x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 




Afisari: 1532


Mai multe titluri din categorie

Loto 6/49 din 19 februarie. Care sunt numerele câștigătoare la Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc

Loto 6/49 din 19 februarie. Care sunt numerele câștigătoare la Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc
LOTO, REZULTATE LOTO 19 februarie 2017. Loteria Română a organizat noi trageri LOTO duminică 19 februarie 2017, fiind extrase numerele câştigătoare la Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40...

Loteria bonurilor fiscale. Vezi care sunt bonurile castigatoare din luna ianuarie 2017

Loteria bonurilor fiscale. Vezi care sunt bonurile castigatoare din luna ianuarie 2017
Bonurile fiscale emise în data de 2 ianuarie 2017, cu o valoare de 338 lei, au fost desemnate câștigătoare la extragerea Loteriei bonurilor fiscale de duminică. La această extragere au participat...

Donald Trump, ironizat pentru că a inventat un act terorist în Suedia

Donald Trump, ironizat pentru că a inventat un act terorist în Suedia
Preşedintele american Donald Trump a devenit ţinta ironiilor pe reţelele de socializare după ce a declarat sâmbătă că este periculos să primeşti refugiaţi, oferind ca exemplu Suedia, despre care a spus c

Avalanşă în Pakistan: 7 morţi, 7 răniţi şi 4 persoane dispărute

Avalanşă în Pakistan: 7 morţi, 7 răniţi şi 4 persoane dispărute
Cel puţin şapte persoane au murit într-o avalanşă care s-a produs duminică în nordul Pakistanului, iar alte patru sunt blocate sub stratul de zăpadă, a informat un responsabil local citat de AFP. Av...

Adrian Năstase: E posibil să avem un guvern 'de coabitare'?

Adrian Năstase: E posibil să avem un guvern 'de coabitare'?
Fostul premier Adrian Năstase susţine că desemnarea unui nou ministru al Justiţiei pune în discuţie configuraţia viitoare a Executivului şi se întreabă dacă e posibil ca România să aibă un gu...

Predoiu: Am primit sarcina să elaborez un proiect de introducere a soluţiilor CCR în corpul Codurilor penale

Predoiu: Am primit sarcina să elaborez un proiect de introducere a soluţiilor CCR în corpul Codurilor penale
Prim-vicepreşedintele PNL Cătălin Predoiu a declarat că a primit din partea partidului sarcina să elaboreze un proiect de introducere a soluţiilor Curţii Constituţionale în corpul Codurilor penale,...

Raluca Turcan: Atacurile PSD la adresa capitalului privat confirmă haosul din gândirea economică a Guvernului

Raluca Turcan: Atacurile PSD la adresa capitalului privat confirmă haosul din gândirea economică a Guvernului
Seria de atacuri lansate de PSD la adresa capitalului privat confirmă haosul din gândirea economică a Guvernului, a declarat duminică preşedintele interimar al PNL, Raluca Turcan. "Seria de atacuri...

Aglomeraţie pe DN1, între Braşov și Ploieşti

Aglomeraţie pe DN1, între Braşov și Ploieşti
Traficul este intens, duminică, pe drumul naţional (DN) 1 Ploieşti - Braşov, pe tronsoanele Predeal - Azuga - Buşteni şi Comarnic - Nistoreşti, pe sensul către Ploieşti circulându-se în coloană, cu...

Predoiu: Ministrul Justiţiei trebuie să fie un om care înţelege cum funcţionează sistemul

Predoiu: Ministrul Justiţiei trebuie să fie un om care înţelege cum funcţionează sistemul
Viitorul ministru al Justiţiei ar trebui să fie un om care înţelege nu numai legile, ci şi cum funcţionează sistemul judiciar, care să aibă şi puterea ''să reziste unor presiuni care vor fi...

TRAGEDIE în județul Constanţa: O fetiţă de aproximativ 2 ani a murit, după ce un dulap a căzut peste ea

TRAGEDIE în județul Constanţa: O fetiţă de aproximativ 2 ani a murit, după ce un dulap a căzut peste ea
O fetiţă în vârstă de un an şi patru luni din localitatea Mircea Vodă (județul Constanţa) a decedat duminică, după ce un dulap a căzut peste ea. Serviciul de Ambulanţă Judeţean (SAJ)...

Doar cinci țări NATO au avut buget militar de 2%, în 2016

Doar cinci țări NATO au avut buget militar de 2%, în 2016
Ponderea bugetelor militare de minim 2 la sută  A FOST ATINSĂ DE DOAR CINCI ȚĂRI ALE NATO.   Statistici difuzate la Conferința pentru Securitate de la Munchen arată că, în 2016, au...

Cetăţenii a patru state membre NATO ar prefera să îi apere Rusia

Cetăţenii a patru state membre NATO ar prefera să îi apere Rusia
Cetăţenii a patru ţări membre ale NATO ar prefera ca în cazul unui atac să fie apăraţi de către Rusia, arată un sondaj Gallup ale cărui rezultate au fost publicate vineri de Bloomberg. Rusia a fost...

Donald Trump vrea zone sigure pentru refugiați în Siria

Donald Trump vrea zone sigure pentru refugiați în Siria
Președintele american Donald Trump a declarat sâmbătă că în Siria și în alte țări trebuie create zone sigure pentru refugiați, pe cheltuiala țărilor din Golf, transmite DPA. Refugiații ar...

Mai mulţi oficiali britanici suspectează Rusia că ar fi orchestrat asasinarea premierului din Muntenegru

Mai mulţi oficiali britanici suspectează Rusia că ar fi orchestrat asasinarea premierului din Muntenegru
Mai mulţi oficiali britanici sunt de părere că autorităţile ruse s-au aflat în spatele unui complot ce viza asasinarea în octombrie 2016 a premierului pro-occidental al Muntenegrului, informează...

Administraţia Trump a redactat un proiect prin care unele solicitări de azil vor fi respinse mai rapid

Administraţia Trump a redactat un proiect prin care unele solicitări de azil vor fi respinse mai rapid
Departamentul pentru Securitate Internă a pregătit noi recomandări pentru agenţii care se ocupă de solicitările de imigrare, scopul fiind de a accelera deportările, respingând unele cereri de azil...