Nu despre numerologie va fi vorba, in cele ce urmeaza, desi cifra 12 merita, in sine, un comentariu aparte. Ne gandim, asadar, exclusiv la semnificatia crestina a acestui numar atribuit apostolilor ("apostolos"-trimis, in lb. greaca) alesi de Isus Hristos sa fie martori ai invierii sale. Cine sunt, de fapt, oamenii care au avut, intaia data, dovada existentei vietii dupa moarte? Ce rol indeplineau ei pe langa Isus, ce meserii profesau si ce spun cartile sfinte despre ei?
Evanghelia dupa Luca descrie (6,12-16) cum a petrecut Isus noaptea pe munte, rugandu-se lui Dumnezeu. Dimineata, a ales 12 dintre discipoli, numindu-i "apostoli"; acestia erau: Simon, caruia i-a zis Petru, Andrei - fratele sau, Iacob cel Batran-fratele lui Ioan, Ioan-fratele lui Iacob cel Batran, Filip, Vartolomei-zis si Natanael, Matei-fratele lui Iacob, Toma, Iacob cel Tanar-fiul lui Alfeu, Simon numit si Zelotul, Iuda-fratele lui Iacob si Iuda Iscariotul care il va vinde pe Isus romanilor.
Sa-i luam pe rand. Simon-Petru a fost primul apostol care a marturisit credinta crestina si cel despre care Isus spunea ca este piatra pe care isi va cladi biserica si caruia, totodata, ii va da cheile imparatiei vesnice. La inceput, Petru era un pescar sarac din Galileea caruia Isus ii meneste sa devina "pescar de oameni". S-a lepadat de Hristos dar s-a cait, mai tarziu si de aceea, in unele reprezentari, e ilustrat alaturi de un cocos. Un alt apostol, Andrei, discipol al Sf. Ioan Botezatorul, era si el pescar. Andrei a murit la Patras, in Grecia, crucificat pe o cruce in forma de X. Biserica noastra l-a ales drept patron si a recunoscut in el pe primul chemat sa-i crestineze pe romani. Iacob cel Batran si fratele sau, Ioan erau tot pescari si lucrau impreuna cu Petru si cu Andrei, pe lacul Tiberiada. Cei trei apartin, de altfel, grupului de intimi ai lui Isus care a fost martor al Transfigurarii Domnului. Iacob, care e, azi, ocrotitorul bisericii spaniole, a fost decapitat, la Ierusalim, in timpul domniei lui Irod Agrippa iar osemintele sale odihnesc, din sec. al IX lea, la Compostella.
Traditia bisericeasca recunoaste ca a patra evanghelie a fost scrisa de Ioan. El este "disciplolul iubit de Isus", cel care, in fata crucii rastignirii, a primit-o in grija pe Maria. Ajuns primul la mormantul Mantuitorului, in dimineata Pastilor, Ioan este si primul care a crezut in invierea Domnului. Alt apostol, Filip a fost, impreuna cu Andrei si cu Petru, discipol al Sf. Ioan Botezatorul, iiainte de a-l cunoaste pe Isus. El este cel care, la Cina cea de Taina, i-a cerut lui Isus: "Arata-ni-l pe Tatal" si care a primit urmatorul raspuns: "Cine ma vede pe mine, il vede pe Dumnezeu". In lista apostolilor, Evangheliile il asaza pe Vartolomei dupa Filip. Meseria lui de perceptor era desconsiderata, la evrei, pentru ca banii stransi ajungeau la romani. Un alt discipol, Toma, cum stim cu totii, nu a crezut, de la inceput, in invierea lui Isus. Avea profesia de arhitect si de aceea este reprezentat alaturi de un echer sau de o rigla. Interesanta este si biografia lui Simon Zelotul, membru al "zelotilor", cei care se opuneau fatis dominatiei romanilor. Studiile biblice nu ezita sa vada in el exponentul primului melanj testamentar dintre politica si religie. In fine, mai avem doi apostoli pe lista: Iuda, fiul lui Iacob (care apare in grupul celor 12 alaturi de Simon) si Matei (ales ca apostol in locul lui Iuda Iscariotul - vanzatorul lui Isus). Matei va fi primul intre apostoli trimis al Domnului sa anunte oamenilor Evanghelia.