x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Constituirea si inscrierea asociatiei

0
01 Apr 2005 - 00:00

Asociatia este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, comunitar sau, dupa caz, in interesul lor personal, nepatrimonial.

  • de Eduard Fagaraseanu "Stefanica, Dutu&Asociatii"
  • SFATURI JURIDICE
  • Asociatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul. In temeiul dreptului constitutional la asociere, persoanele fizice se pot asocia fara a constitui o persoana juridica atunci cand realizarea scopului propus permite aceasta.

    STATUT. In vederea dobandirii personalitatii juridice, asociatii incheie actul constitutiv si statutul asociatiei, in forma autentica, sub sanctiunea nulitatii absolute. Actul constitutiv cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
  • a) datele de identificare a asociatilor: numele sau denumirea si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;
  • b) exprimarea vointei de asociere si a scopului propus;
  • c) denumirea asociatiei;
  • d) sediul asociatiei;
  • e) durata de functionare a asociatiei - pe termen determinat, cu indicarea expresa a termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;
  • f) patrimoniul initial al asociatiei; activul patrimonial, in valoare de cel putin dublul salariului minim brut pe economie, la data constituirii asociatiei, este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor;
  • g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale asociatiei;
  • h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a personalitatii juridice;
  • i) semnaturile asociatilor.

    Statutul cuprinde, sub sanctiunea nulitatii absolute:
  • b) explicitarea scopului si a obiectivelor asociatiei;
  • c) modul de dobandire si de pierdere a calitatii de asociat;
  • d) drepturile si obligatiile asociatilor;
  • e) categoriile de resurse patrimoniale ale asociatiei;
  • f) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale asociatiei;
  • g) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii asociatiei,

    La autentificarea actului constitutiv si a statutului asociatiei se va prezenta dovada eliberata de Ministerul Justitiei privind disponibilitatea denumirii noii asociatii.

    Este interzisa utilizarea in denumirea asociatiilor a unor sintagme sau cuvinte specifice autoritatilor si institutiilor publice ori unor profesii liberale sau altor activitati cu reglementari proprii.

    INSCRIERE. Oricare dintre asociati, pe baza imputernicirii date, poate formula o cerere de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul.

    Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:
  • a) actul constitutiv;
  • b) statutul asociatiei;
  • c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.
  • d) avizul ministerului sau organului de specialitate al administratiei publice centrale in a carui sfera de competenta isi desfasoara activitatea.

    Asociatia devine persoana juridica din momentul inscrierii ei in Registrul asociatiilor si fundatiilor. In termen de trei zile de la depunerea cererii de inscriere si a documentelor necesare, judecatorul desemnat de presedintele instantei verifica legalitatea acestora si dispune, prin incheiere, inscrierea asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor. O data cu efectuarea inscrierii, incheierea prin care s-a dispus inscrierea se comunica, din oficiu, organului financiar local in a carui raza teritoriala se afla sediul asociatiei, pentru evidenta fiscala, cu mentionarea numarului de inscriere in Registrul asociatiilor si fundatiilor.

    In cazul in care cerintele legale pentru constituirea asociatiei nu sunt indeplinite, judecatorul va cita, in camera de consiliu, pe reprezentantul asociatiei, punandu-i in vedere, in scris, sa remedieze neregularitatile constatate pana la termenul urmator, care nu va fi mai mare de o saptamana.

    Inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor se efectueaza in ziua ramanerii irevocabile a incheierii de admitere, eliberandu-se, la cererea reprezentantului asociatiei sau mandatarului acesteia, un certificat de inscriere care va cuprinde: denumirea asociatiei, sediul acesteia, durata de functionare, numarul si data inscrierii in Registrul asociatiilor si fundatiilor.

    In relatiile cu tertii dovada personalitatii juridice se face cu certificatul de inscriere.

    FILIALE. Asociatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un numar minim de trei membri, organe de conducere proprii si un patrimoniu distinct de cel al asociatiei.

    Filialele sunt entitati cu personalitate juridica, putand incheia, in nume propriu, acte juridice de administrare si de conservare, in conditiile stabilite de asociatie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot incheia acte juridice de dispozitie, in numele si pe seama asociatiei, numai pe baza hotararii prealabile a consiliului director al asociatiei.

    Filiala se constituie prin hotararea autentificata a adunarii generale a asociatiei. Personalitatea juridica se dobandeste de la data inscrierii filialei in Registrul asociatiilor si fundatiilor. In vederea inscrierii filialei, reprezentantul asociatiei va depune cererea de inscriere, impreuna cu hotararea de constituire a filialei si cu actele doveditoare ale sediului si patrimoniului initial, la judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul filiala.

    Daca asociatia, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmeaza sa desfasoare activitati pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizatii administrative prealabile, aceste activitati nu vor putea fi initiate sub sanctiunea dizolvarii pe cale judecatoreasca, decat dupa obtinerea autorizatiilor respective.

