x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Dialogul cu copilul autist

0
Autor: Gina Matei 18 Apr 2011 - 21:15
Dialogul cu copilul autist /Thinkstock

Picture Exchange Communication Systems (PECS), sistemul de comunicare bazat pe imagini, este conceput special pentru copiii cu autism care nu pot să vorbească. „Dacă în America, acest sistem de comunicare este integrat în sistemul de educaţie destinat copiilor cu nevoi speciale, în România, sistemul este încă la început. Mai exact, în România există două clase într-un centru de plasament în care se aplică această metodă. Prea puţine, deşi există studii care îi atestă eficienţa”, precizează consultantul Lili Covaci, director general la Pyramid Educational Consultants România.

 

Comunic prin pictograme
Copiii care ating vârsta de 4-5 ani şi nu pot vorbi au nevoie să fie ajutaţi să comunice. Prin acest sistem se pun la dispoziţia copilului imagini cu obiecte atât concrete, cât şi mai abstracte, care simbolizează lucrurile de care copilul ar putea avea nevoie: apă, mâncare, dulciuri, jucării, toaletă. Copilul este învăţat ce înseamnă fiecare imagine şi cum o poate folosi pentru a primi ceea ce doreşte.

 

Metodă structurată pe 6 faze
Există şase faze ale acestei metode, pe care terapeutul trebuie să le parcurgă împreună cu copilul autist. În primă fază, copilul învaţă să ceară printr-o pictogramă, este etapa schimbului fizic. Cu ajutorul imaginii, copilul solicită un anumit obiect, pe care terapeutul i-l pune la dispoziţie. Cea de-a doua etapă, numită distanţă şi persistenţă, vizează un efort mai mare din partea copilului, care va fi nevoit să meargă să îşi ia singur obiectul pe care îl doreşte. În a treia etapă, discriminarea, copilul autist învaţă să facă diferenţa între pictograme.

Faza a patra reprezintă momentul structurării unei fraze. Astfel, copilul va învăţa să formuleze o propoziţie utilizând un cartonaş „vreau” şi o imagine cu obiectul preferat pe care i le va înmâna terapeutului. În cea de-a cincea fază, terapeutul trebuie să primească de la copil răspunsul la întrebarea „ce vrei?”. În ultima fază, aşteptările sunt mai mari. Terapeutul îi va solicita copilului să răspundă la întrebări de comentariu: „ce vrei?”, „cum e?”, „ce vezi?”.

 

Stimulent contra schimburilor corecte
„Este foarte important ca pe parcursul antrenamentului, copilul să primească un stimulent ori de câte ori va efectua un schimb corect”, precizează consultantul Lili Covaci. La început, antrenamentul se face cu gesturi ample, dar acestea se vor diminua pe parcurs. Partea cea mai dificilă va fi răspunsul alternativ la întrebările „ce vezi?” şi „ce vrei?”. În timp, prin exerciţiu se va ajunge la o bună discriminare a întrebărilor şi răspunsurilor copilului.

 

Se asociază mai multe terapii
După aflarea diagnosticului, părinţii trebuie să se informeze despre fiecare formă de terapie, luând în calcul mai multe aspecte: resursele financiare de care dispun, timpul pe care îl pot aloca terapiei, nevoile copilului, obiectivele pe care le doresc atinse prin terapie. Nici o metodă destinată copiilor cu autism nu funcţionează de sine stătător, ci trebuie asociată cu alte terapii. Prin urmare, PECS poate fi asociată cu terapia logopedică, terapia ocupaţională, terapia prin artă, terapia senzorială.

 

4 factori în atingerea succesului
Potrivit psihologului Anca Dumitrescu, consultant analiză comportamentală aplicată, succesul în terapia
persoanelor cu autism depinde de patru factori majori: vârsta la intrarea în program, potenţialul copilului (nivelul cognitiv, capacitatea de înţelegere), gradul de implicare al familiei şi profesionalismul şi experienţa echipei de terapeuţi.

Primele semne ale autismului:
n) semnalizarea anormală a senzaţiei de foame (nu îi e foame sau nu are poftă, refuză alimentele moi, selectează mâncarea excesiv după textură şi tip)
n) somn modificat (somn agitat, treziri nocturne, somn „în reprize”)
n) curiozitate scăzută (nu are dorinţa de a explora faţa mamei în perioada 3-6 luni)
n) seriozitate excesivă
n) netransmiterea nonverbală a dorinţei de a fi luat în braţe
n) reacţia inexistentă când este strigat pe nume
n) nerealizarea contactului vizual
n) întârzierea/deficitul în dezvoltarea limbajului

STUDIU. 85% dintre părinţi îşi doresc ca înainte de începerea terapiei copilul să vorbească. Aceasta este concluzia unui studiu rea­lizat de specialiştii Asociaţiei pentru Intervenţie Terapeutică în Autism în urma analizei fişelor de evaluare a 50 de copii diagnosticaţi cu tulburări din spectrul autist.

