x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie MApN, cu Steaua la cumpărături

MApN, cu Steaua la cumpărături

de Cristian Anton    |    07 Sep 2017   •   11:50
MApN, cu Steaua la cumpărături

Unitatea Militară 02301 a cheltuit 3,4 milioane de lei pentru echipamentul necesar Clubului Sportiv al Armatei (CSA) Steaua. Ministerul Apărării Naţionale (MApN) era pregătit să ofere aproape dublu, dar competiţia acerbă din cadrul licitaţiei a făcut posibilă economisirea a aproape jumătate din suma pusă la bătaie. UM 02301 a făcut în ultimii ani achiziţii de peste 10 milioane de euro pentru Steaua. O evidenţă exactă a banilor cheltuiţi pentru CSA este însă greu de aflat, în condiţiile în care MApN nu a făcut public bugetul său pe 2017 sau măcar execuţia bugetară la sfţrşitul primului semestru al anului, cum fac toate ministerele.

UM 02301 a încheiat pe 02.08.2017 un acord cadru privind „furnizare echipament sportiv necesar sportivilor, personalului medical, tehnic şi instructorilor sportivi legitimaţi ai Clubului Sportiv al Armatei Steaua Bucureşti care participă la competiţiile incluse în calendarul intern şi internaţional”.

6.620.280 lei a fost suma pe care UM 02301 era dispusă să o cheltuiască pentru echipamentele Stelei

Valoare totală a acordului este de 3.396.321,15 lei, fără TVA, în condiţiile în care estimarea iniţială a contractului era aproape dublă. Banii vor fi împărţiţi între firmele Europe One Dream Trend SRL, Kinetic Systems SRL, Marplus SRL, Fratelli Sports SRL, Green Line Transport SRL, Total Dream Distribution SRL, Taxicom Sport SRL şi Timny Concept Sportive SRL. 

Îmbracă doar şapte secţii din 30

CSA Steaua are nu mai puţin de 30 de secţii, dar a cumpărat echipamente pentru doar şapte sporturi: fotbal, volei, handbal, baschet, rugby, polo şi hochei. Cele mai multe produse sunt alocate echipei de fotbal: 800 de echipamente complete de joc (tricou şi şort) şi 1.100 perechi de jambiere.

Grosul achiziţiei îl reprezintă echipamentele de reprezentare şi antrenament: 34.400 de treninguri, tricouri, încălţăminte, genţi, fesuri şi şosete. Toate articolele vor fi inscripţionate CSA Steaua Bucureşti

În comparaţie, echipele de handbal, masculin şi feminin, au primit 650 de echipamente, echipa de baschet masculin- 350 de echipamente, cea de rugby- 650 de echipamente, iar echipele masculine şi feminine de polo, 500 de echipamente. Achiziţiile la echipa de hochei a Stelei sunt chiar în sistem de avarie, în condiţiile în care a fost dotată cu doar 60 de tricouri, 18 perechi de patine, 25 de căşti, două apărători pentru portar etc.

Achiziţii de 10 milioane euro

UM 02301 a făcut în ultimii 10 ani achiziţii de peste 10 milioane de euro pentru CSA Steaua, prin intermediul a circa 2.000 de contracte, majoritatea fiind cumpărări directe. Steaua are legitimaţi aproape 550 de sportivi, în timp ce staff-ul administrativ numără alte câteva sute de persoane, iar anunţurile de angajare abundă pe site-ul CSA. Din decembrie 2016, comandantul CSA Steaua este colonelul Cristian Stănel Petrea, care l-a înlocuit pe colonelul Georgei Boroi, aflat la conducerea Stelei încă din anul 2003.

Banii publici ai Armatei, la secret

CSA Steaua nu face public bugetul său, nu oferă informaţii despre achiziţii, iar secţiunea „Administrare deschisă” este singura care nu funcţionează pe noul său site, de altfel foarte reuşit şi bine făcut. Meteahna este împrumutată de la superiorii din MApN, acesta fiind singurul minister din cele importante care nu catadicseşte de a oferi vreo informaţie despre banii publici pe care îi chiverniseşte.

9,2 milioane de euro este bugetul mediu anual al Stelei, din banii publici ai Armatei

Asta în condiţiile în care este, de departe, cea mai cheltuitoare structură a statului. MApN nu are pe site nici măcar bugetul pe 2017, iar ultimele achiziţii şi bilanţuri contabile făcute publice sunt de prin 2016. Potrivit ultimelor date, CSA Steaua a avut în ultimii 12 ani un buget de peste 110 milioane de euro, din care 105 milioane de euro din subvenţii de la bugetul de stat.

Brandul Steaua, o povară

MApN a descoperit, după ce a câştigat brandul Steaua în instanţă, că nu are ce face cu acesta. Brandul este patrimoniu al Armatei şi, de aceea, nu poate fi înstrăinat sub nici o formă, cel puţin până la modificarea legislaţiei în vigoare. În aceste condiţii, MApN a fost obligat să înfiinţeze echipa de fotbal Steaua, pe care a înscris-o în Liga a IV-a, sub conducerea fostei sale glorii, Marius Lăcătuş.

Banul public tentează

De altfel, echipele de tradiţie din fotbalul românesc simt o atracţie irezistibilă pentru banul public. În iunie, Primăria Sectorului 1 a preluat oficial echipa Rapid, care beneficiază din primul an de un buget de 300.000 de euro din banii bucureştenilor pentru a juca, de asemenea, în Liga a IV-a. Şi Dinamo se află foarte aproape de a avea din nou acces la fonduri publice, omul de afaceri Nicolae Badea aflându-se în negocieri avansate cu Primăria Sectorului 2.

Steaua este cea mai galonată echipă de fotbal din România, singura câştigătoare de trofee europene. Tradiţia sa glorioasă este revendicată de două tabere care se contestă vehement, cea a suporterilor „tradiţionali” şi cea a fanilor reuniţi în jurul lui Gigi Becali.

×
Subiecte în articol: steaua