x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul In urma - Nu ne inghesuim la biodiesel

In urma - Nu ne inghesuim la biodiesel

de Adrian N. Ionescu    |    06 Ian 2007   •   00:00
In urma - Nu ne inghesuim la biodiesel

Goana pentru combustibili "vegetali" ne ocoleste. Solutiile pentru stimularea productiei si a folosirii biocarburantilor ajung invariabil pe terenul fiscalitatii. Franta a gasit solutia radicala: anularea taxelor.

Incepand cu 1 ianuarie, Ministerul francez al Economiei si Finantelor (MEF) a anulat toate taxele aferente unei proportii de cel mult 85% de bioetanol in benzina, autorizand comercializarea amestecului la pompele distribuitorilor, potrivit Reuters. Fata de cei clasici, carburantii "bio" sunt inca mult prea scumpi, preturile fiind prohibitive pentru utilizarea lor pe scara comerciala larga. Atat Comisia Europeana, cat si guvernele tarilor membre cauta solutii sa stimuleze productia si folosirea biocarburantilor, astfel incat consumul acestora sa atinga parametrii propusi, de 2% din total, anul acesta, de 5,75% in 2010 (cote care vor deveni obligatorii) si de 8% in 2015 (cota provizorie). Germania este cea mai avansata in domeniu, biocarburantii constituind deja 5,4% din consumul tarii. Marea Britanie este printre fruntase, iar guvernul danez pune la cale un plan de a ajunge anul acesta la proportia de 2%. In Uniunea Europeana se produc peste 1,4 milioane de tone de biodiesel si 0,4 milioane de tone de bioetanol, dar anul trecut, consumul de biocarburanti abia a ajuns la 1% din total, ceea ce a provocat "frustrari" la Bruxelles, potrivit firmei de cercetare de piata Global Insight.

Scutiri. Pentru benzina "bio" franceza cu compozitia amintita, fiscalitatea amestecului va fi de 33,43 eurocenti/l si "va permite produsului sa fie competitiv cu benzina clasica", se spune intr-un comunicat al MEF. Ca urmare, autoritatile franceze se asteapta ca distribuitorii care si-au aratat interesul pentru acest segment de piata sa-si respecte angajamentele si sa deschida intre 500 si 600 de puncte de vanzare. Reteaua "benzinariilor bio" ar fi si asa inca mica pentru Franta. Pentru comparatie, in Romania exista circa 1.500 de benzinarii, pe o suprafata de peste doua ori mai mica si cu o economie mai putin dezvoltata. De aceea, fiscul francez pluseaza si ii incanta cu alte reduceri de taxe pe proprietarii de masini care folosesc biocarburantii. Pentru firme este acceptata amortizarea accelerata in 12 luni, scutirea integrala pe timp de doi ani de taxa speciala a vehiculelor de firma, ca si reducerea cu cel putin 50% a diferitelor taxe legate de inmatriculare. La noi, Ministerul roman de Finante nu a putut oferi nimic mai mult decat scutirea de accize a biocarburantilor. Specialistii spun ca masuri ca ale francezilor nici nu ar fi posibile la noi, atata vreme cat taxarea nu se face la pompa.

Subventii. Suprafata maxima din interiorul UE care poate beneficia de subventiile europene pentru recoltele destinate producerii biocarburantilor va creste de la 1,5 milioane de hectare, cat este in prezent, la doua milioane de hectare. Fermierilor li se acorda 45 de euro pe hectar si, in plus, guvernelor li se va permite sa-si finanteze fermierii cu subventii de pana la jumatate din costul total al cultivarii pentru a produce astfel de recolte, potrivit Reuters si NewsIn. In Romania, Ministerul Agriculturii se lauda ca a extins si la biodiesel subventia de un leu pe litru acordata pentru motorina si ca la subventiile europene va adauga 500 de lei/ hectar pentru culturile de soia si 800 de lei/ hectar de floarea-soarelui.

Tinte
Cu toate ca inca sunt mai scumpi decat cei clasici, autoritatile europene cauta solutii sa stimuleze productia lor ca sa atinga mai multe tinte. Reducerea poluarii: biocarburantii emit cu peste 90% mai putin bioxid de carbon si compusi de sulf. Subventionarea culturilor agricole care furnizeaza materia prima pentru biocarburanti rezolva mari probleme sociale. Si in sfarsit, desi in proportii foarte mici, biocarburantii ar usura intrucatva povara dependentei de importul de titiei.

Nemultumiri
Marii producatori romani de carburanti clasici spun ca guvernul trebuie sa faca mult mai mult ca sa-i determine sa investeasca in biocarburanti. Dintre cele trei mari companii petroliere din Romania, numai Rompetrol a initiat o investitie certa, dar oficialii companiei spun ca e nevoie de mai mult decat de scutirea de accize pentru a promova productia. "Costul de productie al biocarburantilor este dublu fata de costul combustibililor conventionali. Guvernul Romaniei are sarcina de a hotari care este cea mai buna metoda pentru a produce biocarburanti", au spus cu diverse ocazii oficialii Petrom-OMV. Rompetrol, Petrom si LukOil, impreuna cu Ministerul Economiei, au format un grup de lucru pentru a discuta problema stimularii productiei de biocombustibil, dar progresele discutiilor sunt nesemnificative.
×
Subiecte în articol: arhiva jurnalul