x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Scrisori

08 Sep 2005   •   00:00

8 septembrie 2005

BREVETUL DE INVENTIE


Inventia este definita ca fiind o rezolvare sau o realizare tehnica dintr-un domeniu al cunoasterii care prezinta noutate si progres fata de stadiul cunoscut pana atunci. Ca si celelalte drepturi de autor, si drepturile asupra inventiei sunt recunoscute si aparate pe teritoriul Romaniei prin eliberarea unui titlu de protectie de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, in conditiile prevazute de Legea nr. 64/1991.

Brevetul de inventie apartine inventatorului sau succesorului sau in drepturi si este chiar titlul de protectie pentru inventie, care confera titularului sau un drept exclusiv de exploatare pe durata de valabilitate a acestuia. Daca o inventie a fost creata de mai multi inventatori, impreuna, fiecare dintre acestia are calitatea de coautor al inventiei, iar dreptul apartine in comun tuturor coautorilor. In cazul in care aceeasi inventie a fost creata de mai multe persoane, in acelasi timp si independent una de alta, dreptul la brevet apartine aceleia care a depus cea dintai o cerere de brevet la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, sau acelei persoane care are o prioritate recunoscuta.

CONDITIE. O inventie poate fi brevetabila daca are ca obiect un produs, un procedeu sau o metoda. Inventia avand ca obiect un nou soi de planta, un hibrid sau o noua rasa de animal este brevetabila daca acestea sunt noi, distincte, omogene si stabile.

Nu sunt considerate inventii brevetabile: inventiile contrare ordinii publice si bunelor moravuri, ideile, descoperirile, teoriile stiintifice, metodele matematice, programele de calculator in sine, solutiile cu caracter economic sau de organizare, metodele de invatamant si instruire, regulile de joc, sistemele urbanistice, planurile si metodele de sistematizare, fenomenele fizice in sine, retetele culinare, realizarile cu caracter estetic.

Brevetul de inventie este eliberat de directorul general al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, in temeiul hotararii de acordare a acestuia. Brevetele se inscriu in Registrul national al brevetelor de inventie.

VALABILITATE. Durata de valabilitate a unui brevet de inventie este de 20 ani, cu incepere de la data constituirii depozitului national reglementar.

Pentru inventia care perfectioneaza o alta inventie protejata printr-un brevet si care nu poate fi aplicata fara cea brevetata anterior, durata de valabilitate a brevetului este limitata la aceea a brevetului acordat pentru inventia pe care o perfectioneaza, fara a putea fi mai scurta de 10 ani.

CONTESTATIE. Orice persoana interesata care constata neindeplinirea a cel putin uneia din conditiile prevazute in Legea nr. 64/1991, in termen de trei luni de la comunicarea hotararii de acordare a brevetului de inventie luata in cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, poate contesta acea hotarare, la o comisie de reexaminare din cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, a carei competenta este alta decat cea care a luat hotararea.

Persoana interesata poate cere in scris si motivat, la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, revocarea in tot sau in parte a hotararii de acordare a brevetului de inventie, in termen de sase luni de la publicarea acestei hotarari.

Litigiile cu privire la calitatea de inventator, de titular de brevet sau cele cu privire la alte drepturi nascute din brevetul de inventie, inclusiv drepturile patrimoniale ale inventatorului, din contractele de cesiune si licenta, sunt de competenta instantelor judecatoresti si nu sunt supuse taxei de timbru.

Stefanica, Dutu & Asociatii societate de avocati

RASPUNSURI
  • Neacsiu Iuliana, jud. Dolj: "Avand o vechime de peste 20 de ani neintrerupti la Grupul Scolar Energetic Craiova, am beneficiat de 1.200 kw energie electrica gratuita, pana in anul 2000. De la aceasta data nu am mai beneficiat, tinand cont ca am iesit la pensie de la aceasta unitate si am indeplinit toate conditiile pentru gratuitate de energie electrica. Nu inteleg de ce nu mai beneficiez de aceasta gratuitate, conform legii".
    RASPUNS: De la Electrica SA am primit pentru dumneavoastra urmatorul raspuns: "Pana in anul 2000 cota gratuita de energie electrica pentru pensionari se acorda in baza prevederilor Contractului Colectiv de Munca al CONEL. HG 1041/ 2003 si HG 1461/2003, care reglementeaza in momentul actual acordarea cotei gratuite de energie electrica, contin prevederi diferite fata de cele ale Contractului Colectiv de Munca, acesta fiind motivul pentru care petenta a beneficiat pana in anul 2000. Doamna Neacsiu Iuliana nu beneficiaza de cota gratuita de energie electrica, intrucat este pensionata de Ministerul Invatamantului si Educatiei, iar una din conditiile prevazute in HG 1041/2003 si HG 1461/2003 este aceea de a fi pensionata dintr-o unitate a sectorului energiei electrice. Mentionam ca liceele energetice au fost subventionate de unitati din sectorul energiei electrice, dar niciodata nu au fost in patrimoniul Ministerului Energiei Electrice".

