x close

Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand

2
Autor: Robert Veress 08 Mai 2012 - 11:36
Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand


Tocmai am scapat de calvarul inmatricularii. Am cheltuit 612 euro, 15 ore si vreo 200.000 de neuroni. Asta pentru ca traiesc in Romania. Daca as fi trait in Germania, de pilda, cheltuiam circa 100 de euro, 10 minute si zero neuroni, pentru aceeasi procedura.

Cu aproximativ o luna in urma, mi-am vandut masina, fiindca am nevoie de bani. Am obtinut 2.000 de euro. Am constatat ca, totusi, fara masina e mult prea greu. Pe urma am vazut un anunt care mi-a atras atentia – o masinuta nemteasca, neinmatriculata, dar in conditie ok. Pret de strigare 850 de euro. Taxa de poluare foarte mica - 300 de euro. Mi-am facut socoteala ca pot negocia la 700 de euro pretul masinii si apoi, adaugand taxa de prima inmatriculare, tot raman cu 1.000 de euro.

Cata naivitate! Am cumparat, e drept, masina cu 700 de euro. Mai bine n-o faceam. Nu pentru ca masina are unele hibe (care masina, la pretul asta, nu le are?!). Ci pentru ceea ce a urmat.

Taxa de poluare este doar o parte a problemei cu care se confrunta romanul cu posibilitati limitate, care nu isi permite o masina noua. Statul roman a avut grija sa teasa un sistem sinistru de descurajare a achizitiilor de masini second-hand. Spre profitul producatorilor si importatorilor de masini, pe de o parte si spre al unora dintre functionarii care intervin pe lantul inmatricularii, pe de alta parte.

Dar sa developez filmul procesului de inmatriculare.

Primul pas este autentificarea masinii la Registrul Auto Roman (RAR)

Teoretic, suni la RAR sa te programezi; programarea se face pentru a doua zi sau pentru urmatoarea; te duci avand la tine actele masinii (contractul de vanzare-cumparare sau alt act de proprietate, certificatul de inmatriculare) si actul de identitate; se verifica autenticitatea seriilor inscrise pe masina si in certificatul de inmatriculare, se face o inspectie tehnica si estetica sumara, iar daca totul e in regula, achiti taxa de 410 lei si 80 de bani (!!!) si primesti certificatul de autenticitate si cartea masinii.

Practic, inspectorul RAR este un fel de zeu, cu puteri depline. Cheia paragrafului de mai sus este in propozitia conditionala 'daca totul este in regula'. Daca te duci ca 'simplu cetatean', fara o 'recomandare', sunt sanse foarte mari sa se gaseasca ceva in neregula, chiar daca, de fapt, chiar totul este in regula. Cunosc un cetatean care s-a dus la RAR cu o masina relativ noua, verificata, in prealabil, din toate punctele de vedere, la un service auto. Autentificarea a fost refuzata de RAR, pe motiv ca masina emana MAI PUTINE noxe decat cele prevazute in cartea tehnica. S-a dus omul la reprezentanta si a fost asigurat ca masina este 100% in parametri de fabricatie. S-a intors la RAR si, de data asta, a primit certificatul de autenticitate. Acelasi inspector i-a spus: 'Vedeti, ati putut rezolva problema!'. Omul nu facuse nimic, decat sa se plimbe de la RAR la service si inapoi. Probabil, intre timp, nivelul noxelor o mai fi crescut, ajungand in parametri...

In aceste conditii, ce faci cand ai o masina cu vechime de 14 ani, cu inevitabilele imperfectiuni estetice si de functionare?

Ai la indemana doua variante: fie investesti dublul sumei pe care ai cheltuit-o cu achizitia masinii si o aduci la parametri, fie... suni un prieten.

Cum n-aveam nici putinta, nici dorinta de a investi in masina o asemenea suma, am intrat pe filiera speciala de la RAR (e foarte simplu, majoritatea soferilor stiu cum se face sau afla usor, intreband 'in stanga si in dreapta'). Evident, ceea ce spun acum aduce cu un autodenunt. Dar, avertizez eventuale persoane interesate ca nu voi da amanunte nici 'in fata marii adunari nationale'. Fiindca traiesc in Romania si stiu foarte bine ca marturia mea n-ar schimba nimic in bine. De asta am si ales sa nu ma folosesc de o camera ascunsa; s-a mai facut asta la RAR - si ce, s-a schimbat ceva in bine? Dimpotriva, a crescut nivelul spagii!

