x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Un adolescent britanic a fost condamnat la doi ani de detenţie pentru că a piratat contul unui ex-şef al CIA

Un adolescent britanic a fost condamnat la doi ani de detenţie pentru că a piratat contul unui ex-şef al CIA
Un adolescent britanic care a reuşit să pirateze conturile unor înalţi responsabili americani, inclusiv pe cel al fostului director al CIA John Brennan, a fost condamnat vineri la Londra la doi ani de detenţie...

Gazprom vrea să pună capăt contractelor cu Ucraina la un tribunal de arbitraj

Gazprom vrea să pună capăt contractelor cu Ucraina la un tribunal de arbitraj
Grupul rus Gazprom a anunţat vineri că a depus o solicitare la un tribunal internaţional de arbitraj în care cere terminarea contractelor de furnizare şi tranzit de gaze naturale încheiate cu Ucraina,...

Atenție șoferi! Traficul rutier va fi închis sâmbătă şi duminică între Poiana Braşov şi Râşnov

Atenție șoferi! Traficul rutier va fi închis sâmbătă şi duminică între Poiana Braşov şi Râşnov
Traficul rutier va fi închis sâmbătă şi duminică pe DN 1E, între Poiana Braşov şi Râşnov (3 km), pentru desfăşurarea Campionatului Naţional de Raliu în Coastă, informează...

Accident rutier deosebit de grav la Tâncăbeşti. Șapte victime din care două încarcerate

Accident rutier deosebit de grav la Tâncăbeşti. Șapte victime din care două încarcerate
Galerie Foto Un accident rutier grav a avut loc vineri la Tâncăbeşti, pe sensul spre Bucureşti, în el fiind implicate trei autoturisme, a anunţat Centrul Infotrafic al Poliţiei Române. Conform sursei citate, cauza...

Irakul a reluat plata compensaţiilor către Kuweit pentru Războiul din Golf

Irakul a reluat plata compensaţiilor către Kuweit pentru Războiul din Golf
Irakul a reluat vineri plata compensaţiilor către Kuweit pentru distrugerea câmpurilor petrolifere şi instalaţiilor petroliere din această ţară în timpul Războiului din Golf din 1990-1991, a anunţat...

Antrenorii Martha şi Bela Karolyi se apără după afacerea Nassar

Antrenorii Martha şi Bela Karolyi se apără după afacerea Nassar
Soţii Martha şi Bela Karolyi, emblematicii antrenori din gimnastica americană, au asigurat într-un interviu acordat unui canal de televiziune că nu au fost la curent cu acţiunile fostului medic al echipei...

Siria: Transport secret la Tartus; nave ruseşti - descărcate sub un ecran de fum

Siria: Transport secret la Tartus; nave ruseşti - descărcate sub un ecran de fum
Mai multe nave cargo ruseşti au intrat în portul sirian din Tartus, unde se află o bază navală rusă, fiind descărcate sub un ecran de fum de acoperire, informează vineri News.com.au şi unele media...

Parlamentul turc a aprobat organizarea de alegeri anticipate pe 24 iunie

Parlamentul turc a aprobat organizarea de alegeri anticipate pe 24 iunie
Parlamentul Turciei a aprobat vineri organizarea de alegeri anticipate legislative şi prezidenţiale pe 24 iunie, cu un an şi jumătate înainte de alegerile la termen, după ce preşedintele Recep Tayyip Erdogan...

Teheranul avertizează că va riposta dacă Washingtonul se retrage din acordul privind programul nuclear iranian

Teheranul avertizează că va riposta dacă Washingtonul se retrage din acordul privind programul nuclear iranian
Ministrul iranian de externe, Mohammad Javad Zarif, a afirmat vineri că Teheranul are în vedere o varietate de contramăsuri dacă Washingtonul decide să se retragă din acordul privind programul nuclear iranian...

Băsescu: Un neisprăvit din Teleorman a făcut praf şi pulbere 60 de ani de diplomaţie consistentă şi inteligentă în Orientul Apropiat

Băsescu: Un neisprăvit din Teleorman a făcut praf şi pulbere 60 de ani de diplomaţie consistentă şi inteligentă în Orientul Apropiat
Fostul preşedinte Traian Băsescu atrage atenţia că decizia mutării Ambasadei de la Tel Aviv la Ierusalim este una cu efecte capitale în politica externă a ţării şi spune că liderul PSD, Liviu Dragnea,...

Charles îi va succeda reginei Elisabeta a II-a la şefia Commonwealth-ului

Charles îi va succeda reginei Elisabeta a II-a la şefia Commonwealth-ului
Şefii de guverne din Commonwealth au căzut de acord vineri ca prinţul Charles să îi succeadă mamei sale, regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, la conducerea Commonwealth-ului, relatează mass-media...

Deficit! NATO rămâne fără avioanele gigant Antonov 124 din Rusia

Deficit! NATO rămâne fără avioanele gigant Antonov 124 din Rusia
NATO și UE nu vor mai avea la dispoziție avioanele de mare capacitate Antonov 124-100 utilizate pentru transporturi strategice. Compania Volga-Nipru a anunțat că nu mai participă după încheierea contractului, la...

Avertisment de la salvamontiști! Risc însemnat de avalanşă la peste 2.000 de metri altitudine

Avertisment de la salvamontiști! Risc însemnat de avalanşă la peste 2.000 de metri altitudine
Meteorologii au anunţat risc însemnat de producere de avalanşe la peste 2.000 de metri altitudine, în Munţii Făgăraş, la Bâlea Lac, unde zăpada măsoară 171 de centimetri. Risc însemnat...

Deutsche Bank recunoaște că a transferat din greşeală 28 de miliarde de euro

Deutsche Bank recunoaște că a transferat din greşeală 28 de miliarde de euro
Deutsche Bank, cea mai mare bancă comercială din Germania, a recunoscut vineri că a transferat din greşeală 28 de miliarde de euro în cursul unei operaţii de rutină, o sumă mai mare decât...

Brexit blocat: Lorzii mențin Marea Britanie în UE

Brexit blocat: Lorzii mențin Marea Britanie în UE
Guvernul condus de Theresa May a primit o lovitură năucitoare în Camera Lorzilor, care a votat un amendament ce lasă ușa deschisă pentru menținerea Marii Britanii în uniunea vamală europeană, chiar după...
Serviciul de email marketing furnizat de