x close

Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand

2
Autor: Robert Veress 08 Mai 2012 - 11:36
Calvarul înmatriculării. Vezi tot ce trebuie să ştii dacă vrei maşină second-hand


Tocmai am scapat de calvarul inmatricularii. Am cheltuit 612 euro, 15 ore si vreo 200.000 de neuroni. Asta pentru ca traiesc in Romania. Daca as fi trait in Germania, de pilda, cheltuiam circa 100 de euro, 10 minute si zero neuroni, pentru aceeasi procedura.

Cu aproximativ o luna in urma, mi-am vandut masina, fiindca am nevoie de bani. Am obtinut 2.000 de euro. Am constatat ca, totusi, fara masina e mult prea greu. Pe urma am vazut un anunt care mi-a atras atentia – o masinuta nemteasca, neinmatriculata, dar in conditie ok. Pret de strigare 850 de euro. Taxa de poluare foarte mica - 300 de euro. Mi-am facut socoteala ca pot negocia la 700 de euro pretul masinii si apoi, adaugand taxa de prima inmatriculare, tot raman cu 1.000 de euro.

Cata naivitate! Am cumparat, e drept, masina cu 700 de euro. Mai bine n-o faceam. Nu pentru ca masina are unele hibe (care masina, la pretul asta, nu le are?!). Ci pentru ceea ce a urmat.

Taxa de poluare este doar o parte a problemei cu care se confrunta romanul cu posibilitati limitate, care nu isi permite o masina noua. Statul roman a avut grija sa teasa un sistem sinistru de descurajare a achizitiilor de masini second-hand. Spre profitul producatorilor si importatorilor de masini, pe de o parte si spre al unora dintre functionarii care intervin pe lantul inmatricularii, pe de alta parte.

Dar sa developez filmul procesului de inmatriculare.

Primul pas este autentificarea masinii la Registrul Auto Roman (RAR)

Teoretic, suni la RAR sa te programezi; programarea se face pentru a doua zi sau pentru urmatoarea; te duci avand la tine actele masinii (contractul de vanzare-cumparare sau alt act de proprietate, certificatul de inmatriculare) si actul de identitate; se verifica autenticitatea seriilor inscrise pe masina si in certificatul de inmatriculare, se face o inspectie tehnica si estetica sumara, iar daca totul e in regula, achiti taxa de 410 lei si 80 de bani (!!!) si primesti certificatul de autenticitate si cartea masinii.

Practic, inspectorul RAR este un fel de zeu, cu puteri depline. Cheia paragrafului de mai sus este in propozitia conditionala 'daca totul este in regula'. Daca te duci ca 'simplu cetatean', fara o 'recomandare', sunt sanse foarte mari sa se gaseasca ceva in neregula, chiar daca, de fapt, chiar totul este in regula. Cunosc un cetatean care s-a dus la RAR cu o masina relativ noua, verificata, in prealabil, din toate punctele de vedere, la un service auto. Autentificarea a fost refuzata de RAR, pe motiv ca masina emana MAI PUTINE noxe decat cele prevazute in cartea tehnica. S-a dus omul la reprezentanta si a fost asigurat ca masina este 100% in parametri de fabricatie. S-a intors la RAR si, de data asta, a primit certificatul de autenticitate. Acelasi inspector i-a spus: 'Vedeti, ati putut rezolva problema!'. Omul nu facuse nimic, decat sa se plimbe de la RAR la service si inapoi. Probabil, intre timp, nivelul noxelor o mai fi crescut, ajungand in parametri...

In aceste conditii, ce faci cand ai o masina cu vechime de 14 ani, cu inevitabilele imperfectiuni estetice si de functionare?

Ai la indemana doua variante: fie investesti dublul sumei pe care ai cheltuit-o cu achizitia masinii si o aduci la parametri, fie... suni un prieten.

Cum n-aveam nici putinta, nici dorinta de a investi in masina o asemenea suma, am intrat pe filiera speciala de la RAR (e foarte simplu, majoritatea soferilor stiu cum se face sau afla usor, intreband 'in stanga si in dreapta'). Evident, ceea ce spun acum aduce cu un autodenunt. Dar, avertizez eventuale persoane interesate ca nu voi da amanunte nici 'in fata marii adunari nationale'. Fiindca traiesc in Romania si stiu foarte bine ca marturia mea n-ar schimba nimic in bine. De asta am si ales sa nu ma folosesc de o camera ascunsa; s-a mai facut asta la RAR - si ce, s-a schimbat ceva in bine? Dimpotriva, a crescut nivelul spagii!

Asadar, contra unei 'suprataxe' de 400 de lei, intri la RAR cu un insotitor special, care are grija sa 'te rezolve'. Masinile de pe filiera merg la un anume stand, deservit de anumiti inspectori.