Asadar, contra unei 'suprataxe' de 400 de lei, intri la RAR cu un insotitor special, care are grija sa 'te rezolve'. Masinile de pe filiera merg la un anume stand, deservit de anumiti inspectori.

Pasul doi-trei: Fiscul si inscrierea masinii la Taxe si impozite locale

La Filiala de Sector a ANAF, ca sa soliciti stabilirea taxei de poluare, trebuie sa prezinti urmatoarele documente:

  • Cerere tipizata (formularul se obtine de la ghiseu);

  • Cartea de identitate a vehiculului (in original si copie);

  • Certificatul de prima inmatriculare in original si copie, precum si traducerea in limba romana de un traducator autorizat (in mod normal, legalizarea traducerii nu este necesara, dar, pe principiul 'cate bordeie, atatea obiceiuri' la unele sedii ANAF se cere ca traducerea sa fie si legalizata; cel mai bine, daca vreti sa scapati de cheltuiala legalizarii, informati-va in prealabil la filiala de sector a Fiscului);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Cerere pentru eliberarea certificatului care atesta ca nu sunteti platitor de TVA (daca sunteti persoana juridica) si un timbru fiscal de doi lei. Tipizatul cererii se obtine de la ghiseu, timbrul se cumpara de la un oficiu postal. Atentie! La unele filiale ANAF de sector din Bucuresti, certificatul se elibereaza automat. La altele nu si riscati sa faceti, ca sussemnatul, cale intoarsa de la Politie (de la inmatriculari auto), daca nu stiti de necesitatea eliberarii acestuia si nu il cereti expres;

  • In unele cazuri, se mai solicita si actul de proprietate al masinii (original si copie),

In cazul in care e vorba de un vehicul relativ nou, cu un rulaj foarte mic, dosarul se mai completeaza cu o declaratie pe proprie raspundere cu privire la rulajul mediu anual al vehiculului (tipizatul gratuit se obtine tot de la ghiseu) si cu o expertiza tehnica efectuata de RAR, care sa certifice gradul de depreciere al masinii.

Taxa de poluare se stabileste, indeobste, in termen de doua-trei zile lucratoare.

La Taxe si impozite locale, pentru eliberarea deciziei de luare in evidenta si impunere a impozitului pe masini, sunt necesare:

  • Declaratie – formular tipizat ce se obtine de la ghiseu;

  • Actul de proprietate al masinii (in original si copie);

  • Cartea de identitate a masinii (original si copie);

  • Fisa de inmatriculare (tipizatul se poate gasi pe internet, poate fi descarcat si completat la calculator si printat pe o jumatate de hartie A4; daca nu aveti tipizatul, se 'fabrica' pe loc, la birourile de copieri acte din incinta sediilor de taxe si impozite locale, contra unei sume de 10 lei);

  • Certificat fiscal de la fostul proprietar (daca e cazul; la mine nu a fost, fiindca am cumparat masina de la un cetatean roman care a locuit in strainatate, a avut masina pe numele sau acolo si a vandut-o imediat ce a revenit in tara);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Certificat de casatorie (original si copie) – daca este cazul.

Decizia de impunere si fisa de inmatriculare parafata se elibereaza pe loc.

Pasul trei – Politia (serviciul inmatriculari auto)

Inarmati cu toate documentele precizate mai sus (originale si copii), la care adaugati dovada de plata a taxei de poluare (original si copie), decizia de impunere (original si copie), fisa de inmatriculare parafata de serviciul taxe si impozite locale al primariei (original si copie), polita de asigurare RCA (original si copie – atentie, asigurarea din strainatate nu este valabila, trebuie sa asigurati vehiculul la o societate din Romania!), chitantele CEC care atesta plata celor doua taxe aferente (functionarele CEC stiu despre ce este vorba) si placile de inmatriculare, va prezentati la serviciul de inmatriculari auto.

La sediul pentru Bucuresti si Ilfov al Serviciului misuna persoanele care, contra unei sume de 10-12 lei, va ajuta sa va puneti la punct dosarul cu care va veti prezenta in fata politistului, completandu-va inclusiv tipizatul de cerere necesar. Puteti sa faceti totul de unul singur, dar, daca nu sunteti foarte pedant din fire, exista sanse mari sa faceti cale intoarsa de la ghiseu.

