x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Înainte de Crăciun, două noi spectacole pe texte de Matei Vişniec, la Sibiu şi Cluj

Înainte de Crăciun, două noi spectacole pe texte de Matei Vişniec, la Sibiu şi Cluj

de Maria Sârbu    |    20 Dec 2013   •   11:08
Înainte de Crăciun, două noi spectacole pe texte de Matei Vişniec, la Sibiu şi Cluj

Spectatorii de teatru din Sibiu şi din Cluj-Napoca au parte de câte o nouă montare chiar înainte de Crăciun: “Sufleorul fricii” şi respectiv “Spectatorul condamnat la moarte”, ambele piese aparţinând prodigiosului dramaturg Matei Vişniec.

Primul titlu intră în repertoriul Teatrului Naţional “Radu Stanca” şi o are protagonistă pe actriţa Ioana Crăciunescu. Acest one woman show “tulburător”, după cum îl descrie Adrian Tibu, e prezentat în avanpremieră vineri, 20 decembrie, de la ora 17:00, la Sala Studio. “Sufleorul fricii” (scris de Vişniec în 1977, pe când era student), care vorbeşte “despre o lume supusă fricii, despre împărăţia groazei învelită în catifea, despre coşmarul ce s-a adeverit a fi utopia comunistă”, este un monolog “construit asemenea unei parabole, combinând, în mod inedit, absurdul, comicul şi tragicul”. Iar Ioana Crăciunescu propune o lectură “graţioasă şi simplă a acestui monolog, într-o formulă care se adaptează nu doar spaţiilor clasice, dar şi teatrului de stradă sau teatrului de cafenea”. Regia o semnează Gérard Audax, directorul companie independente de teatru, “Clin d'Oeil” din Orléans.

Producţia Naţionalului clujean “Spectatorul condamnat la moarte”, cu premiera la 21 decembrie (ora 19:00, Studioul Art Club), este regizată de Răzvan Mureşan, din distribuţie făcând parte Miron Maxim, Cristian Grosu, Ionuţ Caras, Patricia Brad, Diana Buluga, Alexandra Tarce, Ileana Negru, Radu Lărgeanu şi alţii. Această piesă este, după cum spune secretarul literar Eugenia Sarvari, o parodie la adresa justiţiei, “o instanţă neîndurătoare, care nu ţine seama de nevinovăţia celui acuzat, astfel încât orice nevinovat poate deveni victimă, descoperindu-i-se greşeli, acolo unde ele nu există”.

Spectacolul se joacă într-un spaţiu intim, iar spectatorii sunt plasaţi în jurul spaţiului de joc, aşa cum ar fi într-o arenă, sau... “ca într-o sală de tribunal, dar mai specială, în care auditoriul, pentru a-şi putea urmări reacţiile, este aşezat faţă în faţă, deoarece fiecare dintre cei prezenţi – spectatorii fiind parte din spectacol – poate fi condamnat”. 
 

×