x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi Pe unde s-au rătăcit 80 km de autostradă

Pe unde s-au rătăcit 80 km de autostradă

de Adrian Stoica    |    16 Oct 2015   •   10:32
Pe unde s-au rătăcit 80 km de autostradă
Sursa foto: Cornel Putan/Intact Images

La mai bine de un an de la introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenţi pe litrul de carburant, singurul efect palpabil al acestei suprataxe a fost scumpirea carburanţilor. Ce s-a făcut cu banii astfel colectați, nu se ştie.

Introdusă în aprilie anul trecut, euroacciza ar fi trebuit folosită pentru finanţarea construcţiei de autostrăzi. La vremea respectivă, premierul Ponta şi alţi miniştri din cabinetul său de la acea vreme se întreceau în declaraţii referitoare la cum vor ajuta aceşti bani să se continue investiţiile în infrastructură. Premierul Ponta ne vorbea despre finanţarea autostrăzii Bucureşti - Piteşti, iar fostul ministru Dan Şova indica foarte clar autostrada Târgu Neamţ -Târgu Mureş, un proiect care a fost trimis demult în coada listei de proiecte care îşi aşteaptă finanţarea. Se pare că mai multă dreptate a avut fostul ministru al Finanţelor, Ioana Petrescu, care recunoştea că fără suprataxă nu se ştie dacă vor putea fi plătite pensiile şi salariile.

Teoretic da, practic nu

În primăvarea acestui an, din euroacciză statul colectase peste 2,8 miliarde de lei, reuşind să-şi depăşească planul la încasări. Nu însă şi la kilometrii de autostradă. Dacă avem în vedere că un kilometru de autostradă are un cost mediu de 8 mil. euro (autostrada Bucureşti -Ploieşti are un cost de 8,653 mil. euro/ km) din aceşti bani s-ar putea construi aproape 80 kilometri de autostradă. CNADNR a inaugurat anul trecut 56 de kilometri de autostradă, finanţaţi în cea mai mare parte din fonduri europene, iar pentru acest an avea planificaţi 17 kilometri, din care a inaugurat aproximativ 8 kilometri.

Cum spune Guvernul trăsnăi

Conform prevederilor Legii nr. 500/2002 (art.8, alineatul 2) privind finanţele publice, modi-ficată şi completată, „veniturile bugetare nu pot fi afectate direct unei cheltuieli bugetare anume, cu excepţia donaţiilor şi sponsorizărilor, care au stabilite destinaţii distincte“. Evident, se pune întrebarea dacă atunci când au anunţat că va finanţa autostrăzi din eurotaxă membrii cabinetului Ponta apucaseră să-şi arunce ochii peste această lege. Probabil că da, dar au uitat ce au citit.

Încasările la bugetul de stat din accizarea motorinei și a benzinei fără plumb au fost în primele opt luni din an de 8,303 miliarde lei (în creştere cu 11,7% comparativ cu perioada similară a anului trecut). Suma colectată din accize pe cele două sortimente de combustibil a reprezentat aproape jumătate din totalul încasărilor bugetare din accize, care a fost de 16,631 mld. lei.

Autostrăzile au fost invocate la momentul respectiv ca argument politic pentru a justifica introducerea supraaaccizei. Pentru oricine ştia lege, era evident că accizele se fac venit la bugetul statului, dar nu poţi să identifici spre ce au mers acei bani.
Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal
 

×