Citeşte mai multe despre:   sanatatea copilului

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Terapia prin mișcare și marile ei beneficii

Terapia prin mișcare și marile ei beneficii
Terapia prin mișcare este una dintre cele mai complexe modalități prin care este mobilizat organismul, atât fizic cât și neurologic, cu beneficii excepționale pentru starea generală de bine. Sunt mai multe...

Epidemiologul Octavian Jurma: Valul 4-Delta urmează să devină un tsunami în România

Epidemiologul Octavian Jurma: Valul 4-Delta urmează să devină un tsunami în România
Epidemiologul Octavian Jurma își exprimă îngrijorarea față de valul 4 al pandemiei de COVID-19, care este provocat de răspândirea tulpinii Delta. Acesta crede că situația va fi gravă din cauza faptului că rom...

România va avea un sistem pentru decriptarea materialelor online abuzive față de copii

România va avea un sistem pentru decriptarea materialelor online abuzive față de copii
Una dintre soluțiile pentru combaterea criminalității online împotriva copiilor este un sistem de decriptare a materialelor abuzive. Această soluție este cuprinsă în proiectul „Din grijă pentru copii”, pe...

Vaccinarea anti COVID-19 la copiii sub 12 ani va fi posibilă de la sfârșitul acestui an

Vaccinarea anti COVID-19 la copiii sub 12 ani va fi posibilă de la sfârșitul acestui an
Este posibil ca până la sfârșitul acestui an să apară recomandarea din partea Agenției Europene a Medicamentului (AEM) pentru administrarea vaccinului Pfizer la copiii cu vârste între 5 și 11 ani, spune...

Vaccinarea antigripală se poate face simultan cu cea împotriva SARS-CoV-2

Vaccinarea antigripală se poate face simultan cu cea împotriva SARS-CoV-2
Vaccinarea antigripală se poate face simultan cu cea împotriva SARS-CoV-2, a declarat, marți, președintele Comitetului Național de Coordonare a Activității de Vaccinare (CNCAV), col. dr. Valeriu...

Cum sa alegi cel mai eficient ceai de slăbit?

Cum sa alegi cel mai eficient ceai de slăbit?
Îți place ceaiul? Visezi să slăbesti câteva kilograme? Descopera din acest articol care sunt cele mai bune plante si ceaiuri pentru a slăbi eficient! Ceaiul este o băutură indragita de multe persoane, ce...

Noi descoperiri în privința defictului de fier

Noi descoperiri în privința defictului de fier
O echipă de cercetători chinezi au găsit factorii care ajută la distribuirea fierului în plante și vrea să aplice această descoperire pentru a găsi soluția la deficitul de fier la oameni, scrie agenția...

Capacitățile cognitive ale angajaților sunt afectate de aerul din birouri

Capacitățile cognitive ale angajaților sunt afectate de aerul din birouri
Aerul respirat în birouri de către angajați le afectează capacitățile cognitive, având un impact negativ asupra puterii de concentrare, arată un studiu realizat de cercetători de la Universitatea...

Marea Britanie nu recomandă vaccinarea anti COVID-19 a copiilor sănătoși între 12-15 ani

Marea Britanie nu recomandă vaccinarea anti COVID-19 a copiilor sănătoși între 12-15 ani
Autoritățile române se grăbesc pentru campania de vaccinare în școli, fără să existe studii suficiente asupra efectelor tratamentului asupra acestei categorii de vârstă și în pofida faptului că...

Studiu: Rata mortalității este de 15 ori mai mare la persoanele nevaccinate

Studiu: Rata mortalității este de 15 ori mai mare la persoanele nevaccinate
Rata mortalității este de 15 ori mai mare la persoanele nevaccinate față de cele vaccinate, arată un studiu realizat de Institutul Superior de Sănătate italian. Cel mai recent raport al Institutului Superior...

Explicaţiile psihologului: Cum recunoști un Don Juan?

Explicaţiile psihologului: Cum recunoști un Don Juan?
Ați auzit vreodată pe cineva spunând că „el este un adevărat Don Juan”  sau „ei bine, nu sunt un Don Juan profesionist!”? Evident, este o referință punctuală la un personaj afemeiat pe nume Don Juan ...

OMS nu mai crede că vaccinurile anti COVID-19 sunt soluția pentru oprirea pandemiei

OMS nu mai crede că vaccinurile anti COVID-19 sunt soluția pentru oprirea pandemiei
Vaccinarea nu mai este considerată o soluție pentru oprirea pandemiei din cauza tulpinilor de COVID-19 care au redus șansa realizării imunității colective, spune directorul regional al OMS pentru Europa, Hans...

Voucherele pentru persoanele vaccinate anti COVID-19 se eliberează în 60 de zile de la rapel

Voucherele pentru persoanele vaccinate anti COVID-19 se eliberează în 60 de zile de la rapel
Voucherele în valoare de 100 de lei pentru persoanele care vaccinate se eliberează în 60 de zile de la data administrării ultimei doze. Banii se dau imediat după ce ordinul va fi publicat în...
Serviciul de email marketing furnizat de