    PROCEDURA DE SCHIMBARE A NUMELUI
    Filisanu Claudia, Timisoara: "As dori sa-mi spuneti procedeul si actele necesare pentru a schimba numele fiicei mele Codita Maria Alexandra, nascuta la 11.07.1995. Mentionez ca sunt despartita de tatal ei din anul 1996 si divortata din 1998. Tatal nu a participat cu nimic la cresterea si educarea minorei, ea fiindu-mi incredintata spre crestere si educare mie".

    RASPUNS: Potrivit legii, schimbarea numelui de familie sau a prenumelui se realizeaza prin decizie administrativa sau dupa ce a fost parcursa procedura administrativa. Procedura schimbarii numelui se declanseaza printr-o cerere formulata in acest scop. Pentru minor cererea de schimbare a numelui se face de parinti sau, cu incuviintarea autoritatii tutelare, de tutore. Insa, daca parintii nu se inteleg cu privire la schimbarea numelui copilului minor, va hotari autoritatea tutelara. Cererea de schimbare a numelui se depune la primaria de domiciliu. Cererea trebuie motivata si insotita de urmatoarele acte: copii certificate de stare civila ale celui care solicita schimbarea numelui; un exemplar al Monitorului Oficial al Romaniei in care a fost publicata cererea de schimbare a numelui sau sau, dupa caz, dovada privind scutirea de publicare a cererei; actul de consimtamant, dat in forma autentica, al celuilalt sot; copia de pe decizia de aprobare a autoritatii tutelare; orice acte pe care solicitantul le considera necesare motivarii cererii sale. Cererea de schimbare a numelui se publica, in extras, prin grija si pe cheltuiala solicitantului, in Monitorul Oficial al Romaniei, partea a III-a. Aceasta formalitate trebuie indeplinita inainte de depunerea cererii de schimbare a numelui la primaria de domiciliu.

    Orice persoana interesata poate face opozitie la cererea de schimbare a numelui, in termen de 30 de zile de la publicarea acesteia. Opozitia se formuleaza in scris, trebuie motivata si se depune la primaria unde a fost inregistrata cererea de schimbare a numelui. Cererea de schimbare a numelui impreuna cu actele ce o insotesc si eventualele opozitii se inainteaza de catre ofiterul de stare civila, in termen de cinci zile, la formatiunea de evidenta a populatiei la care este arondata localitatea. Competenta de a solutiona cererea de schimbare a numelui apartine Inspectoratului General de Politie din cadrul Ministerului de Interne. Acest organ verifica daca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege si, apreciind temeinicia cererii, precum si a opozitiilor facute, va da, in termen de 60 de zile de la primirea dosarului, o decizie motivata de admitere sau, dupa caz, de respingere a cererii de schimbare a numelui. Decizia de schimbare a numelui se inscrie, prin mentiune, pe marginea actului de nastere al persoanei in cauza, iar efectele schimbarii numelui se produc de la data efectuarii acestei inscrieri, data de la care solicitantul va purta numai numele obtinut prin decizie.

    DREPTUL DE ABITATIE
    Pilaf Sandel, Galati: "Va rog frumos, daca puteti, sa ma ajutati pentru a intelege despre Dreptul de Habitatie Viagera".

    RASPUNS: Nu exista un drept de habitatie. Exista un drept de abitatie, ca o varietate a dreptului de uzufruct care se particularizeza prin aceea ca titularul acestui drept are recunoscute atributele de posesie si folosinta asupra bunului altuia, dar numai in limitele satisfacerii nevoilor lui si ale membrilor familiei. Asadar, dreptul de abitatie este un drept de uz care are ca obiect o locuinta. El confera titularului sau dreptul de a poseda si folosi acea locuinta proprietatea altei persoane, pentru satisfacerea trebuintelor de locuit ale lui si ale familiei. Titularul dreptului de abitatie poate fi numai o persoana fizica si are caracter personal, putand fi exercitat, de regula, numai pentru satisfacerea nevoilor de locuit ale titularului si ale de familie. Aceasta inseamna ca dreptul de abitatie este inalienabil, insesizabil si nu poate fi inchiriat. Prin exceptie, cel care are un drept de abitatie are posibilitatea sa inchirieze o parte din locuinta daca aceasta depaseste nevoile de locuit. Dreptul de abitatie poate fi constituit prin contract si testament. Exista si un drept de abitatie al sotului supravietuitor, potrivit careia acesta are, din momentul deschiderii mostenirii, un drept de abitatie asupra casei in care a locuit, daca face parte din mostenire si nu are o locuinta proprie.
  • Citeşte mai multe despre:   arhiva jurnalul,   drept,   cererea,   asociaţiei,   sediul,   schimbare,   numelui,   asociatiilor,   inscriere,   fundatiilor,   registrul

    Serviciul de email marketing furnizat de