x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Patriarhie: În trei momente vor fi trase clopotele tuturor bisericilor din ţară pentru Regele Mihai

Patriarhie: În trei momente vor fi trase clopotele tuturor bisericilor din ţară pentru Regele Mihai
Clopotele catedralelor, mănăstirilor şi bisericilor din întreaga ţară vor fi trase în trei momente distincte în cadrul ceremoniilor religioase oficiate cu prilejul înmormântării...

Noul premier al Poloniei, Mateusz Morawiecki, vrea o reînnoire a dialogului cu Bruxellesul

Noul premier al Poloniei, Mateusz Morawiecki, vrea o reînnoire a dialogului cu Bruxellesul
Noul premier al Poloniei, conservatorul Mateusz Morawiecki, a afirmat marţi că guvernul său îşi doreşte o nouă deschidere în dialogul cu Bruxellesul, dar că aşteaptă o nouă deschidere şi din...

Facebook va contabiliza veniturile din publicitate în ţările unde le realizează

Facebook va contabiliza veniturile din publicitate în ţările unde le realizează
Reţeaua de social media Facebook a anunţat marţi că va începe să contabilizeze veniturile din publicitate în ţările unde realizează aceste venituri, în loc să le redirecţioneze via sediul...

Casa Regală: Slujba de îngropare a Regelui Mihai I va fi oficiată în Catedrala Mănăstirii Curtea de Argeş

Casa Regală: Slujba de îngropare a Regelui Mihai I va fi oficiată în Catedrala Mănăstirii Curtea de Argeş
Slujba de îngropare a Regelui Mihai I va fi oficiată sâmbătă în Catedrala Mănăstirii Curtea de Argeş, după care sicriul va fi purtat într-o procesiune până la Noua Catedrală...

Caz teribil în Bistrița! O fetiţă a fost lovită pe trecerea de pietoni de o șoferiţă neatentă, care susține că nu a văzut-o

Caz teribil în Bistrița! O fetiţă a fost lovită pe trecerea de pietoni de o șoferiţă neatentă, care susține că nu a văzut-o
O elevă de 14 ani a fost lovită de o mașină pe o trecere de pietoni din Bistrița. La volanul mașinii se afla o șoferiță, care spune că nu a văzut-o pe adolescentă.Accidentul s-a produs în urmă cu...

Prognoza METEO pentru 13, 14 și 15 decembrie: Cer variabil

Prognoza METEO pentru 13, 14 și 15 decembrie: Cer variabil
Vremea va fi mult mai caldã decât în mod obișnuit la aceastã datã. Cerul va fi variabil în cursul zilei, apoi se va înnora. Vor fi  ploi, în Banat, Crișana,...

După ce a fost alungat din Siria, ISIS ar putea să-și creeze un alt califat în Asia Centrală

După ce a fost alungat din Siria, ISIS ar putea să-și creeze un alt califat în Asia Centrală
Ministrul iranian al informaţiilor, Mahmud Alawi, a avertizat marţi că gruparea teroristă Statul Islamic (SI) ar putea încerca să-şi creeze un nou califat în Afganistan, Pakistan sau în alte...

Arabia Saudită sare in ajutorul celor mai săraci cetăţeni

Arabia Saudită sare in ajutorul celor mai săraci cetăţeni
Arabia Saudită va începe luna aceasta un program de transfer de bani către familiile cu venituri reduse afectate de măsurile de austeritate ale Guvernului.   Într-un comunicati, cabinetul de...

Netanyahu nu vrea lecții de la Erdogan

Netanyahu nu vrea lecții de la Erdogan
Premierul israelian, Benjamin Netanyahu, aflat duminică la Paris, a afirmat că nu ia „lecții de moralitate” de la președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, după ce liderul de la Ankara a criticat...

Bebelușul abandonat în curtea Spitalului Județean Buzău a fost creștinat

Bebelușul abandonat în curtea Spitalului Județean Buzău a fost creștinat
Galerie Foto Bebeluşului abandonat de mamă în urmă cu câteva zile în parcarea Spitalului Judeţean Buzău a fost botezat marţi de membrii unui ONG de protecţie a copiilor la Biserica "Sfântul...

Mihnea Costoiu rămâne sub control judiciar în dosarul 'Cutezătorii'

Mihnea Costoiu rămâne sub control judiciar în dosarul 'Cutezătorii'
Fostul secretar de stat Mihnea Costoiu va fi cercetat în continuare de DNA sub control judiciar în dosarul "Cutezătorii", a decis marţi Înalta Curte de Casaţie şi...

Risc crescut de avalanşă în Munţii Pietrosul Rodnei! Salvamont Borşa a închis mai multe trasee turistice

Risc crescut de avalanşă în Munţii Pietrosul Rodnei! Salvamont Borşa a închis mai multe trasee turistice
Salvamont Borşa a anunţat marţi că a închis majoritatea traseelor turistice, avertizând totodată că în urma ninsorilor abundente în zona de munte şi a schimbării bruşte a temperaturii...

Un bărbat este cercetat după ce a împușcat un câine, pentru 4 infracțiuni

Un bărbat este cercetat după ce a împușcat un câine, pentru 4 infracțiuni
Un bărbat în vârstă de 42 de ani, din Bocşa, este cercetat pentru patru infracţiuni, după ce a împuşcat un câine aflat în curtea unui imobil din oraş.  'La data de 8...

Situaţie alarmantă la Braşov! Ursul care vine la cabana Postăvarul a rupt poarta de la garajul Salvamont din zonă

Situaţie alarmantă la Braşov! Ursul care vine la cabana Postăvarul a rupt poarta de la garajul Salvamont din zonă
Ursul care a venit de mai multe ori în luna noiembrie la cabana Postăvarul, aflată la altitudinea de 1.604 metri, a devastat noaptea trecută poarta de la sediul Salvamont din zonă, încercând să...

Timbrul de mediu ar putea fi inlocuit începând din martie 2018, cel târziu

Timbrul de mediu ar putea fi inlocuit începând din martie 2018, cel târziu
O înlocuire a timbrului de mediu ar putea avea loc în luna martie a anului viitor, înainte de aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), a declarat,...
Serviciul de email marketing furnizat de