Pasul doi-trei: Fiscul si inscrierea masinii la Taxe si impozite locale

La Filiala de Sector a ANAF, ca sa soliciti stabilirea taxei de poluare, trebuie sa prezinti urmatoarele documente:

  • Cerere tipizata (formularul se obtine de la ghiseu);

  • Cartea de identitate a vehiculului (in original si copie);

  • Certificatul de prima inmatriculare in original si copie, precum si traducerea in limba romana de un traducator autorizat (in mod normal, legalizarea traducerii nu este necesara, dar, pe principiul 'cate bordeie, atatea obiceiuri' la unele sedii ANAF se cere ca traducerea sa fie si legalizata; cel mai bine, daca vreti sa scapati de cheltuiala legalizarii, informati-va in prealabil la filiala de sector a Fiscului);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Cerere pentru eliberarea certificatului care atesta ca nu sunteti platitor de TVA (daca sunteti persoana juridica) si un timbru fiscal de doi lei. Tipizatul cererii se obtine de la ghiseu, timbrul se cumpara de la un oficiu postal. Atentie! La unele filiale ANAF de sector din Bucuresti, certificatul se elibereaza automat. La altele nu si riscati sa faceti, ca sussemnatul, cale intoarsa de la Politie (de la inmatriculari auto), daca nu stiti de necesitatea eliberarii acestuia si nu il cereti expres;

  • In unele cazuri, se mai solicita si actul de proprietate al masinii (original si copie),

In cazul in care e vorba de un vehicul relativ nou, cu un rulaj foarte mic, dosarul se mai completeaza cu o declaratie pe proprie raspundere cu privire la rulajul mediu anual al vehiculului (tipizatul gratuit se obtine tot de la ghiseu) si cu o expertiza tehnica efectuata de RAR, care sa certifice gradul de depreciere al masinii.

Taxa de poluare se stabileste, indeobste, in termen de doua-trei zile lucratoare.

La Taxe si impozite locale, pentru eliberarea deciziei de luare in evidenta si impunere a impozitului pe masini, sunt necesare:

  • Declaratie – formular tipizat ce se obtine de la ghiseu;

  • Actul de proprietate al masinii (in original si copie);

  • Cartea de identitate a masinii (original si copie);

  • Fisa de inmatriculare (tipizatul se poate gasi pe internet, poate fi descarcat si completat la calculator si printat pe o jumatate de hartie A4; daca nu aveti tipizatul, se 'fabrica' pe loc, la birourile de copieri acte din incinta sediilor de taxe si impozite locale, contra unei sume de 10 lei);

  • Certificat fiscal de la fostul proprietar (daca e cazul; la mine nu a fost, fiindca am cumparat masina de la un cetatean roman care a locuit in strainatate, a avut masina pe numele sau acolo si a vandut-o imediat ce a revenit in tara);

  • Act de identitate (original si copie);

  • Certificat de casatorie (original si copie) – daca este cazul.

Decizia de impunere si fisa de inmatriculare parafata se elibereaza pe loc.

Pasul trei – Politia (serviciul inmatriculari auto)

Inarmati cu toate documentele precizate mai sus (originale si copii), la care adaugati dovada de plata a taxei de poluare (original si copie), decizia de impunere (original si copie), fisa de inmatriculare parafata de serviciul taxe si impozite locale al primariei (original si copie), polita de asigurare RCA (original si copie – atentie, asigurarea din strainatate nu este valabila, trebuie sa asigurati vehiculul la o societate din Romania!), chitantele CEC care atesta plata celor doua taxe aferente (functionarele CEC stiu despre ce este vorba) si placile de inmatriculare, va prezentati la serviciul de inmatriculari auto.

La sediul pentru Bucuresti si Ilfov al Serviciului misuna persoanele care, contra unei sume de 10-12 lei, va ajuta sa va puneti la punct dosarul cu care va veti prezenta in fata politistului, completandu-va inclusiv tipizatul de cerere necesar. Puteti sa faceti totul de unul singur, dar, daca nu sunteti foarte pedant din fire, exista sanse mari sa faceti cale intoarsa de la ghiseu.

O data ce ati depus actele si vechile placi de inmatriculare (ocazie cu care achitati taxa pentru noile placi de inmatriculare, care este de 40 de lei in cazul numerelor aleatorii sau de 85 de lei, in cazul celor preferentiale), termenul pentru ridicarea certificatului de inmatriculare, a cartii masinii cu parafa Politiei si a noilor placi de inmatriculare este de 3 ore. Eu am asteptat 3 ore si 45 de minute. Asta, a doua oara. Prima oara, dupa depasirea termenului de asteptare, la insistentele mele, functionarul de la biroul de eliberari certificate & placi inmatriculare s-a uitat in calculator si a aflat ca dosarul meu era 'la litigii'. Lipsea acel certificat de care am vorbit mai sus, care atesta ca nu sunt platitor de TVA. Asadar, intrebati, preventiv, la biroul litigii, dupa aproximativ o ora de la preluarea dosarului dumneavoastra, in ce stadiu se afla 'lucrarea'.

