Bazăndu-se pe marele său succes la public, Voltaj e tentată să devină prima trupă autohtonă care susţine un concert cu bilete pe stadion. Deocamdată a incercat marea cu degetul, semnănd contracte pentru "afară".
Bazăndu-se pe marele său succes la public, Voltaj e tentată să devină prima trupă autohtonă care susţine un concert cu bilete pe stadion. Deocamdată a incercat marea cu degetul, semnănd contracte pentru "afară".
Jurnalul Naţional: V-aţi ţinut departe de presă in ultima vreme. Care este motivul acestui "silenzio stampa"?
Călin Goia (Voltaj): E prea mult spus "silenzio stampa", mai ales raportat la presa scrisă. Am răspuns intrebărilor presei atunci cănd ne-au fost adresate, mai puţin la cele legate de viaţa noastră personală, pe care dorim s-o păstrăm căt mai personală. La televizor apărem cănd avem ceva de anunţat: un album nou, un concert mai deosebit etc... Nu apărem doar ca să ne vedem la televizor.
Căt de lung e drumul de la hard&heavy la pop-dance?
Cred că nu e cea mai bună alegere să-i spui pop-dance. Trupa Voltaj şi-a creat un stil nou incepănd cu 1998, a preferat să cănte o muzică avănd un sound actual şi nu să rămănă prinsă in trecut. S-au schimbat şi componenţii trupei, şi vremurile.
Muzica facilă aduce căştiguri mai mari, ridică sala in picioare?
Căntăm despre ce ni se intămplă şi o facem aşa cum simţim. Avem piese care se bucură şi acum de acelaşi succes ca acum şapte ani, cănd au fost compuse. Şi se pare că da, ridică lumea in picioare, pentru că probabil aceasta se regăseşte in mesajele noastre şi pentru că este o muzică plină de energie.
Aţi imbrăţişat diverse metode (nonconformiste pentru Romănia) de promovare a muzicii voastre: pe telefonul mobil, pe Yahoo Messenger...
Ne-a plăcut intotdeauna să venim cu lucruri noi. Credem că cele enumerate de tine, acum, in 2007, sunt nişte căi foarte bune de promovare. Lumea e intr-o viteză nebună, e avidă de informaţii, foloseşte la greu internetul şi telefonia mobilă, nu mai stă cuminte pe canapea cu telecomanda in mănă.
Care-i povestea ultimului videoclip? A cui a fost ideea filmatului cu o cameră foto?
Videoclipul surprinde un personaj, mai precis un romăn, in diverse etape ale vieţii. De la bebeluş de 10 luni la omul matur de 30 de ani. Am căutat poveşti mai puţin cunoscute ale unor romăni de succes. De Hagi, Nadia, Ilie Năstase a auzit oricine... dar poate lumea nu ştie că, de exemplu, cea mai inaltă clădire din lume a fost proiectată de un romăn. Incercam prin această piesă să mai reclădim căt de căt sentimentul naţional grav afectat in ultimele două decenii. Foarte mulţi vor să fugă de aici şi, cănd ajung pe undeva prin Vest, le e ruşine să recunoască faptul că sunt romăni. Noi vrem să le arătăm că există şi motive pentru care ar putea fi măndri. Ideea folosirii unei camere foto in locul celei video a aparţinut echipei care a realizat videoclipul: Dragoş Buliga regizor, Şerban Ionescu operator, Mihai Vasilache - grafică şi montaj.
Se poate face un turneu "serios" in Romănia fără a-ţi asocia numele cu un brand comercial?
Destul de greu. Măcar o parte din cheltuieli trebuie suportată de un sponsor. Bineinţeles, vorbesc despre un turneu care să aibă o scenotehnică deosebită, că şuşe există destule ,şi astea pot fi susţinute doar din bilete. Noi, la ultimele două turnee, am avut sprijinul unor sponsori, dar am pus in vănzare şi bilete. Romănii s-au dezobişnuit să plătească un bilet la concert, avănd o groază de festivaluri de bere, zile de oraş etc., la care participarea este liberă. Se pare totuşi că situaţia incepe să reintre in normal poate şi datorită creşterii numărului de spectacole cu trupe de afară, care toate sunt cu bilete.
Se aude că vă pregătiţi ieşirea pe piaţa vestică. Căt e adevăr, căt e zvon?
Adevărat este că avem două contracte semnate cu două case de discuri de afară. De aici şi pănă la a fi pe piaţa internaţionala e un drum foarte lung. Dar cel puţin am făcut un mic pas şi am incercat marea cu degetul.
Care-i cel mai mare coşmar al vostru? Dar cel mai mare vis?
Coşmarul ar fi să nu mai fim pe scenă, iar visul să fim pe scenă mulţi ani de acum inainte.
Credeţi că aveţi şansa să umpleţi un stadion cu plătitori de bilete?
Avănd in vedere că la ultimele două lansări de album am avut Sala Polivalentă plină şi biletele văndute, am putea spera şi la un stadion. La un moment dat trebuie să incerce o trupă romănească şi asta, să renunţe la Sala Polivalentă sau la Sala Palatului şi să iasă pe stadion. Nu ştim dacă vom fi noi aceia, vom vedea.
Ridicaţi anumite pretenţii organizatorilor de spectacole?
Nu cred că am avut vreodată pretenţii exagerate. Dar in nici un caz nu acceptăm orice condiţii. Avem nevoie in primul rănd de condiţii tehnice foarte bune pe scenă. Practic, cu acestea incepem orice discuţie despre un spectacol.
- Căt de repede compuneţi o melodie?
Nu există o regulă. Există piese care au suferit o groază de modificări faţă de varianta iniţială, cum ar fi "Iarna", şi care au fost terminate după un an. Există altele care au ieşit intr-o lună muzică, text, imprimare, mixaj cum ar fi "20".
Vă consideraţi o fabrică de scos hituri?
Am fost catalogaţi aşa. Pe noi insă ne bucură faptul că foarte multe dintre piesele noastre au ajuns la sufletul publicului. Mulţi ne spun că o anumită piesă i-a ajutat in momente grele sau că s-au indrăgostit pe o alta. E foarte plăcut să ştii că ai influenţat pozitiv viaţa cuiva.
Căte acuzaţii de plagiat vi s-au adus? Căt sunt ele de intemeiate?
S-a mai scris in presă sau pe diverse site-uri că am fi plagiat anumite piese. Total nefondat şi aş zice eu şi răuvoitor. Avem patru piese din peste 60 din ultimii opt ani care sunt cover-uri cu acte in regulă ale unor piese internaţionale. Şi pe discuri, şi la Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din Romănia apar declaraţi compozitorii originali, şi asta e foarte uşor verificabil. Nu ne-am arogat niciodată calitatea de compozitori ai pieselor respective. Iar succesul formaţiei Voltaj se bazează pe piese originale ca "20", "Scrisoare", "De măine", "Albinutza" ş.a.m.d., de care nimeni nu poate spune că ar fi plagiate.