Conducerea CFR Călători se pregăteşte să elimine facilităţile pentru elevi şi studenţi, să scadă salariile angajaţilor cu 25%, să concedieze alţi 8.000 de oameni şi să renunţe la orice angajări pentru următorii doi ani.
Acestea sunt prevederile trecute în contracul de mandat pe care directorul CFR, Liviu Pescăraşu, l-a semnat în luna mai a acestui an.
Noile reglementări, dacă sunt acceptate şi vor fi aplicate, sunt apă de ploaie pe lângă planul iniţial pe care Anca Boagiu l-a avut pentru CFR Călători. De altfel, Jurnalul Naţional a arătat în urmă cu câteva zile cum ministrul Transporturilor a scris cu propria-i mână insolvenţa CFR Călători. În consecinţă, în urmă cu două zile, sindicaliştii s-au prezentat la negocieri cu ministrul Anca Boagiu pentru a lua pulsul situaţiei în care se găseşte sectorul feroviar din România. Veştile nu sunt deloc bune, iar discuţiile nu au avut, se pare, un numitor comun.
În consecinţă, sindicaliştii CFR sunt decişi să se întâlnească din nou cu Anca Boagiu pe 29 octombrie, iar cu o zi înainte şi-au propus să organizeze un miting. Cum la discuţii Anca Boagiu a precizat că aşteaptă propunerile directorilor din sectorul feroviar, pe angajaţii CFR nu îi aşteaptă vremuri deloc uşoare. În timp ce reprezentanţii CFR-iştilor nu vor să mai audă de alte concedieri, în condiţiile în care numai în acest an 8.000 de oameni au fost disponibilizaţi, se pare că lucrurile se vor întâmpla exact invers.
"Doamna ministru a afirmat că aşteaptă programele de la directorii generali şi în funcţie de asta vom lua împreună hotărârile săptămâna viitoare", a declarat Rodrigi Gabriel, preşedintele FSTFR.
În contractele de mandat pe care le au directorii din sectorul feroviar prevederile nu prea duc la un numitor comun cu propunerile sindicatelor. Liviu Pescăruşu, directorul CFR Călători, are trasate, prin contractul de mandat, responsabilităţi ce sunt departe de renunţarea la eventuale concedieri. Astfel că directorul CFR Călători trebuie să "adopte anumite măsuri privind reducerea fondului de salarii aferent anului 2011 cu 25%, faţă de nivelul anului 2010, în cazul în care societatea înregistrează pierderi".
Practic, anul viitor, angajaţii CFR vor avea salarii mai mici cu 25%. Potrivit contractului de mandat, şi nivelul subvenţiei va fi redus de la 95% cât este în prezent, la 50%. Pentru următorii doi ani, CFR Călători nu va mai opera angajări şi, în plus, alţi 8.000 de oameni ar putea fi disponibilizaţi. Nici o nouă creştere a tarifelor pe calea ferată nu a fost uitată. Mai mult decât atât conducerea CFR vrea să elimine facilităţile pentru elevi şi studenţi.
În tot acest timp, situaţia companiilor din domeniul feroviar este atent monitorizată de FMI. Potrivit rapoartelor elaborate de Ministerul Transporturilor şi prezentate delegaţiei FMI, CFR SA, SNTFC CFR Călători şi CFR Marfă au înregistrat pierderi de peste 918 milioane lei la 31 august 2010. CFR SA a înregistrat pierderi de 529 milioane lei, la sfârşitul lunii august 2010. SNTFC CFR Călători a raportat pierderi de 44 milioane lei. Arieratele totale generate se ridică la 588,5 milioane lei. CFR Marfă a avut pierderi de circa 354 milioane lei, iar plăţile restante totale ale acestei companii către diferiţi creditori se ridică la 803 milioane lei. Datoriile către bugetul de stat consolidat însumează circa 441 milioane lei.
Citește pe Antena3.ro