x close

Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand

2
Autor: Robert Veress 08 Mai 2012 - 11:36
Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand


Tocmai am scapat de calvarul inmatricularii. Am cheltuit 612 euro, 15 ore si vreo 200.000 de neuroni. Asta pentru ca traiesc in Romania. Daca as fi trait in Germania, de pilda, cheltuiam circa 100 de euro, 10 minute si zero neuroni, pentru aceeasi procedura.

Cu aproximativ o luna in urma, mi-am vandut masina, fiindca am nevoie de bani. Am obtinut 2.000 de euro. Am constatat ca, totusi, fara masina e mult prea greu. Pe urma am vazut un anunt care mi-a atras atentia – o masinuta nemteasca, neinmatriculata, dar in conditie ok. Pret de strigare 850 de euro. Taxa de poluare foarte mica - 300 de euro. Mi-am facut socoteala ca pot negocia la 700 de euro pretul masinii si apoi, adaugand taxa de prima inmatriculare, tot raman cu 1.000 de euro.

Cata naivitate! Am cumparat, e drept, masina cu 700 de euro. Mai bine n-o faceam. Nu pentru ca masina are unele hibe (care masina, la pretul asta, nu le are?!). Ci pentru ceea ce a urmat.

Taxa de poluare este doar o parte a problemei cu care se confrunta romanul cu posibilitati limitate, care nu isi permite o masina noua. Statul roman a avut grija sa teasa un sistem sinistru de descurajare a achizitiilor de masini second-hand. Spre profitul producatorilor si importatorilor de masini, pe de o parte si spre al unora dintre functionarii care intervin pe lantul inmatricularii, pe de alta parte.

Dar sa developez filmul procesului de inmatriculare.

Primul pas este autentificarea masinii la Registrul Auto Roman (RAR)

Teoretic, suni la RAR sa te programezi; programarea se face pentru a doua zi sau pentru urmatoarea; te duci avand la tine actele masinii (contractul de vanzare-cumparare sau alt act de proprietate, certificatul de inmatriculare) si actul de identitate; se verifica autenticitatea seriilor inscrise pe masina si in certificatul de inmatriculare, se face o inspectie tehnica si estetica sumara, iar daca totul e in regula, achiti taxa de 410 lei si 80 de bani (!!!) si primesti certificatul de autenticitate si cartea masinii.

Practic, inspectorul RAR este un fel de zeu, cu puteri depline. Cheia paragrafului de mai sus este in propozitia conditionala 'daca totul este in regula'. Daca te duci ca 'simplu cetatean', fara o 'recomandare', sunt sanse foarte mari sa se gaseasca ceva in neregula, chiar daca, de fapt, chiar totul este in regula. Cunosc un cetatean care s-a dus la RAR cu o masina relativ noua, verificata, in prealabil, din toate punctele de vedere, la un service auto. Autentificarea a fost refuzata de RAR, pe motiv ca masina emana MAI PUTINE noxe decat cele prevazute in cartea tehnica. S-a dus omul la reprezentanta si a fost asigurat ca masina este 100% in parametri de fabricatie. S-a intors la RAR si, de data asta, a primit certificatul de autenticitate. Acelasi inspector i-a spus: 'Vedeti, ati putut rezolva problema!'. Omul nu facuse nimic, decat sa se plimbe de la RAR la service si inapoi. Probabil, intre timp, nivelul noxelor o mai fi crescut, ajungand in parametri...

In aceste conditii, ce faci cand ai o masina cu vechime de 14 ani, cu inevitabilele imperfectiuni estetice si de functionare?

Ai la indemana doua variante: fie investesti dublul sumei pe care ai cheltuit-o cu achizitia masinii si o aduci la parametri, fie... suni un prieten.

Cum n-aveam nici putinta, nici dorinta de a investi in masina o asemenea suma, am intrat pe filiera speciala de la RAR (e foarte simplu, majoritatea soferilor stiu cum se face sau afla usor, intreband 'in stanga si in dreapta'). Evident, ceea ce spun acum aduce cu un autodenunt. Dar, avertizez eventuale persoane interesate ca nu voi da amanunte nici 'in fata marii adunari nationale'. Fiindca traiesc in Romania si stiu foarte bine ca marturia mea n-ar schimba nimic in bine. De asta am si ales sa nu ma folosesc de o camera ascunsa; s-a mai facut asta la RAR - si ce, s-a schimbat ceva in bine? Dimpotriva, a crescut nivelul spagii!

