x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Vacanța mare și industriile ei. Investițiile de vară ale românilor

Vacanța mare și industriile ei. Investițiile de vară ale românilor

de Dan Straut    |    19 Iun 2020   •   09:44
Vacanța mare și industriile ei. Investițiile de vară ale românilor
Sursa foto: Dan Marinescu/Intact Images

În fiecare an, vacanţa de vară a copiilor şi concediile estivale ale părinţilor impulsionează afacerile mici, cum sunt cele din turism, restaurante, cultură-spectacole, transporturi, comerţ cu dulciuri şi cu jucării, articole sportive, de plajă şi de camping şi chiar renovările casnice. Anul trecut, spre exemplu, în lunile de vară, cel mai mult au crescut vânzările de materiale de construcții, biciclete, articole de marochinărie și materiale textile, dar și afacerile din transporturile acvatice și aeriene, închirieri/leasing, reparații curente la clădiri, agenții de turism și industria alimentară. Doar în câteva sectoare poate veni stagnarea sau un uşor recul, arată statisticile oficiale analizate de Jurnalul.

 

Cei mai importanţi vectori care mişcă economia în vacanţa mare sunt excursiile și concediile părinţilor, eliberarea copiilor din rigorile şcolii, reîntregirea familiilor (mai ales a celor plecaţi la muncă în străinătate) şi, desigur, căldura - uneori excesivă - din lunile de vară.

 

Industriile „de excursie”, în plină ascensiune

Potrivit datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), trimestrul al treilea este perioada în care economia avansează cel mai mult pe seama comerțului, transporturilor, serviciilor și turismului, contribuția acestui sector fiind, în fiecare an, de peste 15% la formarea Produsului Intern Brut. Detaliat, în vara anului trecut, cel mai bine au evoluat activitățile care au legătură cu excursiile: transporturile pe apă și cele aeriene au avansat cu peste 20%, vânzările de articole pentru camping au crescut cu mai mult de 19%, iar cele de biciclete, cu 18%, în timp ce afacerile agențiilor de turism au crescut cu 17% și serviciile de închiriere a diverselor echipamente au avansat cu 16%.

De altfel, excursiile mai lungi sau mai scurte cu familia ridică - uneori peste maximumul de capacitate - gradul de ocupare în restaurante, popasuri şi pensiuni turistice, cu o anumită moderaţie în cazul hotelurilor. Ştrandurile şi acvaparcurile ajung, de asemenea, la cote maxime ale gradului de ocupare, crescând nu doar încasările de la intrare, ci şi vânzările din incintele acestora (mici, bere, diverse băuturi şi gustări, dulciuri, articole de plajă etc.), ca şi consumul de apă. În fine, este de aşteptat să se majoreze consumul de carburanți, pe fondul intensificării excursiilor de familie cu maşina şi al transporturilor cu autocarul.

 

Revin în ţară cei mai mari investitori

Cine sunt cei mai mari investitori care aduc valută în ţară? Românii plecaţi la muncă în străinătate, desigur. O arată statisticile oficiale: suma remiterilor, adică banii trimişi în ţară de către românii plecaţi „afară“, este mai mare decât suma capitalului străin investit (prin firme) în România.

Ei bine, în vacanţa mare, aceşti investitori revin în România (mai ales în august, când în Occident e un fel de concediu general) şi revigorează mai multe sectoare din economie. Foarte mulţi dintre ei îşi construiesc sau cel puţin renovează şi (re)mobilează locuinţele, fapt care ridică vânzările de produse specifice. Anul trecut, spre exemplu, vânzările de materiale de construcții au crescut, în lunile de vară, cu peste 15% față de perioadele anterioare, iar cele de mobilă, articole de iluminat, produse de feronerie sau metalo-chimice - cu aproape 10%, mai arată datele INS.

Ce afaceri mai sunt pe val în timpul vacanţei mari? Se vând mai bine instalaţiile de climatizare şi de aer condiţionat, aparatura pentru tehnica frigului, jucăriile, îngheţata, fructele şi dulciurile, dar şi articolele de îngrijire personală & fitness.

 

 

Chiar și primăriile pot obține profituri

Până şi administraţiile locale pot câştiga ceva de pe urma micilor afaceri care apar sau cresc în perioada vacanţei mari.

De exemplu, în locurile aglomerate din oraşe, chiar şi din comunele mai mari, este oricând nevoie de un suc, o apă, o îngheţată sau de fructe proaspete, ţinute la rece; primăriile pot licita astfel de spaţii stradale, ba chiar şi instalaţii şi echipamentele necesare (frigidere, tonete) racordate la reţeaua electrică, iar întreprinzători se vor găsi destui. Primarii care au fructificat, în anii trecuți, aceste oportunități știu că taxele încasate din astfel de activități au reprezentat un important balon de oxigen pentru bugetele locale.

 

Pe Litoral, afacerile se dublează

Nu este, desigur, o noutate faptul că Litoralul este primul avantajat de sosirea vacanţei mari. Dar cât de mult cresc afacerile de aici, în această perioadă? „În zona Constanţa-Mamaia, cel puţin, cam tot ce înseamnă business mic-mijlociu îşi dublează cifra de afaceri, față de lunile din extrasezon“, ne spun reprezentanţii mediului de afaceri de la malul mării.

 

 

Anul trecut, pe fondul caniculei, consumul de energie a crescut cu peste 15% în lunile de vară față de perioadele anterioare.

 

 

×