Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Dinozaur mic, specie mare

Dinozaur mic, specie mare

de Adela Cristina Teodorescu    |    02 Aug 2008   •   00:00

O echipă mixtă de paleontologi se poate mîndri cu cea mai nouă descoperire a unui schelet de dinozaur aproape întreg, dezgropat în Deşertul Gobi. Deşi este doar un pui, el oferă informaţii nepreţuite despre modul de dezvoltare a speciei Tarbosaurus.

Cercetătorii japonezi şi mongoli sapă de mai bine de 15 ani în Deşertul Gobi, căutînd fosile de dinozauri. Această ultimă descoperire este printre cele mai importante, deoarece ocazia dezgropării unui schelet aproape complet, în condiţii excelente, căruia să îi lipsească doar o parte din vertebrele gîtului şi vîrful cozii, este foarte rară în contextul în care majoritatea oaselor se descompun o dată cu trecerea timpului. Potrivit cercetătorilor, scheletul aparţine unui pui de Tarbosaurus, în vîrstă de cinci ani, care a trăit în urmă cu aproximativ 70 de mi­lioane de ani, în perioada Cretacicului (ultima parte a erei mezozoice, marcată de dispariţia dinozaurilor – n.r.). “Am fost norocoşi să descoperim rămăşiţele care s-au dovedit a fi un set complet «de oase» al tuturor părţilor importante din corp”, a declarat unul dintre organizatorii proiectului de cercetare din deşertul Gobi, Takuji Yokoyama, purtător de cuvînt al Muzeului de Ştiinţe Naturale Hayashibara din Okayama, Japonia. Avînd în vedere că fosila măsoară doar doi metri lungime, oamenii de ştiinţă sînt convinşi că este vorba de un pui, deoarece adulţii speciei Tarbosaururs ar fi atins aproximativ 12 metri la maturitate. Dinozaurii acestei specii erau rapitori feroce – de altfel înrudidiţi cu Tyrannosaurus –, aveau dinţi ascuţiţi ca nişte lame şi zimţaţi, ideali pentru a tăia carnea cu ajutorul unui maxilar robust. Paleontologii au acum informaţii noi despre modul de creştere al corpului şi ritmul de dezvoltare al acestor dinozauri carnivori.

CONTROVERSĂ.
Perioada în care a trăit micuţul Tarbosaururs pare să fi fost, potrivit studiilor ştiinţifice, cel mai înfloritor timp pentru speciile terestre ale acelor vremuri. Chiar dacă unii experţi sînt de părere că în Cretacic s-ar fi diversificat extrem de mult rasa dinozaurilor, acum un studiu efecuat de un grup de specialişti britanici arată că această “împrăştiere” a speciilor de dinozaur a avut loc cu multe milioane de ani înainte, în perioada Triasicului tîrziu (în urmă cu aproximativ 225 de milioane de ani). Aceasta este concluzia la care au ajuns cercetătorul Graeme Lloyd de la Universitatea din Bristol, după ce a studiat, răbdător, mai mult de 450 de specii de dinozaur, reuşind să alcătuiască astfel un arbore genealogic cel puţin impresionant.

Subiecte în articol: special