Asadar, contra unei 'suprataxe' de 400 de lei, intri la RAR cu un insotitor special, care are grija sa 'te rezolve'. Masinile de pe filiera merg la un anume stand, deservit de anumiti inspectori.

Pasul doi-trei: Fiscul si inscrierea masinii la Taxe si impozite locale

La Filiala de Sector a ANAF, ca sa soliciti stabilirea taxei de poluare, trebuie sa prezinti urmatoarele documente:

  • Cerere tipizata (formularul se obtine de la ghiseu);

  • Cartea de identitate a vehiculului (in original si copie);

  • Certificatul de prima inmatriculare in original si copie, precum si traducerea in limba romana de un traducator autorizat (in mod normal, legalizarea traducerii nu este necesara, dar, pe principiul 'cate bordeie, atatea obiceiuri' la unele sedii ANAF se cere ca traducerea sa fie si legalizata; cel mai bine, daca vreti sa scapati de cheltuiala legalizarii, informati-va in prealabil la filiala de sector a Fiscului);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Cerere pentru eliberarea certificatului care atesta ca nu sunteti platitor de TVA (daca sunteti persoana juridica) si un timbru fiscal de doi lei. Tipizatul cererii se obtine de la ghiseu, timbrul se cumpara de la un oficiu postal. Atentie! La unele filiale ANAF de sector din Bucuresti, certificatul se elibereaza automat. La altele nu si riscati sa faceti, ca sussemnatul, cale intoarsa de la Politie (de la inmatriculari auto), daca nu stiti de necesitatea eliberarii acestuia si nu il cereti expres;

  • In unele cazuri, se mai solicita si actul de proprietate al masinii (original si copie),

In cazul in care e vorba de un vehicul relativ nou, cu un rulaj foarte mic, dosarul se mai completeaza cu o declaratie pe proprie raspundere cu privire la rulajul mediu anual al vehiculului (tipizatul gratuit se obtine tot de la ghiseu) si cu o expertiza tehnica efectuata de RAR, care sa certifice gradul de depreciere al masinii.

Taxa de poluare se stabileste, indeobste, in termen de doua-trei zile lucratoare.

La Taxe si impozite locale, pentru eliberarea deciziei de luare in evidenta si impunere a impozitului pe masini, sunt necesare:

  • Declaratie – formular tipizat ce se obtine de la ghiseu;

  • Actul de proprietate al masinii (in original si copie);

  • Cartea de identitate a masinii (original si copie);

  • Fisa de inmatriculare (tipizatul se poate gasi pe internet, poate fi descarcat si completat la calculator si printat pe o jumatate de hartie A4; daca nu aveti tipizatul, se 'fabrica' pe loc, la birourile de copieri acte din incinta sediilor de taxe si impozite locale, contra unei sume de 10 lei);

  • Certificat fiscal de la fostul proprietar (daca e cazul; la mine nu a fost, fiindca am cumparat masina de la un cetatean roman care a locuit in strainatate, a avut masina pe numele sau acolo si a vandut-o imediat ce a revenit in tara);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Certificat de casatorie (original si copie) – daca este cazul.

Decizia de impunere si fisa de inmatriculare parafata se elibereaza pe loc.

Pasul trei – Politia (serviciul inmatriculari auto)

Inarmati cu toate documentele precizate mai sus (originale si copii), la care adaugati dovada de plata a taxei de poluare (original si copie), decizia de impunere (original si copie), fisa de inmatriculare parafata de serviciul taxe si impozite locale al primariei (original si copie), polita de asigurare RCA (original si copie – atentie, asigurarea din strainatate nu este valabila, trebuie sa asigurati vehiculul la o societate din Romania!), chitantele CEC care atesta plata celor doua taxe aferente (functionarele CEC stiu despre ce este vorba) si placile de inmatriculare, va prezentati la serviciul de inmatriculari auto.

