BUCATARIA DE ALTADATA
Anul acesta, duminica, 11 februarie, a fost ultima zi "de dulce" sau "de frupt" cand mai sunt ingaduite bucatele ce contin carne, inainte de Paresimi. Se numeste Duminica Lasatului de Sec. In saptamana care urmeaza, alaturi de legume, doar branza si lapte mai avem voie. Si astea doar pana la Lasatul de Sec de branza.
BUCATARIA DE ALTADATA
Anul acesta, duminica, 11 februarie, a fost ultima zi "de dulce" sau "de frupt" cand mai sunt ingaduite bucatele ce contin carne, inainte de Paresimi. Se numeste Duminica Lasatului de Sec. In saptamana care urmeaza, alaturi de legume, doar branza si lapte mai avem voie. Si astea doar pana la Lasatul de Sec de branza. Cum se pregateau crestinii odinioara si ce obiceiuri aveau legate de aceasta perioada? In primul rand, cei de la tara aveau doua randuri de blide si unelte de facut bucatele: unele pentru cele "de frupt" si altele pentru cele "de post". Dar nu toti isi permiteau acest lucru. Mihai Lupescu, stralucit antropolog al bucatelor danubiano-carpatine, consemneaza: "Daca nu-i putere sa le ai asa, atunci gospodina, la spolocanie (a doua zi de lasatul de sec, cand se spala vasele), le fierbe si le spala cu lesie ca sa iasa unsoarea si fruptul din blide, si apoi le intrebuinteaza si in post". Ceaunele, tigaile si oalele de spija (fonta sau tuci) se ardeau in cuptor. Se spune ca in prima zi a Postului Mare oamenii se curatau trupeste, mancand numai "bors holtei". Era bors facut fara legume, doar cu paine si malai, care avea rostul de a curati gura si stomacul de mancarurile de frupt.
Iertarea pacatosilor
|
Galustele de post
Se fac numai din orez pasat, crupe ori grau bulgur, in care se pune si prajitura cu ceapa ori legume, si uneori varza tocata. Umplutura se pune in frunze. Galustele se fierb, se inacresc, apoi se pun in masa. Galustele de post se pot face si din legume multe, tot in felul aratat, legumele cu prajitura slujind ca umplutura. culeasa din volumul "Din bucataria taranului roman", de M. Lupescu, Editura Paideia 2000 |
Citește pe Antena3.ro