x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Hopul spectaculos al Galei Tânărului Actor

Hopul spectaculos al Galei Tânărului Actor

de Maria Sârbu    |    08 Sep 2013   •   21:02
Hopul spectaculos al Galei Tânărului Actor
Sursa foto: Adi Bulboacă

Ruxandra Maniu a câştigat, la Costineşti, Premiul „Ştefan Iordache”, înmânat de Oana Pellea, preşedinte al juriului la ediţia 2013
Gala Tânărului Actor s-a desfăşurat în acest an din nou la Costineşti, acolo unde înainte de 1989 era „oază de speranţă şi libertate artistică”, după cum spunea Ion Caramitru, preşedintele UNITER. Gala a revenit într-un nou spaţiu, cu noi speranţe întru îmbunătăţirea actului artistic şi... a dat clar semne de îmbunătăţire, de împrospătare a breslei teatrale româneşti. Cel puţin, aşa s-a văzut din ceea ce s-a prezentat la această ediţie. Au fost foarte mulţi la preselecţie: un număr record; pentru concurs li s-a dat altceva la proba impusă, ceva pe placul lor; au avut un idol în persoana directorului Galei HOP, regizorul Radu Afrim, care i-a „îndemnat” spre creativitate. El, tânărul regizor, Afrim are capacităţi nebănuite până acum de manager. El, artistul Afrim este urmat, este ascultat de tinerii absolvenţi de teatru şi el, precum şi alţii ca el, îi poate ajuta să devină buni profesionişti, indiferent dacă vor lucra într-un teatru instituţionalizat sau în unul independent sau dacă vor face film sau televiziune. Numai că au venit puţini manageri să-i vadă, să le ofere un rol, un contract. Şi totuşi, ceva frumos, în folosul tânărului actor, s-a văzut la HOP-ul din 2013.

Actorii şi actriţele, în special, au ţinut cont de îndemnul: „Eşti actor, fii spectaculos!”. Şi au făcut zi de zi spectacol. Un spectacol aşteptat, cel al probei impuse, în primul rând, când „intrau în pielea” unui idol ales de ei, încercând să facă publicul să creadă că acolo pe scenă au urcat chiar staruri precum Marilyn Monroe, Elvis Presley, Marlene Dietrich, Nicole Kidman, Angus Yang – AC/DC, Madona în concert, Liza Minnelli în Cabaret, Toma Caragiu, Margareta Pâslaru sau Răzvan Vasilescu. Au fost şi musafiri care au cântat, bucurându-i pe cei prezenţi: Maia Morgenstern, Dorina Chiriac ş.a., dând „o mână de ajutor” la spectacolul „Hai Iu Iu Nu Hi You You”, cu acesta finalizându-se atelierul „Maria Tănase – 1913-2013” (coordonator Vlaicu Golcea). S-a dovedit că mulţi tineri actori pot cânta foarte bine. Au mai fost surprize, desigur plăcute.

Ce a reprezentat Gala în 2013? „Aşteptările mele au fost cu mult depăşite, pentru că, fără nici un fel de exagerare, cantitatea telentelor pe metru pătrat a fost excepţională. Asistăm, mi se pare, la o generaţie de excepţie”, ne-a spus Oana Pellea, care a instituit la această ediţie Premiul „Amza Pellea”, cu patru categorii de premii. Actriţa a specificat faptul că premiul e premiu, dar important e că această gală există şi are un nou suflu, datorită lui Radu Afrim, „cu toată plecăciunea şi cu gândul către domnul Todea”.

„A fost un program dens şi pentru concurenţi, şi pentru juriu. S-a muncit... Este extraordinar ca juriul să fie pus în corzi, adică să-ţi fie greu să alegi din atâţia buni. Calitatea prestaţiilor m-a obligat, într-un fel, să acord Premiul «Amza Pellea». Şi sunt foarte bucuroasă că l-am acordat”, ne-a mai spus Oana Pellea.

Directorul Teatrului de Comedie, George Mihăiţă, cel care mereu a întins o mână de ajutor tinerilor artişti, afirma că el ar angaja unul sau doi actori din această promoţie pe un an de zile. „E greu acum, pentru că avem bani doar de salarii. Am şi propus ca această gală să genereze discuţii în Bucureşti – vorbesc de Capitală, discuţii prieteneşti ale celor implicaţi aici. Este important ca un tânăr actor să facă un pas în teatru, să se acomodeze cu atmosfera din teatru, să cunoască oamenii din teatru. Şi după aceea să se ocupe managerul de el, să nu-l lase după un an. Şi aceasta se poate face; noi, în spectacole, am avut de fiecare dată actori foarte tineri”, a remarcat George Mihăiţă.

Profesorul Marian Popescu de la Universitatea Bucureşti, un bun cunoscător al fenomenului teatral, ne declara că ediţia din acest an pare că e un nou început şi că e nevoie de câteva mari idei şi soluţii practice: Gala ar trebui să creeze o bursă a tânărului actor, bursă ca în lumea businessului, şi apoi Gala ar trebui să-şi creeze propriul site în care actorii să-şi descarce profilurile (...), în vederea permeabilizării contactului între ei şi regizori şi directori de teatre.

