x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Supraviețuitorii masacrului din Florida, protest față de politica armelor din SUA. Trump, aspru criticat pentru reacția sa

Supraviețuitorii masacrului din Florida, protest față de politica armelor din SUA. Trump, aspru criticat pentru reacția sa
Elevi supravieţuitori ai masacrului din Florida vor manifesta la sfârşitul lunii martie la Washington pentru a cere un control mai strict al armelor de foc, relatează AFP.  Numit 'Marş pentru...

Alertă la Piatra Neamț! Un autoturism a fost cuprins de flăcări în apropierea unei piețe

Alertă la Piatra Neamț! Un autoturism a fost cuprins de flăcări în apropierea unei piețe
O maşină parcată în apropierea pieţei din Piatra Neamţ a fost distrusă de flăcări, luni dimineaţă, în urma unui incendiu. Mai mulţi pompieri militari din cadrul Detaşamentului de pompieri...

BCR Pensii plafonează comisionul din contribuţiile la Pilonul III la cel mult 2 lei

BCR Pensii plafonează comisionul din contribuţiile la Pilonul III la cel mult 2 lei
BCR Pensii va plafona valoarea comisionului din contribuţiile brute la Fondul de Pensii Facultative BCR Plus la maximum 2 lei, începând cu 1 iunie 2018, în scopul creşterii atractivităţii Pilonului...

Caz şocant în Vâlcea! O fetiță de doar 12 ani, gravidă în stare critică la spital

Caz şocant în Vâlcea! O fetiță de doar 12 ani, gravidă în stare critică la spital
O fetiţă de 12 ani, de etnie romă, a ajuns, în stare gravă la Maternitatea din judeţ, fiind gravidă.Din primele informații, micuţa a fost băgată de urgență în operație, doctorii...

Butonul nuclear, motiv de bataie intre americani si chinezi

Butonul nuclear, motiv de bataie intre americani si chinezi
Agentii serviciilor speciale chineze si americane s-au luat la bataie din cauza "geamantanului nuclear" al presedintelui Donald Trump. Incidentul s-ar fi produs, potrivit publicatiei Axios, cu prilejul vizitei...

Scandal de proporții în urma unui control de rutină pe un drum naţional din Suceava

Scandal de proporții în urma unui control de rutină pe un drum naţional din Suceava
Un control de rutină pe un drum naţional din Suceava s-a încheiat cu scandal. Amendat cu 800 de lei pentru că nu a prezentat documentele necesare pentru folia reflectorizantă de pe geamurile maşinii, şoferul...

Intervenție dificilă în Munţii Bucegi, după ce 7 turişti s-au aventurat pe un traseu nemarcat

Intervenție dificilă în Munţii Bucegi, după ce 7 turişti s-au aventurat pe un traseu nemarcat
Primul apel la 112 a venit de la un avocat din Bucureşti, care a coborât pe schiuri de la Cota 2000, dar a rămas blocat în Canionul Peleş. Ulterior, alţi 6 schiori au cerut ajutor. Intervenţia de...

Accident violent pe Valea Oltului, soldat cu 4 victime, după ce un şofer a adormit la volan

Accident violent pe Valea Oltului, soldat cu 4 victime, după ce un şofer a adormit la volan
  Grav accident rutier pe Valea Oltului, în zona localităţii Balota. Patru persoane au fost rănite, luni dimineaţă, după ce şoferul unui autoturism a adormit la volan şi a pătruns pe contrasens,...

Echipa de robotică AutoVortex  România câștigă locul I la FTC Rusia Open și se califică la Campionatul Mondial de Robotică din Detroit, SUA

Echipa de robotică AutoVortex  România câștigă locul I la FTC Rusia Open  și se califică la Campionatul Mondial de Robotică din Detroit, SUA
Galerie Foto Echipa de robotică AutoVortex România a înregistrat o performanță extraordinară la Competiția Internațională de Robotică First Tech Challenge Rusia Open 2018, clasându-se pe primul loc. Pe...

România a fost lovită de trei cutremure în ultimele 24 de ore

România a fost lovită de trei cutremure în ultimele 24 de ore
Trei cutremure au avut loc în ultimele 24 de ore în România, toate în zona seismică Vrancea.   Cel mai puternic  a avut magnitudinea 2,2 grade pe scara Richter şi s-a produs dumi...

Avertismentul meteorologilor. Vremea s-a schimbat radical

Avertismentul meteorologilor. Vremea s-a schimbat radical
Cerul va avea înnorări temporare, iar vântul va sufla slab și moderat. Pe arii extinse vor cădea precipitații mai ales sub formă de ninsoare.  În extremitatea sudicã și de sud-est a ț...

Minunile CSM: Judecătoria cu un singur judecător

Minunile CSM: Judecătoria cu un singur judecător
Galerie Foto O judecătoare din România a fost lăsată să lucreze singură deși avea pe rol mii de dosare, pentru că o colegă mai tânără a vrut, cu orice preț, să  fie judecător în Capitală. S-a...

Un părinte, către autorităţi: Nu negociaţi preţuri, ci vieţi!

Un părinte, către autorităţi: Nu negociaţi preţuri, ci vieţi!
Deşi, teoretic, în România tratamentul cu imunoglobulină este compensat 100%, pacienţii a căror viaţă depinde de această terapie nu o găsesc de mai bine de şapte luni. Flacoanele aduse până...

Vulcanul Sinabung din insula Sumatra a erupt din nou

Vulcanul Sinabung din insula Sumatra a erupt din nou
Vulcanul Muntele Sinabung, de pe insula Sumatra din Indonezia, a erupt luni, aruncand in atmosfera vapori fierbinţi un nor gros de cenuşă, a anuntat Sutopo Nugroho, purtător de cuvânt al Agenţiei naţionale...

Scandal in Letonia: Guvernatorul Băncii Centrale, reţinut

Scandal in Letonia: Guvernatorul Băncii Centrale, reţinut
Guvernatorul Băncii Centrale a Letoniei, Ilmars Rimsevics, a fost reţinut de Agenţia anticorupţie a ţării, ceea ce a provocat noi îngrijorări privind sistemul financiar al unui stat membru al zonei...
Serviciul de email marketing furnizat de