x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Vechiul site Old site Arhiva Jurnalul Arhiva Jurnalul Romania de lux dupa 2007

Romania de lux dupa 2007

27 Apr 2005   •   00:00

Hugo Boss, Escada, Max Mara sau Canali vor avea in curand concurenta pe piata romaneasca reprezentante ale Armani, Givenchy, Yves Saint Laurent, Versace, Gucci si Dolce Gabbana. Aderarea la UE va creste competitia inclusiv pe piata produselor de lux.

  • de CATALIN BUDESCU
  • INTEGRARE
  • ESTIMARE. Pasiunea romanilor pentru marcile scumpe va atrage industria luxului
    Marcile de lux sunt mai mult decat simple produse. In primul rand, a-ti permite produse de lux inseamna, in primul rand, sa patrunzi intr-o lume a marcii, dand astfel oamenilor posibilitatea sa traiasca un vis. Oamenii din ziua de azi vor sa apartina unei lumi aspirationale. Bineinteles ca exista mai multe maniere de a trai acest vis, oferindu-ti o geanta ce costa 500-800 de euro sau o rochie de seara ce costa 20.000 de euro, declara recent Robert Polet, presedintele CEO al numarului doi mondial GUCCI Group (Gucci, YSL, Boucheron, Stella McCartney, Alexander McQueen, Sergio Rossi) intr-un interviu in revista Time.

    LUX AUTOHTON. Tara noastra nu face exceptie de la regula luxului. In Romania, industria de lux este similara pietelor slave, indeosebi Ucrainei, Rusiei si Bulgariei. Piata romaneasca de lux are in acest moment mult mai mari perspective decat Ungaria sau Polonia, tari considerate de tip "anglo-saxon". Spre exemplu, desi este o capitala mult mai vizitata decat Praga si cu cel mai mare numar de hoteluri de 5 stele, Budapesta are o piata de lux slab dezvoltata, ungurii nefiind consumatori de astfel de produse. Nici dupa integrarea in UE, Ungaria nu a atras marcile de lux, singurele prezente la Budapesta fiind Escada, Galliano, Dior, Ferre, Max Mara, Hugo Boss, Pal Zileri si Francesco Smalto. Ce lipseste in Ungaria, Polonia sau Cehia si exista in Romania? - un segment-target extrem de bogat, oameni de afaceri locali, dar si straini, multi care au facut avere din afaceri ilicite (similar ca si in Ucraina, Rusia si Bulgaria). Acesta este motivul pentru care, desi Romania are o industrie de lux putin dezvoltata, promite foarte mult, indiferent de momentul integrarii in UE.

    BUCURESTIUL MAI ARE DE ASTEPTAT. Ce lipseste Bucurestiului pentru a deveni un Kiev, din punct de vedere al luxului? (in Kiev sunt prezente in acest moment 90% din marcile mondiale de lux) Lipsesc in primul rand investitorii strategici locali care sa porneasca astfel de afaceri. Pe de alta parte, exista si o reticenta din partea marilor grupuri de lux, dar si companii independente care remarca potentialul pietei, insa sunt surprinsi de marcile existente. In general marcile prezente la noi sunt marci de tip "second tier", adica sunt cele care penetreaza o anumita piata dupa ce "s-au instalat" insa marcile de linia intai asa cum ar fi Versace, Armani, Dolce Gabbana, Givenchy sau Yves Saint Laurent. Si de aici si semnele de intrebare. De ce stagneaza piata? De ce Hugo Boss, Escada, Max Mara sau Canali au vanzari relativ modeste? In opinia companiei de consultanta CPP, acest lucru nu se datoreaza nici falsurilor de pe piata, nici costurilor imobiliare ridicate si nici faptului ca unii romani cu bani isi fac cumparaturile la Paris sau Milano. Piata romaneasca de lux si in general oamenii cu bani de la noi, indiferent de nivelul de cultura sau educatie, prefera marcile italiene si frantuzesti. Este bine cunoscuta notorietatea Armani, Prada, Dolce Gabbana, Givenchy sau Dior. Asadar, se poate vorbi mai degraba de o proasta alegere a marcilor care sunt prezente pe piata. Este astfel de inteles disparitia Vivienne Westwood sau limitarea la un singur magazin a francizei Hugo Boss in Romania.

    2007, ANUL DE REFERINTA. Perspectivele pietei din Romania nu sunt insa nici pe departe sumbre. Este doar o chestiune de timp. Momentul integrarii nu va aduce insa un "boom" al industriei de lux. Momentul-cheie va fi 2008, cand vor incepe sa intre primele francize mari. Pana in 2007 si-au manifestat intentia de-a patrunde pe piata Armani, Givenchy, Yves Saint Laurent, Versace si foarte posibil Gucci si Dolce Gabbana.

    "DEPARTMENT STORE" DE LUX
    Compania CPP Management Consultants Ltd lucreaza in acest moment la un proiect de tip "department store" de lux, ce urmeaza a fi lansat, cel mai probabil, in anul 2007. Este vorba despre o cladire de lux ce ar adaposti marci celebre de tip couture, cu o suprafata de aproximativ 5.000 de mp, situata in centrul Capitalei. Developer-ul acestui proiect va opera efectiv doar o parte din magazin - marcile in franciza (Dolce Gabbana, Gucci, Yves Saint Laurent, Givenchy, etc.), restul spatiului urmand sa fie inchiriat marcilor ce nu acorda francize (Dior, Chanel, Vuitton, Burberry etc.). CPP este in discutii cu doi investitori locali, specializati in investitii imobiliare, urmand ca pana la sfarsitul acestui an sa definitiveze pro-iectul viitorului Department Store de Lux.

    CUM STAM
    In afara segmentului de vestimentatie, o analiza sumara a acestei industrii in Romania ne arata ca: pe segmentul hotelier nu exista nici o marca de lux si nici nu se intrevede in urmatorii trei ani intrarea pe piata a celor de tipul Mandarin Oriental, Four Seasons, Armani Hotels, Versace Hotels, Morgans Hotels) Pe cel de accesorii (pielarie) sunt asteptate aparitia francizelor unor marci mari ca Sergio Rossi sau Tod’s. Accesorii (bijuterii) nu este prezenta nici o marca de lux, dar Cartier studiaza oprtunitatea unei francize de tip monobrand incepand cu anul viitor. SPA/ health clubs - nu este prezenta nici o marca (cum ar fi Givenchy SPA, Shiseido etc.) si nici nu se intrevad interese reale pentru o astfel de investitie, desi potentialul este considerat enorm de catre specialisti. In ceea ce priveste segmentele auto si de parfumerie/cosmetice, acestea sunt perfect reprezentate pe piata. Se intrevede accentuarea competitiei intre Ina (Marionnaud) si Beauty Shop si nou-intrata Keyra (Graftex/Bigotti).

    ×
    Subiecte în articol: arhiva jurnalul romania piata marcile