x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator "Suntem acizi şi autoironici"

"Suntem acizi şi autoironici"

de Anca Nicoleanu    |    15 Sep 2010   •   00:00
"Suntem acizi şi autoironici"

Mirela Albu, director general al Antenei 2, despre noutăţile din grila postului pe care-l conduce

● Îţi doreşti să orientezi Antena 2 spre altfel de emisiuni?

Din toamna aceasta, ne orientăm şi mai mult către talk-show monden. Acid, ironic şi autoironic, spontan şi cu simţul umorului: aici e lumea show-biz-ului şi a oamenilor deştepţi. Vrem să-i dăm publicului o alternativă la ceea ce se întâmplă acum în televiziune. Spun asta pentru că pe piaţă există producţii, reality-uri, de exemplu, de o calitate îndoielnică, formate de televiziune care nu urmează o "biblie", denumirea formatului orginal al unei producţii tv. Asta am învăţat-o de la răposatul domn Lazarov, care ne spunea, "dacă aduceţi un format, ţineţi-vă de ce spun cei care l-au creat, pentru că oamenii ştiu ce au facut acolo".

Aşa se întâmplă şi acum. În peisajul actual, toată lumea are reality-uri cu aceleaşi personaje, luate de la firme de casting, care "joacă" şi roluri de iubite, şi de mame, ceea ce, evident, nu poate crea decât confuzie în rândul publicului. Şi atunci mi se pare firesc ca Antena 2 să aibă alt gen de emisiuni, formate gândite şi produse de noi, alternative sincere la ce există în momentul actual pe piaţă, talk-show-uri cu persoane a căror opinie este importantă, oameni cu credibilitate care au făcut faţă testului timpului în orice domeniu ar profesa şi în care telespectatorii să aibă încredere. Şi dacă reuşeşti să câştigi încrederea telespectatorului este perfect, pentru că în momentul ăsta e complicat să fidelizezi un public. E foarte important să-ţi iei publicul cu tine, să-l faci să te urmeze. În acest moment, publicul nostru este majoritar feminin, are studii medii şi superioare şi venituri medii şi mari. Ne dorim să mai echilibrăm balanţa.


● Ce mai aveţi "în plan"?

Mai avem de lucru, asta însemnând că e posibil să apară feţe noi sau formate noi, pentru că mi se pare absolut firesc să rezonăm la nevoile telespectatorului. Vrem ca Antena 2 să fie acea televiziune de talk-show monden, în care vin oameni cu păreri interesante, care comentează sau vin cu idei inovatoare asupra fenomenului show-biz, invitaţi care pot fi detaşaţi şi nepărtinitori. Uite, îi aducem chiar şi pe redactorul-şef de la Dilema şi pe Tolontan (n.n. cum a făcut Lucian Mândruţă, în proaspăta lui emisiune "Nimic important"). În economia emisiunilor încercăm să le oferim oamenilor de acasă o alternativă.


● Asta nu e un pericol pentru mult-vânatul rating?

Îi avem pe Brancu, Morar şi Diana Munteanu Niculescu, oameni care reprezintă cu succes brand-ul Antenei 2. Audienţele generate de emisiunile lor sunt fundamentul noii construcţii. Există un risc, ştiu că este posibil să nu facem un super rating cu invitaţi care sunt apreciaţi şi cunoscuţi din considerente intelectuale şi nu pe baza faptului că şi-au pus silicoane. Ne asumăm acest risc, cu acordul patronatului, care ne sprijină în a susţine emisiuni de mare încărcătură emoţională, umană şi care au devenit un fel de emblemă a postului. Mai avem în plan să păstrăm interactivitatea cu publicul, pentru că Antena 2 are atu-ul unei grile majoritar formată din emisiuni zilnice în direct. Totodată, mi se pare firesc ca, atunci când intră o emisiune pe post, să o las "să crească", să afle telespectatorii că avem un nou show. La fel de firesc, însă, mi se pare gestul scoaterii de pe post a unei emisii, dacă, după câteva luni, publicul ne "sancţionează".


● Aţi făcut ceva modificări în grila de toamnă?

În grila din această toamnă, Mihaela Tatu va putea fi urmărită în week-end, de la ora 19,00. Ea are o personalitate spumoasă şi efervescentă, iar în week-end şi la începutul acestuia oricui îi face plăcere să urmărească un show amuzant şi încărcat de informaţie. Am aflat, de exemplu, de la show-ul Mihaelei Tatu, ca marele nostru actor, Ion Lucian, a primit ca salariu pe luna august, de la teatru, "importanta" sumă de 1 RON. Atât costă un covrig. Era atât de amărât la intrarea în emisie, încât a spus că este pentru ultima oară când vine la un show de televiziune. Nu e drept. Show-ul ei de sâmbătă are ca idee povestea vieţii unui personaj, căruia îi aducem prietenii apropiaţi, îi facem surprize. Duminica e "La hanu' lu' Tatu", care chiar funcţionează din punct de vedere al audienţelor, show-ul cu muzică populară autentică.


● Eşti director general la Antena 2, dar ţi-ai păstrat şi funcţia de producător general.

