x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 




Afisari: 1768


Mai multe titluri din categorie

O femeie însărcinată e în STARE GRAVĂ, după ce i-a căzut o bucată de zid în cap, în centrul Piteştiului

O femeie însărcinată e în STARE GRAVĂ, după ce i-a căzut o bucată de zid în cap, în centrul Piteştiului
O femeie însărcinată a fost grav rănită, joi după-amaiză, după ce o cărămidă s-a desprins din faţada unei clădiri din municipiul Piteşti şi i-a căzut în cap, în urma loviturii ea...

SINUCIDERE în gara Vaslui! Un bărbat în vârstă de 41 de ani s-a aruncat în faţa trenului

SINUCIDERE în gara Vaslui! Un bărbat în vârstă de 41 de ani s-a aruncat în faţa trenului
Act sinucigaş în gara Vaslui, joi după-amiază. Un bărbat în vârstă de 41 de ani s-a aruncat în faţa trenului.Martorii nu au putut interveni, fiind luaţi prin surprindere de gestul...

Top 10 cele mai bune oraşe în care să locuieşti

Top 10 cele mai bune oraşe în care să locuieşti
The Economist Intelligence Unit’s Global Liveability Report a publicat lista cu cele mai bune oraşe în care să locuieşti, pentru anul 2017. Lista a fost făcută luând în calcul mai...

Bodog:Vaccinului pneumococic pentru copii reprezintă un pas absolut necesar pentru a-i proteja împotriva unor boli grave

Bodog:Vaccinului pneumococic pentru copii reprezintă un pas absolut necesar pentru a-i proteja împotriva unor boli grave
Ministrul Sănătăţii, Florian Bodog, a afirmat joi că introducerea efectivă, din acest an, a vaccinului pneumococic pentru copii reprezintă un pas absolut necesar pentru a-i proteja împotriva unor boli...

Mită la cântar, în Constanţa! Dosar penal pentru un comerciant care a vrut să dea bani inspectorilor OPC

Mită la cântar, în Constanţa! Dosar penal pentru un comerciant care a vrut să dea bani inspectorilor OPC
Prins că îşi fură clienţii la cântar, vânzătorul unui aprozar din Constanţa a vrut să închidă ochii inspectorilor de la Protecţia Consumatorului cu bani! Şi a încercat să-l...

Orban, printre metaliştii de la REF 2017

Orban, printre metaliştii de la REF 2017
Metaliştii care şi-au odihnit oasele la sfârşitul  săptămânii trecute pe la mesele de la Rockstadt Extreme Fest (REF) 2017 au avut parte de o surpriză inedită. Nu era inclusă în programul...

China a declarat război firmelor cu nume ciudate

China a declarat război firmelor cu nume ciudate
China a lansat de curând o veritabilă bătălie împotriva numelor considerate fanteziste sau prea lungi alese de anumite companii, precum "Frica de soţia mea" şi "La ce te uiţi aşa",...

ACCIDENT CA-N FILME – Un buldozer a intrat într-un Audi A5 în centrul municipiului Baia Mare

ACCIDENT CA-N FILME – Un buldozer a intrat într-un Audi A5 în centrul municipiului Baia Mare
Un accident rutier ca în filme a avut loc de puțin timp în centrul municipiului Baia Mare. Un buldozer a distrus un autoturism de lux, după ce l-a lovit din plin. Accidentul s-a petrecut pe bulevardul...

Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central "Dr. Carol Davila" derulează o campania de informare şi promovare a donării de sânge

Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central "Dr. Carol Davila" derulează o campania de informare şi promovare a donării de sânge
Spitalul Universitar de Urgenţă Militar Central "Dr. Carol Davila" derulează campania de informare şi promovare a donării de sânge "Numai împreună putem salva!", potrivit unui...

Bătaie între romii din Timișoara. Doi bărbați au băgat o femeie în spital

Bătaie între romii din Timișoara. Doi bărbați au băgat o femeie în spital
Un nou scandal a izbucnit, joi, pe strada Brașov din Timișoara, ocupată în mare parte de clanurile de romi care au făcut o modă din a se război pentru impunătoarele vile din centrul orașului....

Amazon pierde 6 miliarde de dolari după o postare a lui Donald Trump pe Twitter

Amazon pierde 6 miliarde de dolari după o postare a lui Donald Trump pe Twitter
O postare de câteva cuvinte a lui Donald Trump pe Twitter a generat o pierdere de 6 miliarde de dolari pentru Amazon. Președintele a scris că: Amazon face un mare rău retaileri-lor care pplătesc taxe....

Botoșani: Un bărbat a fost reținut de poliție după ce și-a înjunghiat copilul

Botoșani: Un bărbat a fost reținut de poliție după ce și-a înjunghiat copilul
Un bărbat de 41 de ani din comuna Hlipiceni- judeţul Botoşani a fost reţinut, joi, de poliţiştii din Botoşani, după ce şi-ar fi înjunghiat copilul, a declarat, pentru AGERPRES, purtătorul de cuvânt...

Trei traficanți de droguri, prinși în flagrant la Mamaia

Trei traficanți de droguri, prinși în flagrant la Mamaia
Doi bărbați și o femeie au fost prinși în timp ce încercau să vândă 1.000 de comprimate de ecstasy pe raza stațiunii Mamaia.  Astfel, în cursul zilei de ieri, polițiștii Brigăzii...

O fată de 10 ani a născut după ce Curtea Supremă din India nu i-a permis un avort

O fată de 10 ani a născut după ce Curtea Supremă din India nu i-a permis un avort
O copilă în vârstă de 10 ani, victimă a unui viol, a dat naştere unei fete după ce Curtea Supremă Indiană nu i-a acordat dreptul de a face avort, scrie The Independent. Fata a fost violată de către...

Galați: Adolescent de 17 ani împușcat pe stradă

Galați: Adolescent de 17 ani împușcat pe stradă
Un adolescent de 17 ani a ajuns miercuri seara la Spitalul Judeţean de Urgenţă Galaţi cu patru plăgi împuşcate în urma unei altercaţii petrecute pe o stradă din cartierul gălăţean Micro 17, au...
Serviciul de email marketing furnizat de