x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



 

Afisari: 1439


Mai multe titluri din categorie

Bacău: Un copil de 4 ani a suferit un traumatism cranian sever după ce a fost lovit de o grindă din beton

Bacău: Un copil de 4 ani a suferit un traumatism cranian sever după ce a fost lovit de o grindă din beton
Un copil în vârstă de patru ani a fost internat în stare critică cu diagnosticul traumatism cranian sever în Secţia de Terapie Intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) după ce o gr...

Preşedintele statului Peru ne asigură că "nu e sfârşitul lumii dacă fumezi un joint"

Preşedintele statului Peru ne asigură că "nu e sfârşitul lumii dacă fumezi un joint"
Noul preşedinte al statului Peru, Pedro Pablo Kuczynski, a cărui ţară este pe locul doi în topul producătorilor mondiali de cocaină, are o părere cel puţin neutră despre consumul de marijuana,...

Gorghiu despre autodenunţul lui Sebastian Ghiţă: Este o diversiune, o cacealma

Gorghiu despre autodenunţul lui Sebastian Ghiţă: Este o diversiune, o cacealma
Copreşedintele PNL Alina Gorghiu susţine că autodenunţul lui Sebastian Ghiţă referitor la lucrarea de doctorat a procurorului şef al DNA, Laura Codruţa Kovesi, este "o diversiune", "o...

Doliu in muzica populara. A fost rapus de o boala necrutatoare la doar 47 de ani

Doliu in muzica populara. A fost rapus de o boala necrutatoare la doar 47 de ani
Cunoscutul cântăreț de muzică populară și prezentator de emisiuni Aurelian Preda a murit marți seara, într-o clinică din străinătate, potrivit Wowbiz.ro. Artistul a murit la orele 18.10,...

Un mort şi un rănit foarte grav, într-un accident rutier pe şoseaua de centură a Capitalei

Un mort şi un rănit foarte grav, într-un accident rutier pe şoseaua de centură a Capitalei
O persoană a murit iar o alta se află în stare foarte gravă după ce au fost accidentate marţi seară de un TIR pe şoseaua de centură a Capitalei, potrivit unei informări a Inspectoratului pentru Situaţii...

Iohannis despre autodenunţul lui Ghiţă: Ciudat; cei însărcinaţi cu aceste chestiuni să-şi facă treaba

Iohannis despre autodenunţul lui Ghiţă: Ciudat; cei însărcinaţi cu aceste chestiuni să-şi facă treaba
Preşedintele Klaus Iohannis a afirmat marţi că autodenunţul deputatului Sebastian Ghiţă referitor la lucrarea de doctorat a procurorului şef al DNA, Laura Codruţa Kovesi, este 'ciudat'. "Cei...

Dosar Carpatica Asig: Angela Toncescu şi Dan Hosu vor fi cercetaţi în libertate sub control judiciar

Dosar Carpatica Asig: Angela Toncescu şi Dan Hosu vor fi cercetaţi în libertate sub control judiciar
Judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au respins, marţi, cererea DNA de arestare preventivă a Angelei Toncescu, preşedinte al Consiliului de Administraţie (CA) al SC Carpatica Asig SA...

Siria: SUA și Marea Britanie acuză Rusia de „barbarie” și „crime de război”

Siria: SUA și Marea Britanie acuză Rusia de „barbarie” și „crime de război”
Reuniunea de urgență a Consiliului de Securitate al ONU, convocată duminică, pe fondul celor mai violente bombardamente aeriene lansate până acum asupra orașului sirian Alep, s-a încheiat cu cele mai...

Reacția Laurei Codruța Koveși la acuzațiile de plagiat lansate de Sebastian Ghiță

Reacția Laurei Codruța Koveși la acuzațiile de plagiat lansate de Sebastian Ghiță
Ca răspuns la solicitările formulate de reprezentanți ai mass media, cu referire la informația potrivit căreia deputatul GHIȚĂ SEBASTIAN AURELIAN (inculpat în mai multe dosare penale) s-a prezentat marți...

Iohannis: Nu am ce garanţii să-i dau lui Tăriceanu; orice punere sub semnul îndoielii - o obrăznicie politică

Iohannis: Nu am ce garanţii să-i dau lui Tăriceanu; orice punere sub semnul îndoielii - o obrăznicie politică
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat marţi că nu are ce garanţii să-i dea şefului Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu, în privinţa nominalizării premierului după alegerile...

Promisiune de campanie: aleşii se jură că renunţă la imunitate

Promisiune de campanie: aleşii se jură că renunţă la imunitate
În ultimii patru ani, războiul rece dintre DNA şi Parlamentul României a fost subiectul aproape zilnic de pe buzele românilor. Dacă senatorii şi deputaţii acuză fără excepţie dosarele politice ...

Prognoza METEO pentru 28, 29 şi 30 septembrie. Vremea va fi caldă în toată ţara

Prognoza METEO pentru 28, 29 şi 30 septembrie. Vremea va fi caldă în toată ţara
Azi Temperaturile se vor menţine ridicate în toată ţara, cerul va fi variabil, cu posibile înnorări la munte, în nord, în centru şi în est, unde noaptea sunt aşteptate ploi slabe....

Ghiţă se autodenunţă la Parchet: Am participat la falsificarea raportului de expertiză privind teza de doctorat a şefei DNA

Ghiţă se autodenunţă la Parchet: Am participat la falsificarea raportului de expertiză privind teza de doctorat a şefei DNA
Deputatul Sebastian Ghiţă s-a prezentat marţi la sediul Parchetului General, susţinând că depune un autodenunţ în care arată că el şi mai mulţi demnitari ai statului român au falsificat şi m

Cel puţin 12 morţi în urma unei explozii într-o mină de cărbune din China

Cel puţin 12 morţi în urma unei explozii într-o mină de cărbune din China
Cel puţin 12 oameni au murit şi alţi opt au fost blocaţi sub pământ în urma unei explozii provocate de acumulările de gaz produsă marţi într-o mină de cărbune din China, a anunţat presa...

O casă în care se fabricau droguri a explodat iar un pompier şi-a pierdut viaţa

O casă în care se fabricau droguri a explodat iar un pompier şi-a pierdut viaţa
Un oficial a pompierilor din New York a declarat că un pompier a murit după ce o casă din Bronx a explodat în urma unei scurgeri de gaze. Autorităţile spun că pompierii au fost chemaţi după ce a fost...