Rezumat

Cheltuiala de bani

410 lei – taxa RAR

400 lei – spaga RAR

80 lei – traducere & legalizare certificat inmatriculare

20 lei – copii Xerox documente

1.300 lei – taxa de poluare

30 lei – impozit masina

10 lei – fisa inmatriculare

80 lei – taxe CEC

170 lei – asigurare RCA

10 lei – dosar pentru inmatriculare

40 / 85 lei – taxa placute inmatriculare

100 lei – benzina

Total – 2695 lei / 612 euro

Cheltuiala de timp

4 ore – RAR

1 ora – traducere & legalizare

½ ora – copii xerox

1 ora – ANAF

1 ora – inscriere masina (Taxe si mimpozite locale)

15 minute – CEC

15 minute – RCA

4 ore – inmatriculare

3 ore – deplasari

Total – 15 ore (in zile diferite, in timpul programului normal de lucru)

Cheltuiala de nervi

Daca ai un temperament flegmatic, poti scapa cu dublul 'cheltuielii' medii zilnice, de 50.000 de neuroni distrusi. Daca esti coleric, poti ajunge, lejer, la 500.000 de neuroni pierduti pe vecie.

Citeşte mai multe despre:   inmatriculari auto second hand

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



Afisari: 66255


Mai multe titluri din categorie

Bunicuţa din hotelurile lui Dorin Cocoş 

Bunicuţa din hotelurile lui Dorin Cocoş 
Galerie Foto Cu câteva luni înainte să fie arestat în dosarul „Microsoft 1”, afaceristul Dorin Cocoș a devenit co-asociat în firma de hoteluri pe care o deține, SC Euro Hotels International Co....

Ingineria prin care „cablistul” RCS&RDS vinde statului energie electrică 

Ingineria prin care „cablistul” RCS&RDS vinde statului energie electrică 
RCS&RDS SA vinde curent electric către instituțiile statului, chiar în timp ce se află în litigiu cu Guvernul României, într-un proces deschis de două companii afiliate grupului coordonat ...

Iubita lui Marian Vanghelie, învinsă de Agenția Națională de Integritate 

Iubita lui Marian Vanghelie, învinsă de Agenția Națională de Integritate 
Fostul deputat PSD Oana Nicu­lescu-Mizil Ștefănescu, partenera de viață a lui Marian Vanghelie, a pierdut definitiv procesul cu Agenția Națională de Integritate, privitor la constatarea incompatibilității,...

Suveica incompatibilă construită de Sorin Blejnar la vârful ANAF 

Suveica incompatibilă construită de Sorin Blejnar la vârful ANAF 
În perioada în care Sorin Blejnar conducea Agenţia Națională de Administra­re Fiscală, și-a adus în subordine o colegă a soției sale dintr-o renumită casă de avocatură. Ioana Toma, pe...

Tribunalele private din România: costuri reduse și procese mult mai scurte

Tribunalele private din România: costuri reduse și procese mult mai scurte
Românii care ajung la tribunal, pentru diverse probleme de drept civil sau comercial, au de doi ani alternativa Tribunalului Permanent de Arbitraj Instituționalizat. Costurile sunt la jumătate față de cele din...

CAMPANIE JURNALUL NAŢIONAL: 10 ani de nu e. Milioane de euro pentru (ne)atragerea turiştilor

CAMPANIE JURNALUL NAŢIONAL: 10 ani de nu e. Milioane de euro pentru (ne)atragerea turiştilor
În episodul trecut vă arătam cum nu au reuşit o mare parte din satele româneşti să iasă din evul mediu, deşi fonduri de la Bruxelles pentru asta ar fi existat. Astăzi vă arătăm cum s-au tocat...

Conf. univ. doctor Horaţiu Moldovan: Cea mai frecventă boală de inimă este boala coronariană

Conf. univ. doctor Horaţiu Moldovan: Cea mai frecventă boală de inimă este boala coronariană
Care sunt semnele unei boli de inimă? Când rezolvarea se face cu montarea de stenturi, fără chirurgie? Când gravitatea afecţiunii impune chirurgia cardiacă cu deschiderea unui traseu paralel prin...

Cristian Pârvan: Nu avem o politică publică pentru susţinerea grupurilor de firme româneşti

Cristian Pârvan: Nu avem o politică publică pentru susţinerea grupurilor de firme româneşti
România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte procentul de holdinguri ce au acţionari autohtoni în totalul grupurilor de firme care activează în...

Cum combătea SIPA atacurile la adresa siguranței naționale în fabrici

Cum combătea SIPA atacurile la adresa siguranței naționale în fabrici
Galerie Foto Ministerul Justiției a deținut, până în anul 2008, o companie ce avea, la rândul ei, mai multe sucursale care produceau mobilier, construcții metalice, îmbrăcăminte sau produse din lemn,...

Ineleț, cătunul din Banat mai aproape de nori, unde se ajunge cu scara

Ineleț, cătunul din Banat mai aproape de nori, unde se ajunge cu scara
Patru scări din lemn, cu o lungime totală de aproape 100 de metri, reprezintă legătura cea mai scurtă dintre mai multe cătune izolate din Banat cu civilizația. Aici, oamenii nu duc grija banilor și au...
Serviciul de email marketing furnizat de