x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Piesa “Tache, Ianke şi Cadâr” te învaţă cât o facultate

0
Autor: Florin Condurateanu 30 Mai 2018 - 07:45
Piesa “Tache, Ianke şi Cadâr” te învaţă cât o facultate


Aşa mi s-au destăinuit nişte actori tineri, susţineau fără nicio ezitare că, atunci când simţeau nevoia unei şlefuiri a prestaţiei lor de actori, se duceau să vadă încă o dată piesa cu trei coloşi ai scenei: Beligan în rolul evreului Ianke, Dinică în rolul turcului Cadâr şi Marinuş Moraru jucându-l pe negustorul român, pe Tache. Fiecare replică rostită de cei trei geniali actori devenea o bornă kilometrică a actorilor tineri în pretenţiosul drum pe scenă. Fiecare filozofare a românului Tache, iubitor al vecinilor de prăvălie care se închinau la alt Dumnezeu, a evreului Ianke, hazos şi deştept în principiile de viaţă, şi a turcului Cadâr, cel ce acceptase să fie paratrăsnetul nervilor celorlalţi doi, dar care a găzduit iubirea între tinerii de religii diferite, fiecare nuanţă a maeştrilor îi modela pe cei din noul val din teatre. De altfel, maestrul Beligan aproape că a murit pe scenă, tinereţea lui artistică îl uimea şi pe Florin Piersic. La 90 de ani, Radu Beligan l-a chemat pe Piersic şi i-a povestit că a văzut la Paris o piesă bulevardieră de mare success, cu Alain Delon în rolul principal, şi i-a propus lui Piersic să intre şi el în rolul piesei “Străini în noapte”, care nu se mai opreşte din succes, regia şi traducerea aceluiaşi neobosit Beligan. Furtunoasa actriţă Silvia Dumitrescu-Timică, longeviva şefă pe scena teatrului românesc, a jucat în piesa “Micul infern” până la 87 de ani. Se afla tot timpul în scenă, parcurgând destinul a trei generaţii, şi îmi destăinuia: “Şi mâine pot să joc, ştiu şi virgulele din textul comediei, dar m-a trădat un genunchi şi nu-mi mai e pasul sprinten”. Îmi istorisea Dichiseanu - în piesă era ginerele “Colonelesei” - care făcea şi desfăcea totul, că şi el, şi Ştefan Radoff, şi fiica Colonelesei, talentata Mureşan, toţi erau uimiţi în fiecare reprezentaţie de subtilităţile pe care le aducea mereu în rol Silvia Dumitrescu-Timică. Florin Zamfirescu spunea ce exemplu pentru toţi era Ştefan Mihăilescu-Brăila: “Când se ridica cortina, Mihăilescu Brăila devenea un leu, ne remorca pe toţi spre cele mai explozive prestaţii actoriceşti”. Iar îndrăgitul actor Mircea Diaconu spunea că nu poate uita ce teribilă actriţă era profesoara lui de la facultate, Aura Buzescu.

 

 

 

Citeşte mai multe despre:   Piesa “Tache, Ianke şi Cadâr”

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de