O data ce ati depus actele si vechile placi de inmatriculare (ocazie cu care achitati taxa pentru noile placi de inmatriculare, care este de 40 de lei in cazul numerelor aleatorii sau de 85 de lei, in cazul celor preferentiale), termenul pentru ridicarea certificatului de inmatriculare, a cartii masinii cu parafa Politiei si a noilor placi de inmatriculare este de 3 ore. Eu am asteptat 3 ore si 45 de minute. Asta, a doua oara. Prima oara, dupa depasirea termenului de asteptare, la insistentele mele, functionarul de la biroul de eliberari certificate & placi inmatriculare s-a uitat in calculator si a aflat ca dosarul meu era 'la litigii'. Lipsea acel certificat de care am vorbit mai sus, care atesta ca nu sunt platitor de TVA. Asadar, intrebati, preventiv, la biroul litigii, dupa aproximativ o ora de la preluarea dosarului dumneavoastra, in ce stadiu se afla 'lucrarea'.

Rezumat

Cheltuiala de bani

410 lei – taxa RAR

400 lei – spaga RAR

80 lei – traducere & legalizare certificat inmatriculare

20 lei – copii Xerox documente

1.300 lei – taxa de poluare

30 lei – impozit masina

10 lei – fisa inmatriculare

80 lei – taxe CEC

170 lei – asigurare RCA

10 lei – dosar pentru inmatriculare

40 / 85 lei – taxa placute inmatriculare

100 lei – benzina

Total – 2695 lei / 612 euro

Cheltuiala de timp

4 ore – RAR

1 ora – traducere & legalizare

½ ora – copii xerox

1 ora – ANAF

1 ora – inscriere masina (Taxe si mimpozite locale)

15 minute – CEC

15 minute – RCA

4 ore – inmatriculare

3 ore – deplasari

Total – 15 ore (in zile diferite, in timpul programului normal de lucru)

Cheltuiala de nervi

Daca ai un temperament flegmatic, poti scapa cu dublul 'cheltuielii' medii zilnice, de 50.000 de neuroni distrusi. Daca esti coleric, poti ajunge, lejer, la 500.000 de neuroni pierduti pe vecie.

Citeşte mai multe despre:   inmatriculari auto second hand

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ce miniştri ai Transporturilor aveau dosare la DNA în perioada şpăgilor vizate în dosarul lui Vlădescu

Ce miniştri ai Transporturilor aveau dosare la DNA în perioada şpăgilor vizate în dosarul lui Vlădescu
DNA a ieşit la atac, după decizia lui Klaus Iohannis de a nu o revoca din funcţie pe Laura Kovesi, cu un dosar de corupţie ce priveşte fapte petrecute începând cu 13 ani în urmă. Acţiunea procurorilor vizează...

Igor Bergler: Jumătate din populaţia României este analfabetă

Igor Bergler: Jumătate din populaţia României este analfabetă
Igor Bergler este cel mai vândut autor român de după Revoluţie. Prima sa carte, „Bibila pierdută”, a depăşit 130.000 de exemplare, iar noua sa carte, Testamentul lui Abraham, ar putea doborî acest record. Aut...

Țara pârtiilor de schi pe care nu poţi schia

Țara pârtiilor de schi pe care nu poţi schia
Galerie Foto O pârtie pentru care s-au cheltuit din bani publici 4 milioane de euro a stat mai mult închisă anul acesta pentru că nu a nins. Deși pe fondul încălzirii globale la nivel mondial pârtiile construite sub 1000 de...

Avizele CSM, folosite de Cotroceni în funcţie de “oportunitatea politică”

Avizele CSM, folosite de Cotroceni în funcţie de “oportunitatea politică”
Galerie Foto Klaus Iohannis susţine, în motivarea deciziei de a nu da curs propunerii formulate de ministrul Justiţiei, de revocare din funcţia de şef al DNA a Laurei Codruţa Kovesi, că a ţinut cont de avizul negativ dat de S...