„Unele discuţii care au avut loc cu ocazia acestei ediţii, a cărei direcţie artistică este asigurată de un regizor celebru al noului val din România, Radu Afrim, promit să «rebranduiască», cum se spune, Gala Tânărului Actor. Sper să nu fie vorba de o promisiune sau de o tentativă, una dintre nu puţinele care s-au desfăşurat încă înainte de 1989, de a repune pe tapet o chestiune importantă pentru lumea artistică şi anume: ce se întâmplă cu tânărul actor, tânărul cineast, tânărul artist plastic? Este vorba de cultură organizaţională şi de oameni care se află la momentul debutului. Or se ştie foarte bine că situaţia unui actor, a unei tinere actriţe este delicată, pentru că sistemul teatral subvenţional din România are o absorbţie limitată. Numărul de locuri oferite de instituţii de învăţămât superior pentru domeniul teatru a crescut de la an la an, astfel încât la un moment dat se produce un fenomen de inflaţie. Piaţa, ca să mă exprim aşa, nu poate absorbi pe toţi cei/cele care vor realmente să se afirme (...). Ceea ce am văzut la Gala Tânărului Actor anul acesta promite, sub raportul valorii, foarte multe.
Gala ar trebui să creeze o bursă a tânărului actor, bursă ca în lumea businessului - realizarea unei pieţe concurenţiale, ceea ce înseamnă că mediul profesional trebuie să fie interesat în a intra în contact cu promisiunile viitoarelor mari valori din teatrul românesc. Gala ar trebui să-şi creeeze propriul site în care actorii/actriţele să-şi descarce profilurile... Iată două instrumente de lucru: o piaţă concurenţială pe care s-o numim Bursa Tânărului Actor şi un site propriu, care să fie viu tot timpul anului, să pună în valoare ideiile artistice ale acestor oameni”, a spus Marian Popescu.

Câştigătorii Galei HOP

S-au acordat diverse premii. Pe lângă cele ale Galei, premii hotărâte de juriu, au fost premii găzduite, iar unele dintre cele mai noi având un impact direct actor-teatru. Din juriu au făcut parte: Oana Pellea (preşedinte), Radu Macrinici, Marius Manole, Ada Milea şi Ion Rizea.

Premiul „Ştefan Iordache” - Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP - l-a primit Ruxandra Maniu (secţiunea Individual), absolventă a Universităţii Hyperion, Facultatea de Arte, clasa Eusebiu Ştefănescu – Rodica Mandache, promoţia 2011. De remarcat faptul că acest Premiu se acordă în memoria regretatului actor Ştefan Iordache, cel care a fost membru al juriului la mai multe ediţii ale Galei HOP, premiu instituit în 2009 şi finanţat de soţia artistului, Michaela Tonitza-Iordache, dispărută şi domnia sa între timp. Premiul pentru cea mai bună actriţă şi Premiul pentru cel mai bun actor (secţiunea Individual) au fost acordate ex-equo: Emöke Pál (Universitatea „Babeş-Bolyai”, Departamentul de Teatru din Cluj-Napoca, promoţia 2011), Aida Avieriţei (UNATC, promoţia 2011) şi respectiv Dumitru Georgescu (Universitatea de Arte, Iaşi, promoţia 2010), Ioan Paraschiv (Universitatea „Lucian Blaga”, Sibiu, promoţia 2011).

Premiul „Cornel Todea” – Premiul pentru cea mai bună trupă de actori – s-a dat spectacolului „Pisica verde” de Elise Wilk, regia Cristi Juncu, avându-i în distribuţie pe actorii Rareş Andrici, Irina Antonie, Andrei Cătălin, Anghel Damian, Diana Roman şi Georgiana Vişan (UNATC, promoţia 2013).

Premiul „Sică Alexandrescu”, Premiul special al juriului, a fost decernat actriţei Alexandra Caras (Universitatea „Babeş-Bolyai”, promoţia 2013).

Premiul Publicului: Cea mai bună actriţă - Ruxandra Maniu (Hyperion); Cel mai bun actor – Ionuţ Toader (UNATC, 2013); Cel mai bun spectacol - „Pisica verde” (UNATC, 2013).

Premiile „Amza Pellea”: Premiul pentru cea mai bună actriţă – Amalia Huţan (Universitatea Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca, promoţia 2011); Premiul pentru cel mai bun actor – Octavian Costin (UNATC, promoţia 2013); Premiul pentru pedagogie teatrală, acordat profesorului Bács Miklós de la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, şi Premiul de Excelenţă, acordat regizorului Radu Afrim.

Pe lângă Premiile „Amza Pelea”, Gala HOP a găzduit şi alte distincţii: Premiul Teatrului Naţional Timişoara (un rol oferit pe această scenă) – Cristian Iorga (Universitatea de Arte, Tg. Mureş, promoţia 2013); Premiul „Yorick”, oferit de revista Yorick, prin Editura Nemira – Anghel Damian (UNATC, 2013); Premiul „Timică”, oferit de Asociaţia Master Class – Ilona Brezoianu (UNATC, 2013); Premiul pentru prestanţă şi rostire scenică, oferit de actriţa Dorina Lazăr – Simona Arsu (Universitatea „Babeş-Bolyai, promoţia 2012”; Premiul Ziarului Metropolis, destinat secţiunii Grup - „Pisica verde” (Premiul instituit la această ediţie constă în reprezentarea spectacolui premiat timp de un an pe scena Teatrului Metropolis, aceasta fiind ideea directorului George Ivaşcu); Premiul Festivalului Comediei Româneşti –„festCO” – Anghel Damian.
Un premiu l-a oferit gazda Galei HOP şi se numeşte Premiul „Vox Maris”, acordat de proprietarul „Vox Maris” Costineşti pentru cel mai tânăr concurent - Réka Lázsló (Universitatea „Babeş-Bolyai”, promoţia 2013).


×
Subiecte în articol: gala tânărului actor