x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie ASF, somată să sancţioneze drastic abuzurile asigurătorilor

ASF, somată să sancţioneze drastic abuzurile asigurătorilor

de Adrian Stoica    |    01 Iun 2020   •   11:06
ASF, somată să sancţioneze drastic abuzurile asigurătorilor
Sursa foto: welcomia/Getty Images/iStockphoto

Autoritatea de Supraveghere Financiară va convoca mâine reprezentanţii companiilor de asigurări, ai transportatorilor şi consumatorilor pentru a se pune de acord în ceea ce priveşte modificarea Legii RCA, având termen ca până la sfârşitul săptămânii să traseze viitoarea formă a actului normativ, ce urmează a fi prezentat Parlamentului. Decizia a fost luată săptămâna trecută, în urma audierii în Parlament a şefei ASF, Doina Dascălu, care s-a lăsat cu scandal.

 

 

Potrivit unor surse de pe piaţa asigurărilor, modificările la Legea RCA, pe care va trebui să le propună ASF, vizează patru aspecte legate de stabilirea unui tarif de referinţă la manoperă pentru unităţile service, concomitent cu un nivel de tarifare a poliţei RCA de către companiile de asigurări, un sistem de sancţiuni eficient aplicat firmelor de asigurări si includerea decontării directe ca risc asigurat în poliţa RCA. Parlamentarii din Comisiile reunite de politică economică şi industrie din Camera Deputaţilor şi Senat, au reproşat preşedintelui interimar al ASF proasta supraveghere a pieţei de asigurări, precum şi numărul uriaş de reclamaţii, care a crescut în mandatul său de la 10.000 la 25.000, România înregistrând de opt ori mai multe reclamaţii decât se înregistreză în Germania, unde piaţa auto este de opt ori mai mare decât cea de la noi.

 

Bătălia procentelor şi a sancţiunilor

Astfel, ASF va trebui să stabileasca o formulă de calcul a reparaţiilor în service-uri care să ţină cont de tariful practicat de reprezentanţele auto. Acestuia ar putea să i se adauge un anumit procent maximal, care urmează să fie stabilit. După acelaşi model se va calcula şi tariful poliţei RCA, asigurătorii putând depăşi tariful de referinţă stabilit de ASF cu un anumit procent maximal, identic ca în cazul unităţilor reparatoare. A treia problemă vizează decontarea directă, solicitându-se includerea ei în poliţa RCA ca risc asigurat şi nu ca până acum, când aceasta este opţională şi se plăteşte suplimentar. Nu în ultimul rând, parlamentarii au cerut şefei ASF să eficientizeze sistemul de amenzi, cu prevederea expresă ca, pentru abateri grave, companiilor de asigurări să li se retragă temporar sau permanent licenţa pentru emiterea poliţelor RCA. Care vor fi acele abateri grave urmează să se stabilească în această săptămână, potrivit solicitărilor transmise de parlamentari.

 

Deşi ASF este asaltat de numărul mare de reclamaţii, şi-a făcut un obicei din a trece cu vederea comportamentul abuziv faţă de clienţi a multor companii de asigurări. Sancţiunile se rezumă la avertismente sau la aplicarea unor amenzi minime, care în nici un caz nu sperie asigurătorii.

 

Actuali directori din ASF aflați în conflict de interese

Săptămâna trecută, la Parlament s-a discutat şi situaţia în care anumite persoane din cadrul ASF se află în conflict de interese. Este cazul lui Florin Golovatic, fostul director general al unei companii de asigurări amendate în perioada mandatului său de către Consiliul Concurenţei pentru întelegeri cu alţi asigurători pe tema creşterii artificiale a RCA. Firma de asigurări a decis atunci încetarea mandatului lui Florin Golovatic, dar ASF l-a considerat potrivit pentru o funcţie de conducere-cheie, respectiv pentru controlul firmelor de asigurări. O altă persoană aflată în conflict de interese este Răducu Petrescu, cel care conduce departamentul juridic, departament aflat în directa subordonare a Doinei Dascălu. El a condus succesiv departamentele juridice ale mai multor companii de asigurări, iar acum este în poziţia de a aviza sancţiunile blânde aplicate de către ASF. În ultimii trei ani, ASF a aplicat mai multe avertismente decât amenzi, iar amenzile au fost la nivelul minim stabilit de prevederile legale. În cadrul audierii de la Parlament a Doinei Dascălu, senatorul Daniel Zamfir a subliniat conflictul de interese în care se află aceşti angajaţi şi i-a solicitat acesteia să rezolve urgent problema incompatibilităţilor.  

 

Urmează debarcări la ASF

Doina Dascălu a preluat funcţia de preşedinte interimar al ASF, după plecarea la BNR a lui Leonardo Badea. Pentru că tensiunile dintre transportatori şi ASF sunt departe de a se fi calmat, iar neregulile din cadrul ASF au devenit subiect de interes şi pentru alte instituţii, este foarte probabil ca două persoane, cel puţin, din Consiliul ASF să fie nevoite să plece din conducerea Autorităţii, alături de cei aflați în conflict de interes din cadrul instituţiei. Propunerile de candidaţi la sefia ASF vor fi trimise la Parlament până cel târziu pe data de 4 iunie. Până în prezent, sunt cunoscute numele a două persoane care ar putea candida: senatorul PSD Daniel Zamfir şi Nicu Marcu, vicepreşedintele Curţii de Conturi. Senatorul Daniel Zamfir este iniţiatorul de-a lungul anilor a mai mulor legi proconsumator, iar candidatura sa este susţinută deja de opt asociaţii din sfera protecţiei consumatorilor, service-urilor auto, brokerilor de asigurări, transportorilor etc.

 

INS: Accidente de circulație mai multe și mai grave în 2019

În cursul anului 2019 s-au înregistrat 31.146 de accidente de circulaţie rutieră cauzatoare de vătămări corporale,rezultând un număr de 41.533 persoane accidentate, din care 4,5% persoane accidentate mortal, arată cel mai recent raport al Institutului Național de Statistică (INS). „Faţă de anul 2018, numărul persoanelor accidentate mortal a scăzut cu 0,2%, în timp ce numărul accidentelor de circulaţie rutierăcauzatoare de vătămări corporale a crescut cu 3,1%, iar cel al persoanelor rănite cu 2,5%”, menționează INS. Reducerea riscului asociat traficului rutier a fost constatată doar la un singurtip de accidente de circulaţie rutieră cauzatoare de vătămări corporale, respectiv „între un vehicul ṣi un pieton”, în scădere cu 3,1%, restul categoriilor de accidente fiind în creștere. (D.S.)

 

×