x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Forţa fragilă a lui Vlad Bîrzanu în “O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii”

Forţa fragilă a lui Vlad Bîrzanu în “O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii”

de Maria Sârbu    |    03 Mar 2014   •   19:16
Forţa fragilă a lui Vlad Bîrzanu în “O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii”

“O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii”, piesă scrisă de britanicul Simon Stephens după romanul omonim al concetăţeanului său Mark Haddon, cu premiera absolută, de un succes răsunător, în 2012 la Teatrul Naţional din Londra, a văzut de curând lumina rampei în România, la Teatrul “Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea. Autorul montării e Vlad Massaci. El a ales acest text (pe care l-a şi tradus) pentru că şi-a dorit să lucreze cu mai mulţi tineri din acest teatru pe care i-a avut, acum doi ani, la un work-shop susţinut la Târgu Mureş. Pe atunci ei erau studenţi la Cluj. Massaci şi-a propus punerea în scenă a piesei numai în cazul în care rolul principal îl va interpreta Vlad Bîrzanu, masterand la UNATC. L-a avut pe acest tânăr actor în urma unei “înţelegeri amicale între şcoală şi teatru”.

Protagonistul piesei, Christopher, un băiat de 15 ani cu sindrom Asperger (o formă mai uşoară de autism) ¬ un mic geniu al matematicii, începe să descopere lumea, căci lumea văzută prin ochii lui este alta faţă de cea pe care noi o vedem, o trăim. Din momentul în care află că a fost omorât câinele unor vecini, el începe o “investigaţie”, pentru a afla cine e făptaşul “crimei” (susţine că a ucide un câine e o crimă). Deşi captiv într-un univers al său, puştiul ignoră orice obstacol impus de tatăl său, dar şi propriile limite fiziologice. În încercarea de a-l găsi pe cel care a ucis câinele nevinovat, Christopher află lucruri uluitoare pentru el: tata l-a minţit, spunându-i că mama a murit, dar de fapt ea plecase cu un alt bărbat şi trăia la Londra; găseşte scrisorile primite de la mama şi pe care tata le ascunsese; tatăl său omorâse câinele...

A aflat adevărul. Ceva îl împinge să treacă dincolo de spaimele sale. Pleacă să-şi caute mama în marea metropolă.

Vlad Bîrzanu îşi înzestrează personajul cu o uluitoare forţă fragilă, fără îndoială aşa cum şi-a dorit regizorul, care spune că tânărul actor l-a “simţit” foarte bine pe Christopher.
Această “poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii” este doar un motiv invocat să justifice intrarea băiatului, din lumea marginalilor, în lumea pe care noi o trăim. Toţi vor să îl ajute, să îl îndrume, numai că mulţi nu ştiu cum să se raporteze la boala lui. Călătoria, de unul singur, cu trenul până la Londra, apoi cu metroul şi pe jos în acest mare oraş, până la o anumită adresă, poate fi interpretată drept un drum iniţiatic pentru Christopher. Personajele din jurul lui vin să potenţeze, direct sau indirect, lupta băiatului cu sine, să treacă dincolo, în exterior. Iar actorii care le-au dat naştere au demonstrat că au talent, că ştiu să facă teatru adevărat, alături de un regizor dedat artei spectacolului.

Distribuţia îi include, alături de Vlad Bîrzanu, pe Amalia Huţan, Florin Călbăjos, Mădălina Ciotea, Szasz Reka, Ioana Predescu, Emilian Mârnea, Andrei Brădean şi Ana Şuşca.

Întreaga acţiune este bine susţinută de un decor (Irina Chirilă), destul de copleşitor la început, dar foarte sugestiv; reflectă ceea ce e în mintea băiatului, ce e pe placul lui: un fel de grilaj sau o foaie de matematică. Apoi, încet, încet acest decor se desface şi intră un alt univers, exact cum în creierul copilului ar pătrunde lumea din afară.

Excelent conceput, excelent jucat, acest spectacol trebuie arătat unui public cât mai larg.

×