La sediul pentru Bucuresti si Ilfov al Serviciului misuna persoanele care, contra unei sume de 10-12 lei, va ajuta sa va puneti la punct dosarul cu care va veti prezenta in fata politistului, completandu-va inclusiv tipizatul de cerere necesar. Puteti sa faceti totul de unul singur, dar, daca nu sunteti foarte pedant din fire, exista sanse mari sa faceti cale intoarsa de la ghiseu.

O data ce ati depus actele si vechile placi de inmatriculare (ocazie cu care achitati taxa pentru noile placi de inmatriculare, care este de 40 de lei in cazul numerelor aleatorii sau de 85 de lei, in cazul celor preferentiale), termenul pentru ridicarea certificatului de inmatriculare, a cartii masinii cu parafa Politiei si a noilor placi de inmatriculare este de 3 ore. Eu am asteptat 3 ore si 45 de minute. Asta, a doua oara. Prima oara, dupa depasirea termenului de asteptare, la insistentele mele, functionarul de la biroul de eliberari certificate & placi inmatriculare s-a uitat in calculator si a aflat ca dosarul meu era 'la litigii'. Lipsea acel certificat de care am vorbit mai sus, care atesta ca nu sunt platitor de TVA. Asadar, intrebati, preventiv, la biroul litigii, dupa aproximativ o ora de la preluarea dosarului dumneavoastra, in ce stadiu se afla 'lucrarea'.

Rezumat

Cheltuiala de bani

410 lei – taxa RAR

400 lei – spaga RAR

80 lei – traducere & legalizare certificat inmatriculare

20 lei – copii Xerox documente

1.300 lei – taxa de poluare

30 lei – impozit masina

10 lei – fisa inmatriculare

80 lei – taxe CEC

170 lei – asigurare RCA

10 lei – dosar pentru inmatriculare

40 / 85 lei – taxa placute inmatriculare

100 lei – benzina

Total – 2695 lei / 612 euro

Cheltuiala de timp

4 ore – RAR

1 ora – traducere & legalizare

½ ora – copii xerox

1 ora – ANAF

1 ora – inscriere masina (Taxe si mimpozite locale)

15 minute – CEC

15 minute – RCA

4 ore – inmatriculare

3 ore – deplasari

Total – 15 ore (in zile diferite, in timpul programului normal de lucru)

Cheltuiala de nervi

Daca ai un temperament flegmatic, poti scapa cu dublul 'cheltuielii' medii zilnice, de 50.000 de neuroni distrusi. Daca esti coleric, poti ajunge, lejer, la 500.000 de neuroni pierduti pe vecie.

Citeşte mai multe despre:   inmatriculari auto second hand

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

În partajul soților Ghiță au intrat DNA și ANAF. Miza: 137,3 milioane euro

În partajul soților Ghiță au intrat DNA și ANAF. Miza: 137,3 milioane euro
Galerie Foto Sebastian Ghiță și soția sa, Mădălina, se judecă nu în unul, ci în trei dosare civile care au ca obiect partajul judiciar și lichidarea regimului matrimonial. Oficial nu există nicio...

Virgil Măgureanu și-a deschis fabrică de alcool. Partener, un condamnat pentru mită

Virgil Măgureanu și-a deschis fabrică de alcool. Partener, un condamnat pentru mită
Galerie Foto În timp ce fostul prieten politic al lui Victor Ponta, Bogdan Diaconu, îl acuză pe ex-premierul României că este omul lui Virgil Măgureanu, de la care s-ar fi inspirat denumirea formaţiunii...

Omul lui Kovesi de la DNA Ploiești, lovit crunt în instanță

Omul lui Kovesi de la DNA Ploiești, lovit crunt în instanță
Galerie Foto Suspendat din magistratură la începutul acestui an, omul de bază al Laurei Codruța Kovesi, de la “unitatea de elită a DNA” din Ploiești, a primit o grea lovitură la Înalta Curte de...

Povestea fugii lui Hayssam a ajuns la final

Povestea fugii lui Hayssam a ajuns la final
Galerie Foto Armatorul sirian Mustafa Tartoussi, proprietarul vasului de marfă Iman T, la bordul căruia autoritățile române presupun că a părăsit țara Omar Hayssam, în anul 2006, rămâne să execute cei...

