În duminica de Florii este dezlegare la pește pentru toți românii care au ținut post în această perioadă premergătoare Sărbătorilor Pascale. Tradiția spune că este bine să sărbătoriți cu un pahar de vin și pește.
O sursă nouă de aprovizionare cu pește proaspăt la preț de fabrică există acum în Afumați, chiar la poarta fabricii Ocean Fish, cel mai mare importator de somon proaspăt cu 15 – 200 de tone pe săptămână.
Ocean Fish, companie lider pe piața din România în sectorul procesare și distribuție pește, dispune de o gamă variată de produse, de la cele proaspete (somon, păstrav, dorada etc), congelate (somon sălbatic de Alaska, caviar Somon Alaska, șalău de Nil etc.), produse marinate, pește afumat, salate de pește și icre, alge de mare, fructe de mare în ulei, până la gama Matias Herring, produse fresh în MAP (modified atmosphere packaging).
“Am simțit nevoia să venim în întâmpinarea clienților noștri cu un loc în care ei să poată găsi toate gamele de produse într-un singur loc, cât și produse noi. Traficul de clienți și vânzările au depășit așteptările noastre chiar din prima zi după inaugurarea magazinului. Am îndeplinit dorința consumatorilor noștri, care acum pot să cumpere produse direct din fabrică, la preț de fabrică’’, a declarat Ilie Busuioc, proprietarul afacerii care știe totul despre pește.
Magazinul de la Afumați are o suprafață de 100 metri pătrați. În perioada următoare vor fi deschise alte 6 unități în Capitală.
PEȘTELE LA ROMÂNI
Românii nu sunt mari consumatori de pește, după cum o dovedesc și statisticile. La noi, consumul este de doar 3,9 kg pe cap de locuitor pe an, față de o medie europeană de 12-14 kg pe cap de locuitor pe an. Circa 90% din peștele de pe masa populației din România provine din import.
Consumul a tot scăzut în ultimii 20 de ani. În 2009, de exemplu, românii consumau de patru ori mai puțin pește pe an, comparativ cu media din UE (care este de 20 kg pe locuitor), conform cifrelor statistice. În urmă cu 20 de ani, consumul de pește și produse din pește era mai mare de 8 kg/locuitor, dar a scăzut până la 2 kg în 1993, după care s-a înregistrat o tendință de creștere progresivă a acestuia până la 5 kg/locuitor în 2008-2009. Ocean Fish a avut o contribuție consistentă în creșterea consumului după anul 2000, introducând pe piață produse din hering, macrou și somon (care până în acel moment nu exista pe piață).
“Un alt plan foarte important pentru noi este să derulăm o campanie de educare a consumatorilor în ceea ce privește consumul de pește și vom încerca să îi facem să conștietizeze multiplele beneficii pe care le are acesta pentru un stil de viață sănătos”, a mai precizat Busuioc.
Ocean Fish are cea mai dotată fabrică din România cu tehnologie de ultima oră. Valoarea investițiilor realizate până în prezent se ridică la 15 milioane de euro, sume obținute în urma accesării a 5 programe cu finanțare europeană in perioada 2007 - 2015. În prezent, capacitatea de procesare şi distribuţie este de aproximativ 3.500 de tone pe lună, compania fiind pe primul loc în sectorul prelucrării şi conservării peştelui.
Ocean Fish dispune de o un depozit frigorific cu o capacitate a depozitului frigorific de 15.000 tone în comuna Afumați, precum și de o flotă proprie de 100 camioane. Politica companiei este de a importa doar produse certificate IFS (Internationl Food Safety Certificates).
Materia primă provine în mare parte din import, circa 90%, din țările Nordice (Norvegia, Islanda, Insulele Feroe, Danemarca), dar și din Asia, Alaska, SUA, America Latină, Noua Zeelandă, Turcia, Grecia etc. Ocean Fish este cel mai mare importator de somon fresh (15-200 tone/săptămână).
În ceea ce privește produsele Ocean Fish, acestea sunt exportate în toată Europa de Est, inclusiv în Republica Moldova, dat fiind poziționarea strategică foarte bună a României. În mare parte, este vorba de produse din portofoliul firmei, dar și de private label pentru clienții din retail. Peștele fresh reprezintă 50% din livrări, urmat de produsele semipreparate (25%) și cele congelate (25%). Produsele marca proprie au o pondere de 40%, restul fiind private label.
Reducerea TVA a limpezit piața
Subiectul „pieței negre” a fost unul dureros pentru Ocean Fish în ultimii 5-6 ani. Compania a trecut printr-o perioadă foarte dificilă, din momentul începerii acestor „evaziuni fiscale” care au devenit din ce in ce mai proeminente, fiind implicate firme cu branduri cunoscute în piață.
„A fost foarte greu să rezistăm acestor concurențe neloiale, întrucât orice produs importăm, chiar dacă avem contracte de achiziții direct cu navele de pescuit (fabrici) de la origine (Norvegia, Insulele Feroe, Spania, Taiwan, China, Vietnam, Alaska etc) și aveam niște prețuri foarte competitive, din păcate, marfa odată ajunsă în România, nu mai era competitivă... Mereu ne ciocneam de răspunsurile clienților noștri care ne sunau și ne spuneau că primesc un preț mult sub cel oferit de noi din partea concurenței. Doar în mai 2015, am simțit suportul Guvernului României, după ce a redus TVA-ul de la 24% la 9%, facilitând creșterea cifrei de afaceri cu 35 %”, a declarat Busuioc.
El mai spune că odată cu reducerea TVA, a scăzut semnificativ și fenomenul „evaziunii fiscale”, restabilindu-se pe piață o „concurență sănătoasă”.
Produsele Ocean Fish sunt exportate în toată Europa de Est, inclusiv în Republica Moldova, dat fiind poziționarea strategică foarte bună a României. În mare parte, este vorba de produse din portofoliul firmei, dar și de private label pentru clienții din retail. Peștele fresh reprezintă 50% din livrări, urmat de produsele semipreparate (25%) și cele congelate (25%). Produsele marca proprie au o pondere de 40%, restul fiind private label.