N-aş fi putut, atunci când mi s-a propus directoratul general, să renunţ să mai fiu producător general. Nu puteam lăsa producţia de emisiuni pe care le-am "crescut de mici". Programul meu începe dimineaţa şi se termină după direct, pe la 1-2 noaptea. Nu am cum să nu mă implic în tot ce însemnă o producţie tv. La unele producţii sunt voice over, la altele realizez conceptul scenografic, uneori revin cu drag în montaj. S-ar putea să fiu un director general atipic, dar televiziunea, după mine, nu este o profesie, ci un mod de viaţă. Ţi-l asumi şi mergi cu el până în pânzele albe.


● Lucrezi în televiziune de 17 ani.

Am făcut Liceul de Artă "George Enescu", apoi facultatea de Teatru, secţia Regie coregrafică. Visul meu era să transform percepţia oamenilor, a publicului, vis a vis de profesia de balerină, pentru că în permanenţă profanii tind să le catalogheze ca fiind dansatoare la bară. Aşa că m-am alăturat, la 19 ani, în TVR unei echipe unde am demarat o emisiune de profil, "Lumea dansului". În paralel, lucrând la departamentul Divertisment, am fost şi la Cerbul de Aur, fie ca şefă a biroului de presă, fie ca manager "concurenţi". Tot timpul spun că în televiziune nu ai voie să arzi etape. Dacă pleci de la "cărat casete" - pe atunci se lucra cu beta şi umatic, casete a căror greutate era una considerabilă, iar pentru un învăţăcel în ale televiziunii etapa era una de bază -, acum nu aş fi avut satisfacţia de a şti multe din chichiţele meseriei şi nici să mă pot lăuda că nu mă poate "face" nimeni în meseria mea. În orice profesie, dacă ajungi să le ceri oamenilor lucruri despre care nu ai habar, vor exista cu siguranţă discrepanţe în procesul de producţie.


● Când ai venit în trustul Intact?

În 2000. Toată lumea îmi spunea: eşti nebună, laşi sticla. Prezentam la TVR emisiunea "Lumea dansului". Aveam 25 de ani. Cei de la Intact m-au chemat la discuţii: "să vorbim despre viitorul dumneavoastră". Am făcut primele 20 de ediţii de la "Din dragoste", apoi "Academia Vedetelor", "De vorbă cu Adrian Paunescu" şi multe, multe altele. Dar producţia mea de suflet rămâne "Jocurile de la Saint Tropez", din 2006, un proiect senzaţional. Atunci mi-am demonstrat că pot să mut munţii din loc pentru tv, dacă e cazul. Am plecat cu 120 de persoane, concurenţi şi sportivi de performanţă, pentru care practic răspundeam, să lucrez cu o echipă de la TF 1 şi de la France 2. A fost o vară fierbinte, în 10 zile am filmat pentru toată vara. A fost un succes, iar pentru Dan Negru o producţie de referinţă. În septembrie 2006, a venit propunerea din partea doamnei Voiculescu să lucrăm la o televiziune nouă, dar şi întâlnirea cu Mihai Gâdea. La început eram doar noi doi: eu şi Gâdea. Colegii din trust, când ne vedeau cum ne agităm cu începuturile, meetinguri, bugete, întâlniri, interviuri cu potenţialii viitori angajaţi, realizatori, spuneau că de-aia se numea Antena 2, pentru că la început am fost doi oameni.


● Da' ţie nu ţi-e dor să apari pe sticlă?

Nu ştiu. Niciodată să nu spui niciodată, dar atât de implicată sunt în povestea asta care-mi înconjoară întreaga viaţă: de la detalii de producţie, până la scenografie, culori folosite în pachetele grafice, stilul vestimentar al vedetelor pe care-l discut cu stilistul postului, decupaje şi încadraturi încât n-am timp să-mi fie dor. Şi acum îmi pot folosi cunoştintele sfătuindu-i pe ei, pe prezentatori. Eu am făcut ce au făcut ei şi ştiu prin ce trec când "te priveşte" camera. Prezentatorul e foarte important, dar foarte importantă este şi echipa din spate, care trebuie să-l pună în valoare, pentru că el, volens nolens, e în faţa telespectatorului cu toate emoţiile, stările şi problemele lui. De aceea producătorul "din cască" are un rol uneori la fel de "greu" ca acela al prezentatorului: îi mai spune o glumiţă, dacă vedeta a avut o zi proastă, o mai îmbărbătează.

La momentul ăsta, în televiziune sunt foarte importante limbajul nonverbal şi mesajul subliminal, lucrurile pe care omul le percepe involuntar. De aceea le spun stiliştilor noştri să nu avem culori stridente, să nu exagerăm cu machiajul sau accesoriile. Lucrurile astea fac diferenţa. La noi, prezentatorii au fineţe, distincţie şi nu sunt gomoşi. Încă un punct bun pe care vrem să-l menţinem e publicul nostru, care e unul cu pregătire, cu studii medii şi superioare, ceea ce înseamnă că este unul de consistenţă. Şi că ai ce să vorbeşti cu el. Un lucru e cert: este loc sub soare pentru toată lumea, dar îmi doresc ca cei care încă nu ne cunosc să ne descopere. Nu ne apucăm noi să facem educaţie sau să reinventăm roata, dar avem stil: noi facem show din talk show.

×
Subiecte în articol: mass-media