x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 




Afisari: 1852


Mai multe titluri din categorie

Un tânăr a predat poliţiştilor din Motru un portofel găsit pe stradă în care erau 700 de euro

Un tânăr a predat poliţiştilor din Motru un portofel găsit pe stradă în care erau 700 de euro
Un tânăr de 22 de ani din comuna Corcova, judeţul Mehedinţi, a predat joi poliţiştilor din Motru un portofel care conţinea suma de 700 de euro, pe care l-a găsit pe o stradă din municipiu, se arată...

Dan Voiculescu: Fondul de Solidaritate – o necesitate socială şi o şansă pentru actuala guvernare

Dan Voiculescu: Fondul de Solidaritate – o necesitate socială şi o şansă pentru actuala guvernare
Profesorul Dan Voiculescu explica, in cea mai recenta postare de pe blogul sau, că Fondul de Solidaritate este o masura salvatoare atunci cand este corect implementata.   “Mă bucur de...

Melania Trump va dona muzeului Smithsonian rochia purtată la primul bal prezidenţial

Melania Trump va dona muzeului Smithsonian rochia purtată la primul bal prezidenţial
Prima doamnă a SUA, Melania Trump, va dona muzeului Smithsonian rochia creată pentru ea de designerul Hervé Pierre şi pe care a purtat-o la primul bal prezidenţial din 20 ianuarie, în ziua...

3 bărbați care furau din bancomate, prinși de polițiști

3 bărbați care furau din bancomate, prinși de polițiști
Trei bărbați, doi din Hunedoara și altul Brăila, au fost reținuți miercuri noapte, de polițiștii din Dolj, după ce au reușit să fure bani din zece bancomate din Craiova și Filiași prin forțarea fantei de el...

Un copil de 8 ani a murit intoxicat cu fum, în urma unui incendiu

Un copil de 8 ani a murit intoxicat cu fum, în urma unui incendiu
Un copil în vârstă de opt ani a murit în cursul nopţii trecute în comuna Mateeşti, după ce casa în care locuia a luat foc, iar minorul s-a intoxicat cu monoxid de carbon, potrivit unui...

Catastrofă ecologică pe râul Lăpuș. Aproximativ două tone de deșeuri cu minereuri neferoase au ajuns în apă

Catastrofă ecologică pe râul Lăpuș. Aproximativ două tone de deșeuri cu minereuri neferoase au ajuns în apă
Un accident ecologic s-a produs la iazul de decantare de la Bozânta, tone de steril ajungând in râul Lapuș, din Maramureș. În timpul unei operaţiuni de deversare a apei acumulate pe iaz...

Specific românesc: traficul de persoane, cu rude sau cunoscuți

Specific românesc: traficul de persoane, cu rude sau cunoscuți
Numărul victimelor traficului de persoane din România s-a înjumătăţit, în ultimul deceniu, însă ţara noastră rămâne, în continuare, în fruntea ţărilor UE la numărul...

Caz şocant în Italia! O româncă umilită de iubit s-a aruncat în gol de la etajul al doilea al apartamentului în care lucra

Caz şocant în Italia! O româncă umilită de iubit s-a aruncat în gol de la etajul al doilea al apartamentului în care lucra
Carabinierii din Fragagnano, provincia Taranto, Puglia, au arestat un român în vârstă de 37 de ani, bărbatul fiind acuzat de violenţă şi ameninţări cu moartea la adresa iubitei sale, o rom&a...

Preşedintele Parlamentului European: Nimeni în Europa nu sprijină independenţa Cataloniei

Preşedintele Parlamentului European: Nimeni în Europa nu sprijină independenţa Cataloniei
Dacă autorităţile catalane merg mai departe şi declară independenţa faţă de Spania, "nimeni" din Uniunea Europeană nu le-ar sprijini, a avertizat joi preşedintele Parlamentului European, Antonio...

Uranus, vizibil în această noapte

Uranus, vizibil în această noapte
Planeta Uranus va fi vizibilă în noaptea de 19 octombrie. Planeta va atinge punctul de opoziţie, în care se va afla în opoziţie cu soarele. Este posibil să fie atât de...

Autorităţile din Harghita au lansat o campanie de strângere de fonduri pentru persoanele rănite de urşi

Autorităţile din Harghita au lansat o campanie de strângere de fonduri pentru persoanele rănite de urşi
Consiliul Judeţean Harghita a declanşat, joi, o campanie de strângere de fonduri pentru victimele atacurilor de urşi din judeţ, fiind aşteptate donaţii şi din alte zone ale ţării.  În...

NASA a confirmat existenţa unei noi planete în Sistemul Solar

NASA a confirmat existenţa unei noi planete în Sistemul Solar
NASA a confirmat existenţa în Sistemul Solar a Planetei 9. Agenţia spaţială a declarat că dovezile referitoare la existenţa acestei planete sunt greu de ignorat, iar influenţele stranii asupra Centurii lui...

Cehii dau sanse mari in alegeri unui PENAL: Un miliardar populist favorit in legislativele de vineri

Cehii dau sanse mari in alegeri unui PENAL: Un miliardar populist favorit in legislativele de vineri
Andrej Babis, liderul platformei ,,DA” are cele mai mari șanse să devină premier în Cehia după alegerile legislative de vineri. Babis are a doua avere din Republica Cehă, cu afaceri în...

Sondaj: Doi din 10 români ar accepta să aibă în familie sau printre prieteni persoane de altă etnie

Sondaj: Doi din 10 români ar accepta să aibă în familie sau printre prieteni persoane de altă etnie
Doar doi din 10 români ar accepta să aibă în familie sau printre prieteni persoane de altă etnie, arată un sondaj de opinie realizat la comanda Institutului Naţional pentru Studierea Holocaustului din Ro...

Liviu Pop: Editurile vor livra în câteva zile manuale pentru clasa a V-a

Liviu Pop: Editurile vor livra în câteva zile manuale pentru clasa a V-a
Ministrul Educaţiei, Liviu Pop, a anunţat joi că editurile vor livra în câteva zile manuale pentru clasa a V-a către unităţi şcolare.  "Cei de clasa a V-a au o parte dintre manuale. Aşa...
Serviciul de email marketing furnizat de