1,2 milioane de lei, consultanţa pentru exproprierile de pe traseul A3

1,2 milioane de lei, consultanţa pentru exproprierile de pe traseul A3
Peste 1.400 de imobile din Bucureşti şi judeţele Ilfov şi Prahova urmează să fie expropriate, în vederea finalizării unor lucrări de construcţie de drumuri aflate pe coridorul Autostrăzii...

Apendicita – criză reală sau falsă

Apendicita – criză reală sau falsă
Diagnosticul în apendicită şi operaţia nu sunt chiar o bagatelă. Apendicele migrează uneori şi e necesar timp pentru a-l găsi. Profesor doctor Mircea Beuran explică, pentru cititorii Jurnalul, care sunt...

Dosarul Libarom: Povestea documentelor sechestrate de 5 ani de DNA

Dosarul Libarom: Povestea documentelor sechestrate de 5 ani de DNA
Galerie Foto Direcţia Naţională Anticorupţie refuză să permită unei firme aflate în insolvenţă, şi pentru care o instanţă de judecată a decis să îşi recupereze creanţele, să intre în posesia documentelor necesare...

Magnatul Popoviciu, refugiat la Londra, amenințat de fosta soție cu executarea silită în România

Magnatul Popoviciu, refugiat la Londra, amenințat de fosta soție cu executarea silită în România
Galerie Foto Până în urmă cu doar câțiva ani, averile deținute de trei celebri magnați din România însumau peste trei miliarde de euro. Este vorba despre averile controlate de Dinu Patriciu, Dan Grigore Adamescu și Puiu...

Cum construiesc românii prosperitatea din Bulgaria

Cum construiesc românii prosperitatea din Bulgaria
Galerie Foto Cea mai mare stațiune de schi din sud-estul Europei a fost construită cu bani românești. Numai că nu e la noi, e la bulgari. Vecinii noștri au profitat de dezastrul național din turismul nostru şi i-au...

Augustin Lazăr a clasificat achizițiile de tehnică specială, contrar Legii informațiilor clasificate

Augustin Lazăr a clasificat achizițiile de tehnică specială, contrar Legii informațiilor clasificate
Galerie Foto Direcția Națională Anticorupție s-a “conformat” voluntar ordinului emis, la începtul acestui an, de către procurorul general al României, Augustin Lazăr, și a secretizat caietele de sarcini în cadrul...

După mesele grele de Paşte trebuie să se revină imediat la dieta obişnuită

După mesele grele de Paşte trebuie să se revină imediat la dieta obişnuită
Obiceiul fermecător al românilor de a întinde o masă cu bunătăţi în toate ocaziile are pe podium ospăţul de Paşte. Pe masă te invită carnea grasă, maionezele, torturile, cozonacul,...

VIDEO Povestea românului care a refuzat să se însoare cu fata lui Stalin

VIDEO Povestea românului care a refuzat să se însoare cu fata lui Stalin
Galerie Foto Şi-a făcut studiile la Moscova la începuturile anilor '50 la Universitatea Lomonosov, unde trăieşte o poveste de dragoste cu Svetlana, fata dictatorului Stalin. A fost prieten cu Mihail Gorbaciov şi un...

DNA achiziționează o nouă aparatură de filaj de peste 900.000 de euro

DNA achiziționează o nouă aparatură de filaj de peste 900.000 de euro
Galerie Foto Aflată în mijlocul unor scandaluri fără precedent, legate de modul în care instrumentează unele dosare penale, cum administrează probe și cum inventează martori, pe de o parte, de controversele vizavi de relați...

Carmen Avram: „Se aprinde o lumină în mine, la Învierea Domnului”

Carmen Avram: „Se aprinde o lumină în mine, la Învierea Domnului”
Fire discretă, Carmen Avram şi-a deschis sufletul special pentru cititorii Jurnalului. Realizatoarea emisiunii „În Premieră”, de la Antena 3, ne-a dezvăluit cum simte sărbătoarea Paştelui prin toţi porii,...

Părintele Ionuţ Mavrichi: „Omul modern este compatibil cu creștinismul”

Părintele Ionuţ Mavrichi: „Omul modern este compatibil cu creștinismul”
Galerie Foto Sărbătoarea Sfintelor Paşti ne transmite, dincolo de bucuria Învierii, un mesaj al asumării şi al jertfei. Ca să nu reducem această bucurie absolută la una de tip hedonist, trebuie să ne îngrijim de aproapele...
Serviciul de email marketing furnizat de