CU ZESTRE, FARA ZESTRE
Inainte vreme tinerele fete erau pregatite timp de un an pentru cateva ore de dans in care parintii hotarau cui isi incredinteaza copilul si averea.
Toata lumea buna a orasului se pregatea un an pentru un
asemenea eveniment cum era balul. Alegand de prin monografiile istorice acele pasaje care se refera la baluri, descoperim, datorita istoricului dr. Ioan Hategan, ca la inceputul secolului al XVIII-lea, in zona Banatului, jocul popular si hora erau ceva obisnuit duminica si de Sarbatori. Cei din inalta societate se reuneau insa la baluri.
FETE CU ZESTRE. Balurile ofiterilor aveau loc de cateva ori pe an si erau cele mai ravnite, deoarece aici se facea de obicei intrarea in lume a tinerelor din protipendada sau din clasa mijlocie a orasului. Intrarea in lume a acestora se petrecea pe la 15 ani, iar familia care avea o fata depunea o multa munca pentru a o introduce la un bal. Pregatirea se facea cu cel putin un an inainte, acest lucru insemnand angajarea unui profesor de dans, a unei croitorese pentru toaletele domnisoarelor, aspecte de care se ocupau mamele sau matusile. Treaba tatalui, cu un an inainte, era sa faca rost de o invitatie la balul ofiterilor. La o asemenea petrecere selecta nu putea participa oricine, pentru ca aceste invitatii la bal erau acordate celor cu o stare materiala buna: ofiterii se puteau casatori numai cu o fata care avea o zestre corespunzatoare pentru a-l intretine. O tanara saraca sau cu o avere modesta nu avea nici o sansa sa se casatoreasca, decat in cazul in care ofiterul avea el insusi o avere suficienta.
AFACERE DE FAMILIE. Salile in care aveau loc balurile erau mari, cu un loc gol in mijloc pentru dans, cu sau fara bufet, dar obligatoriu cu bauturi nealcoolice. De jur imprejur erau aranjate scaune, pe care stateau familiile. Tatii incepeau discutiile de afaceri sau de reprezentare fata de terte persoane, in timp ce mamele isi pazeau fiicele precum niste closti. In antreu, tinerii se inscriau in carnetul de bal al fetei. Unele fete aveau carnetul de bal plin, pentru toate dansurile, pe cand altele il aveau semicompletat, spune istoricul timisorean. Invitatia la dans avea multe semnificatii, una insemna ca baiatul o placea pe fata si ii cerea acesteia mai multe dansuri, grupate sau disparate. O alta era aceea a cunoasterii tinerilor in vederea casatoriei, caz in care unui tanar ofiter care cerea loc in carnetul de bal al unei fete i se gasea intotdeauna un dans disponibil. Contau atat starea materiala a familiei, cat si pozitia sociala, iar atunci cand aceste conditii nu erau indeplinite, se intampla ca tanarului sa i se spuna ca acel carnetel de bal era complet. Tot in cadrul balurilor existau plimbarile, bun prilej de etalare a toaletelor. Astfel, fetele insotite de mame si cu tatii in spate, traversau de cateva ori sala, pentru a se observa tinuta, felul in care arata tanara, cat si modul in care aceasta isi purta toaleta. Urma succesiunea dansurilor si cleveteala mamelor si a bunicilor pe seama altor femei. Pe langa dans, mai exista reverenta de inceput si reverenta de sfarsit, dupa care tanarul o aducea pe fata la loc, langa familie. O melodie de dans cunoscuta de toti arata ca balul s-a sfarsit, urma mersul la garderoba si spre trasura, care si aceasta era in functie de starea sociala, adica personala sau inchiriata, iar apoi se duceau acasa. Lung prilej de barfe si de ipoteze...
"Cred ca omul
a dansat de cand e si
ca inca din paleolitic
a descoperit
miscarile corpului,
pasii mai mult
sau mai putin
complicati si chiar
jocul mainilor, totul
ritmat de bataile
tobelor sau de
acordurile fluierelor
sau naiurilor si
vocalizelor bine cadentate" -
Constantin Balaceanu Stolnici
|
Citește pe Antena3.ro IN TONALITATI DESCHISEDOAMNELOR NU TREBUIA SA LE LIPSEASCA EVANTAIULPANTOFI DIN MATASE"Peste manusile lungi pana la cot ori chiar si mai mult, urcandu-se pe brat pana aproape de umar, din piele fina ori din dantela se prindeau bratari grele de aur cu nestemate. Pantofii erau din matase, in tonul rochiei. Nuantele toaletelor incep sa se diversifice si sa se intensifice spre finele secolului al XIX-lea. Dupa primul razboi mondial, rochiile se scurteaza si se largesc, disparandu-le talia. Texturile sunt vaporoase, decolteul este in unghi foarte adanc. Fondul general negru era luminat de sclipirile paietelor, de lungile siraguri de perle si de egretele prinse in parul scurt." Astfel isi incheie profesorul Ionescu pledoaria despre baluri. |