  • Stefan Paula, Olt:
  • "Unde sa ma adresez pentru a obtine adeverinta necesara pentru pensionare pe perioada 13.12.1977 - 05.05.1980. Am lucrat la Centrala de Valorificare a Ambalajelor Olt Slatina - depozitul Corabia. La data de 05.05.1980 aceste depozite de ambalaje au trecut de ICRA Olt Slatina. Am depus cerere si copie dupa carnetul de munca la ICRA Olt, actual SC Alutus SA Slatina, dar mi-au spus ca pentru perioada lucrata la Centrala de Valorificare a Ambalajelor nu au arhiva. Va rog sa ma ajutati si sa-mi spuneti unde pot gasi dovada activitatii mele de la Centrala la care am lucrat".
    RASPUNS: In general, salariile sunt inscrise in carnetul de munca existent - in original sau copie - in dosarul de pensie. Daca salariile nu sunt inregistrate, pot fi dovedite cu adeverinte eliberate, in conditiile legii, de fostele unitati angajatoare. In acelasi mod pot fi dovedite si sporurile cu caracter permanent sau majorarile de salarii. In situatia in care salariile nu pot fi dovedite prin inscrisuri, legea prevede ca, pentru perioadele respective, in comparatie cu salariul mediu pe economie avut in vedere la determinarea punctajului mediu anual, se va folosi, in mod automat, salariul minim pe economie, potrivit Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.

  • Matusea Aurel, Grigoriu Constantin, Gorj:
  • "In iunie 2002 am fost angajati la o firma din Bumbesti Jiu. Fiind zona defavorizata, a angajat numai muncitori peste 45 de ani, intretinatori de familie, someri, handicapati, pentru care a ridicat sume importante de la AJOFM. In momentul in care ne-au angajat ne-au spus ca ne vor tine doua-trei luni ca muncitori necalificati, dupa care ne vor incadra pe meseriile pe care le avem, dar nu a fost asa. Atunci cand i-am cerut sa ne incadreze pe meseriile respective, ne-a desfacut contractul de munca. I-am intentat proces si am avut castig de cauza, dar cu toate acestea, problema noastra nu a fost rezolvata. Am facut plangere si la PNA Bucuresti, si la politie, dar nu am rezolvat nimic. Va rugam sa ne spuneti ce putem face in acest caz".
    RASPUNS: Trebuie sa faceti o sesizare la Inspectoratul Teritorial de Munca Gorj, cu adresa in Targu-Jiu, Strada 1 Decembrie 1918, telefon: 0253 - 237.933, 0253 - 237.943.

  • Stoica Stelian Viorel, Tulcea:
  • "Sunt posesorul unui autoturism Lada 1.200 si gasesc din ce in ce mai greu piese de schimb sau accesorii de intretinere a acestui vehicul. Va rog sa binevoiti a ma informa cu adresele magazinelor care comercializeaza piese de schimb pentru acest tip de automobil precum si cu adresa reprezentantei Lada in Romania, in cazul ca exista asa ceva".
    RASPUNS: Va sfatuim sa incercati la anunturile de mica publicitate sau sa cautati pe Internet.

  • Herascu Constantin, Bucuresti:
  • "Sunt pensionar si am depus la casa de pensii a Sectorului 1 o documentatie, cu date suplimentare, oficiale, neinscrise in cartea de munca, in vederea recalcularii pensiei, din luna iulie a anului curent. Documentatia suplimentara, cu sporurile, castigurile, a fost inregistrata la Casa de Pensii a Sectorului 1, dar pana in prezent nu am primit nici un raspuns. Subliniez ca recalcularea pensiei incepand din iulie s-a facut numai pe baza documentatiei existente in arhiva casei de pensii, fara a se lua in calcul si datele prezentate de mine. Ce trebuie sa fac pentru a primi un raspuns?".
    RASPUNS: Va indrumam sa va adresati la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, cu adresa in Strada Latina numarul 8, Sector 2, Bucuresti, telefon Infoline - 021 - 250.91.11.

  • Codreanu Nicolae, Bucuresti:
  • "De aproximativ un an si jumatate am vandut apartamentul din Drumul Taberei, construit acum peste 30 de ani, timp in care s-a strans un fond de rulment de aproape 1.700.000 de lei. Am incercat de nenumarate ori sa recuperez aceasta suma de la administratorul blocului, dar mi s-a spus ca aceasta suma trebuie acoperita de cel care a cumparat apartamentul, altfel nu are de unde sa imi dea banii. Va rog sa ma lamuriti ce trebuie sa fac".
    RASPUNS: Potrivit specialistilor de la la Liga Asociatiilor de Proprietari - Habitat, "Conform prevederilor H.G. 400 / 2003, art.24, lit.h - «Fondul de rulment deja incasat se restituie numai in situatiile de schimbare a domiciliului sau a dreptului de proprietate, daca prin actele de transmitere a dreptului de proprietate sau a folosintei locuintei nu se stipuleaza altfel». Statutul Asociatiei de proprietari (model - Anexa 2 la Normele Metodologice), art.7, al.11 precizeaza: «Fondul de rulment se restituie in intregime respectivului proprietar, in momentul pierderii calitatii de membru al asociatiei de proprietari, urmand ca viitorul proprietar, membru al asociatiei, sa achite fondul de rulment, corespunzator cheltuielilor aferente lui»".
    ×