x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



 

Afisari: 1385


Mai multe titluri din categorie

Iohannis: Condamn cu fermitate atacul armat care a avut loc la München

Iohannis: Condamn cu fermitate atacul armat care a avut loc la München
Preşedintele Klaus Iohannis condamnă "cu fermitate" atacul armat care a avut loc la München, precizând că sunt necesare noi eforturi ale comunităţii internaţionale pentru a creşte capacitatea...

Trei cetăţeni turci printre cei ucişi în atacul de la Munchen

Trei cetăţeni turci printre cei ucişi în atacul de la Munchen
Trei cetăţeni turci se numără printre cei nouă oameni ucişi vineri seara într-un atac armat la un centru comercial din Munchen, capitala Bavariei (sudul Germaniei), a anunţat sâmbătă ministrul de...

Viktor Orban, premierul Ungariei: Avem nevoie de o armată europeană comună

Viktor Orban, premierul Ungariei: Avem nevoie de o armată europeană comună
Premierul Ungariei, Viktor Orban, a afirmat sâmbătă, la Universitatea de Vară de la Băile Tuşnad, că Europa are nevoie de o armată comună, care să îi întărească siguranţa şi stabilitatea,...

Germania: Breivik, posibilă sursă de inspiraţie pentru autorul atacului armat din Munchen

Germania: Breivik, posibilă sursă de inspiraţie pentru autorul atacului armat din Munchen
Există 'o legătură evidentă' între atacul comis vineri de tânărul germano-iranian de 18 ani în oraşul Munchen, soldat cu moartea a nouă persoane, şi ucigaşul norvegian Anders Behring...

DIICOT Craiova a destructurat o grupare infracţională de trafic de persoane şi proxenetism

DIICOT Craiova a destructurat o grupare infracţională de trafic de persoane şi proxenetism
Procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT) - Craiova cercetează opt suspecţi care, în perioada 2011 - 2016, sub promisiuni false, ar fi racolat...

Atac la Munchen. MAE: Printre victime nu se află cetăţeni români

Atac la Munchen. MAE: Printre victime nu se află cetăţeni români
Ministerul Afacerilor Externe anunţă că, potrivit datelor obţinute, până la acest moment, printre victimele atacului armat de la Munchen nu se află cetăţeni români. ''În continuarea...

Transportatorii acuză autoritățile că mint în privința poliței RCA și amenință cu reluarea protestelor

Transportatorii acuză autoritățile că mint în privința poliței RCA și amenință cu reluarea protestelor
Asociațiile transportatorilor atrag atenția încă o dată asupra faptului că autoritățile ascund un raport de audit care arată foarte clar creșterile nejustificate ale prețurilor RCA și că dezinformează...

Infotrafic: Lucrări pe autostrada Timişoara-Arad

Infotrafic: Lucrări pe autostrada Timişoara-Arad
Centrul INFOTRAFIC al Poliţiei Române informează că sâmbătă, până la ora 14,00, pe autostrada A1 Timişoara - Arad, pe sensul de mers către Arad, între kilometrii 535+500 şi 536+500, se ex...

Atac armat la Munchen: Drapelele din Germania, coborâte în bernă

Atac armat la Munchen: Drapelele din Germania, coborâte în bernă
Ministrul german de interne Thomas de Maiziere a dispus coborârea drapelelor în bernă sâmbătă după atacul armat de la un centru comercial din Munchen în care şi-au pierdut viaţa zece...

Jihadiștii adolescenți sunt ignorați, deci eficienți

Jihadiștii adolescenți sunt ignorați, deci eficienți
Evenimentul de ieri, din Germania, ne mai demonstrează încă o dată că ISIS a reușit să îngenuncheze omenirea cu cele mai perverse arme: oamenii care nu se văd. Un tânăr de 18 ani a mitraliat la...

Lider pentru Integritate - Studenții învață să lupte împotriva corupției

Lider pentru Integritate - Studenții învață să lupte împotriva corupției
Galerie Foto Studenți de la mai multe facultăți din București participă în aceste zile la Școala de vară „Lideri pentru Integritate”, în perioada 20-27 iulie, la Costinești. Evenimentul face parte din...

Atac la Munchen. Ponta: Suntem într-un nou război, de alt tip, dar la fel de periculos

Atac la Munchen. Ponta: Suntem într-un nou război, de alt tip, dar la fel de periculos
Fostul premier Victor Ponta și-a exprimat solidaritatea cu victimele atacului de vineri din Munchen, afirmând că acesta îi confirmă că se poate vorbi despre ''un nou război, de alt tip, dar la fe...

Accidente in lant pe AUTOSTRADA SOARELUI. Se circula foarte greu

Accidente in lant pe AUTOSTRADA SOARELUI. Se circula foarte greu
Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române informează că traficul rutier este intens pe autostrada A2 Bucureşti - Constanţa. În urmă cu puțin timp, pe A2, pe sensul de...

Hollande: 'Atacul terorist' de la Munchen este 'un nou act dezgustător'

Hollande: 'Atacul terorist' de la Munchen este 'un nou act dezgustător'
Atacul armat de la Munchen, în care au fost ucise cel puţin nouă persoane, este 'un atac terorist' şi 'un nou act dezgustător' menit a răspândi teamă în Germania după ce şi...

MAE: Alertă de călătorie - incidente de securitate în Munchen

MAE: Alertă de călătorie - incidente de securitate în Munchen
Autorităţile locale din Munchen au suspendat circulaţia metroului şi a mijloacelor de transport în comun de suprafaţă şi recomandă evitare circulaţiei pe străzi, precum şi pe autostrăzile adiacente,...