x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 




Afisari: 1710


Mai multe titluri din categorie

Regal al cercetării ştiinţifice medicale în neurologie, la Eforie Nord - RoNeuroBrainDays  şi International School of Neurology -

Regal al cercetării ştiinţifice medicale în neurologie, la Eforie Nord - RoNeuroBrainDays  şi International School of Neurology -
Peste 250 de participanţi, medici specialişti şi medici rezidenţi neurologi. Sesiuni ştiiţifice de top ce reunesc 70 de lucrări din cercetarea medicală neurologică, precum şi sesiuni dedicate prezentărilor de...

Un elicopter a atacat Curtea Supremă din Venezuela

Un elicopter a atacat Curtea Supremă din Venezuela
Un elicopter furat al poliţiei a atacat sediul Curţii Supreme din Venezuela, a anunţat marţi preşedintele Nicolas Maduro, atac pe care l-a clasificat ca fiind o “lovitură de stat”, de înlăturare...

Sibiu: Cel mai mare gulaş din oraş se va găti duminică, într-un ceaun de 500 de litri

Sibiu: Cel mai mare gulaş din oraş se va găti duminică, într-un ceaun de 500 de litri
Cel mai mare gulaş din Sibiu se va găti duminică, într-un ceaun de 500 de litri, în Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului, maestru bucătar fiind Sandor Csanyi din Szolnok (Ungaria), organizatoru...

O bucureșteancă drogată a provocat mai multe accidente auto pe bulevardul Mamaia

O bucureșteancă drogată a provocat mai multe accidente auto pe bulevardul Mamaia
O femei în vârstă de 45 de ani s-a ales cu dosar penal după ce a provocat mai multe accidente, luni, pe bulevardul Mamaia. Potrivit IJP Constanța, I.A.-E., în vârstă de 45 de ani, din...

Focșani - 4 morți în timpul unei bătăi cu topoare între două grupări de interlopi

Focșani - 4 morți în timpul unei bătăi cu topoare între două grupări de interlopi
Trei bărbați și o femeie au murit în noaptea de marți spre miercuri, în Focșani, în urma unei bătăi cu topoarele între clanurile de interlopi. Cinci presupuși agresori sunt audiați la...

CFR: Viteza de circulaţie a trenurilor ar putea fi redusă pe unele tronsoane cu 20-30 km/h, din cauza căldurii

CFR: Viteza de circulaţie a trenurilor ar putea fi redusă pe unele tronsoane cu 20-30 km/h, din cauza căldurii
Viteza de circulaţie a trenurilor ar putea fi redusă pe unele tronsoane cu 20-30 kilometri/oră faţă de viteza normală, din cauza temperaturilor ridicate prognozate, informează CFR SA, printr-un comunicat remis,...

VIDEO. Donald Trump complimentează o jurnalistă

VIDEO. Donald Trump complimentează o jurnalistă
Video Donald TrumpPreşedintele SUA, Donald Trump, a întrerupt conversaţia cu premierul Irlandei, pentru a complimenta o tânără jurnalistă. Donald Trump l-a sunat pe noul premier al Irlandei, Leo Varadkar,...

Victor Ponta a demisionat din funcția de secretar general al Guvernului

Victor Ponta a demisionat din funcția de secretar general al Guvernului
Deputatul Victor Ponta a demisionat din funcția de secretar general al Guvernului. Decizia de eliberare din funcție este semnată de Sorin Grindeanu și contrasemnată chiar de Victor Ponta. În locul...

Klaus Iohannis a promulgat Legea privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice

Klaus Iohannis a promulgat Legea privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, miercuri, decretul de promulgare a Legii cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, informează Administraţia Prezidenţială.  Prin promulgarea...

Surse. Schimbări de ULTIMA ORĂ în Guvernul Tudose

Surse. Schimbări de ULTIMA ORĂ în Guvernul Tudose
Liderii PSD s-au reunit în Comitetul Executiv al PSD pentru a dezbate lista miniștrilor din Guvernul Tudose. Potrivit surselor din PSD, în noul Guvern vor fi multe nume din Guvernul Grindeanu, dar și...

Guvernul Marii Britanii nu va plăti pentru a reîmbrăca blocurilor turn cu risc

Guvernul Marii Britanii nu va plăti pentru a reîmbrăca blocurilor turn cu risc
Consilierii s-au trezit cu facturi de sute de milioane de lire pentru a face clădirile din Marea Britanie sigure, după ce Guvernul a afirmat că nu garantează bani în plus pentru a preveni un alt dezastru de...

A început şedinţa CExN al PSD în care va fi validată lista noului cabinet

A început şedinţa CExN al PSD în care va fi validată lista noului cabinet
Şedinţa CExN al PSD în care va fi validată lista noului cabinet a început, miercuri, la Palatul Parlamentului, în prezenţa liderului social-democraţilor, Liviu Dragnea, cel care şi va anunţa la...

Gabriela Firea: Lista noului cabinet este gata; sunt câteva modificări la câteva ministere

Gabriela Firea: Lista noului cabinet este gata; sunt câteva modificări la câteva ministere
Lista noului cabinet este gata, fiind câteva modificări la câteva ministere, a anunţat, miercuri, vicepreşedintele PSD Gabriela Firea înaintea Comitetului Executiv Naţional al...

ANAF demarează din 1 iulie acţiunea "Litoralul"

ANAF demarează din 1 iulie acţiunea "Litoralul"
 Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va demara, din 1 iulie, acţiunea "Litoral", pentru identificarea cazurilor de evaziune fiscală, conform unui comunicat remis, miercuri,...

Iohannis: România e gata să împărtăşească Bulgariei experienţa pe care o are în combaterea corupţiei

Iohannis: România e gata să împărtăşească Bulgariei experienţa pe care o are în combaterea corupţiei
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, miercuri, că România este gata să împărtăşească Bulgariei din experienţa pe care o are în ceea ce priveşte combaterea corupţiei.  La finalul...
Serviciul de email marketing furnizat de