Ca americanilor nu le ies filme despre rusi m-a putut convinge inca o data, urmarind pe un post de televiziune, superproductia "Ecaterina cea Mare". Desi nemtoaica prin nastere, Ecaterina a II-a a devenit rapid, dupa instalarea pe tronul tarilor, un tipic despot rus.
REALITATILE DE CARTONCa americanilor nu le ies filme despre rusi m-a putut convinge inca o data, urmarind pe un post de televiziune, superproductia "Ecaterina cea Mare". Desi nemtoaica prin nastere, Ecaterina a II-a a devenit rapid, dupa instalarea pe tronul tarilor, un tipic despot rus. Asemenea tuturor stapanilor de dincolo de Nistru, de la Ivan cel Groaznic pana la Iosif Vissarionovici Stalin, ea s-a remarcat prin cruzimea cu care si-a transformat propriul popor intr-o materie prima ieftina pentru realizarea ambitiilor dictatoriale inauntru si a poftelor expansioniste in afara. Din acest personaj feroce, reunind stralucit perfidia machiavelica occidentala cu dezlantuirile trupesti tipic orientale (a avut zeci de amanti), filmul american a facut din ea un soi de chelnerita din Ohio, sfasiata intre amorul pentru un camionagiu din Arkansas si datoria de a duce la timp fripturile la masa. Numai prin uluitoarea capacitate americana de a reduce lumea la o reteta de biftec se explica ocolirea de catre film a unuia dintre momentele prin care Ecaterina cea Mare a ramas nu numai in istoria Rusiei, dar si in cea a fantasmagoriilor nascute in istoria omenirii de catre regimurile despotice: voiajul in Crimeea.
NIMIC NU SE PIERDE
|
21 IUNIE 1924. Regina Maria, impreuna cu Principesa Ileana, viziteaza Fabrica de ciocolata Bucuresti. Prilej cu care Majestatea Sa iscaleste in Cartea de onoare acest text: "Ma bucur, ma bucur mult, sinteti pe calea cinstei si a muncii, care duce la izbinda. Maria 1924". Abili, proprietarii tiparesc un material publicitar de marimea unei fotografii. Pe o parte, chipul Reginei; pe cealalta, Mesajul. |
LUMEA PRIN CARE TREC
| ||
Citindu-l pe MaiorescuAm nevoie de asta pentru a intelege avatarurile gazetarului Caragiale. Trudesc de mai mult timp la un eseu despre oportunismul politic al marelui scriitor, pe care as vrea sa-l tiparesc sub titlul "Smecherul Caragiale". Ca orice brav roman, am inceput proiectul cu avant, m-am plictisit de el, l-am abandonat, dar, din cand in cand, amintindu-mi de el, mai croiesc o caramida, doua. * Desi mort de oboseala (directul, mai ales cand sunt moderator, ma da gata), reusesc sa mai citesc cateva zeci de pagini din ¦Istoria politica" a lui Titu Maiorescu. Timpul dedicat acestei intreprinderi de enorme dificultati: de la douasprezece la unu si ceva noaptea. Cand ajung la tulburarile din martie 1888, mesterite de Opozitia Unita, pentru a-l da jos pe Ion C. Bratianu, am impresia de deja vu. Am mai citit aceste pagini undeva! Si-mi amintesc. Le-am citit mai intai in "Bucurestii de alta data" de Constantin Bacalbasa. Apoi, in multe istorii ale domniei lui Carol I. Ma pricopsesc cu amanunte interesante pentru cateva dintre eseurile la care lucrez si pe care nu le voi termina niciodata. |
BARFE
| ||
Libertatea si presa comunistaSe poate schita si o ierarhie, incepand cu gradul minim cotidian: de la Scinteia pana la Romania libera. Difereau gradele de libertate si intre cotidiane si saptamanale, si intre reviste social-politice si reviste de specialitate. Chiar si la o publicatie, gradul de libertate tinea si de redactorul-sef. Daca era sau nu mai destupat la minte. Daca era sau nu mai batos cu sefii. Si, nu in ultimul rand, daca avea o anume autoritate anterioara. Un sef adus la Scinteia tineretului de la CC al UTC asigura ziarului mai multa libertate decat unul promovat din redactie. Viata studenteasca si Amfiteatr au cunoscut o veritabila inflorire abia cand la conducerea redactiei a venit, din postul de secretar al UASCR, Stelian Motiu. Stelian Motiu se batea eficient pentru fiecare rand mai liber. In cadrul aceleiasi publicatii, exista o diferenta in raport de domeniu. La Scinteia, de exemplu, Viata de partid si Externele erau mult mai controlate decat Pagina culturala. Cat de liber era gazetarul presei comuniste? Depindea nu de gazetar, ci de noroc. |
SECOLUL AL XX-LEA
|
1974. Un instantaneu mai putin cunoscut: Mao, posomoratul Mao, flirtand cu Imelda Marcos, prima doamna a Filipinelor. Si revolutionarii sunt sensibili la eternul feminin! |