezinta fantezie si culoare. Nimic nu e inghesuit la intamplare ori "innobilat" cu adaosuri hibride de plastic si catifea. Pot semana cu un tablou de Monet sau un cadru din "Mansfield Park", ori cu un depozit sau un teren de golf. Totul e gandit milimetric si profesionist, sa cultive ochiul si sa incite interesul trecatorului, mereu in goana dupa ultimul "trend". Reclama nu e agresiva, ci creativa, cu trimiteri subtile la imaginarul care ne locuieste zilnic si familiar spiritul. Cum arata la noi marile bulevarde si arterele comerciale? Ca un "first class second-hand". Nu-i de mirare ca cei care le populeaza adorm seara intre "Secretul Mariei" si "Fete fierbinti", de vreme ce recompensa i-a dresat sa nu vrea mai mult.
×