x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Facturi URIAȘE la energie. ANRE controlează furnizorii de electricitate și gaze

Facturi URIAȘE la energie. ANRE controlează furnizorii de electricitate și gaze

12 Ian 2022   •   14:31
Facturi URIAȘE la energie. ANRE controlează furnizorii de electricitate și gaze

Toți furnizorii de electricitate și gaze naturale vor fi verificați de Autoritatea pentru Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), după ce mii de persoane s-au plâns de facturile enorme. 

Este avută în vedere respectarea condițiilor de compensare și plafonare a prețurilor pentru consumatorii casnici. ANRE a demarat acțiunea după solicitarea ministrului Energiei ca acestea să fie verificate și corectate.

Obiectul controalelor:

- respectarea obligației privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și gazelor naturale, consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației;

- respectarea obligației de transmitere, in termen legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului; 

- respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul prevăzut de lege.

Furnizorii verificați:

Electria Furnizare, EON Energie România, Hidroelectrica, ENEL Energie, ENEL Energie Muntenia, CEZ Vânzare, TINMAR ENERGY, ENGIE România, PREMIER ENERGY, ENERGIA GAS & POWER, Gaz Vest.

Recomandări pentru consumatori:

Clienții finali care au neclarități privind facturarea electricității și gazelor naturale trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura pentru clarificări. Acesta trebuie să explice clar modului în care este calculată valoarea facturii, mai ales dacă este estimată. 

Consumatorii pot să sesizeze ANRE sau alte instituții și instanța de judecată.

Totodată, aceștia trebuie să:
- încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;
- solicite citirea lunară a contorului;
- verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis
- verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi regularizarea acestuia; 
- verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;
- nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract, respectiv preț fix pe o perioad[ de timp, clonsumatorul poate sesiza ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, ori instanței de judecată.

În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta este mai mare cu 100 lei față de valoarea reală, furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare. 

ANRE oferă informații la liniilor telefonice „Call-center” 0374554265, tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele, și la 0219782, telefon cu tarif normal in reteaua Telekom, apelabil din toate rețelele. Consumatorii pot depune petiții pentru aspecte care țin de încălcarea cadrului de reglementare și a legislației primare la adresa https://spv.anre.ro/

×
Subiecte în articol: facturi energie elecdtricitate gaze anre