x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 




Afisari: 2530


Mai multe titluri din categorie

Greu de votat: legea care împarte fondurile destinațiilor turistice

Greu de votat: legea care împarte fondurile destinațiilor turistice
Concepute ca asociații de utilitate publică, Organizațiile de Management a Destinației (OMD) ar putea deveni realitate, după multe scandaluri și dezbateri. Acestea vor putea funcționa având la bază colaborarea...

Cine si ce ameninta NATO

Cine si ce ameninta NATO
Divergentele aparute intre Statele Unite si tarile Europei pun in pericol insasi existenta Aliantei Nord-Atlantice, scrie secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, intr-un articol publicat in The...

Instanța de la Chișinău a invalidat alegerile locale anticipate din capitala Republicii Moldova

Instanța de la Chișinău a invalidat alegerile locale anticipate din capitala Republicii Moldova
Instanţa nu a confirmat marţi seara legalitatea alegerilor locale anticipate din Chişinău pentru funcţia de primar general, desfăşurate în două tururi, pe 20 mai şi 3 iunie, iar în consecinţă mandatul lui An...

Rezultatele evaluării naționale 2018. Mai buni la română decât la mate

Rezultatele evaluării naționale 2018. Mai buni la română decât la mate
73,5% dintre elevii de clasa a VIII-a care au participat la sesiunea din 2018 de la Evaluarea Naţională au medii mai mari sau egale cu 5, a informat ieri Ministerul Educației Naționale. 319 de candidaţi au...

CSM amână pentru 27 iunie pronunţarea în cazul Kovesi privind refuzul prezentării în Parlament

CSM amână pentru 27 iunie pronunţarea în cazul Kovesi privind refuzul prezentării în Parlament
Secţia pentru procurori în materie disciplinară a Consiliului Superior al Magistraturii a amânat miercuri pentru 27 iunie pronunţarea deciziei în cazul acţiunii disciplinare exercitate de Inspecţia Judiciară...

Vânătoarea de „vraci” şi impostori, orânduită prin lege

Vânătoarea de „vraci” şi impostori, orânduită prin lege
Emisiunile naturiste sau despre medicina alternativă ar putea fi silite să fie imparţiale în expunerea viziunilor „vracilor” şi punctului de vedere al medicilor asupra tămăduirilor fără temei ştiinţific....

Caz şocant la Cluj! Un adolescent a fost reţinut de poliţişti pentru că ar fi violat o fetiţă în vârstă de trei ani

Caz şocant la Cluj! Un adolescent a fost reţinut de poliţişti pentru că ar fi violat o fetiţă în vârstă de trei ani
Un adolescent de 16 ani din Cluj-Napoca a fost reţinut de poliţişti sub acuzaţia că ar fi violat o fetiţă în vârstă de trei ani, suspectul urmând să fie prezentat miercuri instanţei cu propunere de arestare...

Omul de afaceri Ioan Neculaie a fost eliberat condiţionat

Omul de afaceri Ioan Neculaie a fost eliberat condiţionat
Magistraţii Tribunalului Braşov au dispus miercuri, printr-o decizie definitivă, eliberarea condiţionată a omului de afaceri braşovean Ioan Neculaie, în dosarul în care a fost condamnat anul trecut la doi ani de...

Deputatul Ovidiu-Ioan Sitterli şi-a anunţat afilierea la grupul PNL

Deputatul Ovidiu-Ioan Sitterli şi-a anunţat afilierea la grupul PNL
Deputatul Ovidiu-Ioan Sitterli şi-a anunţat, miercuri, în plenul Camerei, afilierea la grupul Partidului Naţional Liberal.  "Vreau să vă aduc la cunoştinţă că prin cererea înregistrată la Biroul...

85% din armele de foc, în mâinile civililor

85% din armele de foc, în mâinile civililor
Aproximativ 85% din cele un miliard de arme de foc de pe întreaga Planetă se află în mâinile civililor, relevă rezultatul surprinzător al unui studiu realizat în urma proiectului de cercetare independent...

Tăriceanu pune nivelul corupţiei în cârca procurorilor

Tăriceanu pune nivelul corupţiei în cârca procurorilor
Preşedintele ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, a afirmat că România fost transformată în cea mai coruptă ţară din Europa de faptul că procurorii au raportat un număr mare de dosare doar pe infracţiunea de abuz...

Cutremur cu magnitudinea 3,7 pe Richter în judeţul Buzău

Cutremur cu magnitudinea 3,7 pe Richter în judeţul Buzău
Un cutremur cu magnitudinea 3,7 pe scara Richter s-a produs în noaptea de marţi spre miercuri, în judeţul Buzău, la ora locală 2:05, după ce marţi după-amiaza au avut loc în aceeaşi zonă alte două seisme cu ...

Iohannis ţine locului ambasada română din Israel

Iohannis ţine locului ambasada română din Israel
Klaus Iohannis a amintit Guvernului că nu are competenţe pentru a decide mutarea ambasadei României în Israel de la Tel Aviv la Ierusalim şi a atras atenţia că eventuala relocare a ambasadei va înlătura orice ş...

Dan Sova ar putea afla sentinţa în dosarul CET Govora

Dan Sova ar putea afla sentinţa în dosarul CET Govora
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ar putea pronunţa miercuri sentinţa definitivă în dosarul CET Govora, în care fostul senator Dan Şova a fost condamnat în primă instanţă la trei ani de închisoare cu...

SUA s-au retras din Consiliul Drepturilor Omului al ONU

SUA s-au retras din Consiliul Drepturilor Omului al ONU
Statele Unite şi-au anunţat retragerea din Consiliul Drepturilor Omului al ONU, organism internaţional criticat de preşedintelui Donald Trump, despre care spune ca are prejudecati împotriva Israelului şi serveşte ...
Rezultate EVALUARE NAȚIONALĂ 2018. Cum se calculează media de admitere în clasa a IX-a
Serviciul de email marketing furnizat de