Dr. Paul Stoicescu: În astmul alergic, tusea nu este însoţită de febră

Dr. Paul Stoicescu: În astmul alergic, tusea nu este însoţită de febră
Tusea este drumul de a elimina surplusul de secreţii din plămâni, dar şi impurităţile inhalate din aer prin acel curent puternic de aer. În pneumonie, sunt prezente fenomenele de tuse şi febră. Î...

Familia lui Florian Coldea, încă o firmă cu activitate în domeniul medical. Probleme cu Fiscul încă de la debut

Familia lui Florian Coldea, încă o firmă cu activitate în domeniul medical. Probleme cu Fiscul încă de la debut
Galerie Foto O nouă companie care a fost înfiinţată de familia lui Florian Coldea, la Cluj-Napoca, a înregistrat în primul an de activitate un profit de aproximativ 60.000 de euro. Societatea, care se ocupă cu...

Rețeaua lui Soros, introdusă direct în clădirea Guvernului României

Rețeaua lui Soros, introdusă direct în clădirea Guvernului României
Mai multe ONG-uri, finanțate direct sau indirect de controversatul miliar­dar George Soros, au fost selectate, în primăvara anului trecut, de către însuși prim-ministrul României de la acea...

Burlanele și jgheaburile de la Palatul Cotroceni, dezghețate iarna cu aparatură de 57.000 de euro

Burlanele și jgheaburile de la Palatul Cotroceni, dezghețate iarna cu aparatură de 57.000 de euro
O firmă din Târgu Mureș va monta, în următoarea perioadă, la Palatul Cotroceni instalații care să menţină temperatura burlanelor şi a jgheaburilor corpurilor de clădire în care funcționează...

Țara creditelor ucigașe

Țara creditelor ucigașe
Galerie Foto Sute de oameni se sinucid anual din pricina datoriilor către bănci sau instituții financiare nebancare. De multe ori aceștia ajung să nu mai vadă nicio ieșire din impas din cauza unor contracte cu clauze care...

Mâncărurile care „întârzie” în stomac

Mâncărurile care „întârzie” în stomac
Românii au căutat totdeauna bucuria unor mese sărbătoreşti, s-au ospătat cu rudele şi prietenii, au ciocnit căte un pahar sau mai multe, au stat în jurul mesei cu bucate ademenitoare ore lungi. Ce...

Compania de autostrăzi, contracte pe bandă rulantă cu un client al DNA

Compania de autostrăzi, contracte pe bandă rulantă cu un client al DNA
Galerie Foto Două firme controlate, direct sau prin interpuși, de către afaceristul piteștean Gheorghe Văsîi, trimis în judecată, în 2015, în dosarul privind cele 80 de autobuze din Pitești, în...

Culmea securităţii: SRI se dotează pe el însuși, contra cost, cu tehnică de investigare informatică

Culmea securităţii: SRI se dotează pe el însuși, contra cost, cu tehnică de investigare informatică
Galerie Foto Serviciul Român de Informații a cumpărat, de la firma… Serviciului Român de Informaţii aparatură specială pentru investigarea infracționalității informatice și pentru analiza probelor...

Există credite de care nici moartea nu te scapă

Există credite de care nici moartea nu te scapă
Galerie Foto Model de credit pe piaţa din România: iei 20.000 de euro, plăteşti timp de cinci ani câte 600 de euro pe lună, iar în ultima trebuie să aduci... tot 20.000 de euro. Ca şi cum ai lua-o de la...

Fostul șef al CCR, Augustin Zegrean, trimite sudori în Irlanda, căpșunari în Olanda și TIR-iști în Germania

Fostul șef al CCR, Augustin Zegrean, trimite sudori în Irlanda, căpșunari în Olanda și TIR-iști în Germania
Galerie Foto Augustin Zegrean, fostul președinte al Curții Constituționale, omul care l-a salvat, în 2012, pe Traian Băsescu, de rezultatul referendumului de demitere al acestuia din scaunul de la Cotroceni, a intrat...

Băneasa Investments, pierderi de un milion de euro. Nici dividendele către acționari nu au putut fi plătite

Băneasa Investments, pierderi de un milion de euro. Nici dividendele către acționari nu au putut fi plătite
Galerie Foto Băneasa Investments SA a convocat o Adunare Generală a Asociaților pentru a certifica faptul că au existat pierderi serioase în activitatea derulată. Mai exact, din pricina unei “găuri” de un...
Serviciul de email marketing furnizat de