x close

CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot

0
Autor: Iulia Barbu 13 Sep 2010 - 00:00
CFR aruncă 300.000 de euro pe hărţi de zgomot
Proiectul nu poate fi implementat dintr-un motiv simplu: condiţia principală, ca 164 de trenuri să treacă zilnic printr-un singur punct feroviar, nu este îndeplinită.

În luna aprilie a anului trecut, Compania Naţională de Căi Ferate "CFR" SA atribuia un contract de 300.000 de euro pentru încropirea unei strategii de amplasare a hărţilor de zgomot. Vestea bună este că, din totalul fondurilor europene de 1,8 miliarde de euro pentru calea ferată, CFR a reuşit să absoarbă 300.000 de euro.

Vestea proastă este că, potrivit cerinţelor europene, proiectul poate fi implementat la un trafic de 164 de trenuri pe zi. Specialiştii CFR contactaţi de Jurnalul Naţional atrag însă atenţia că în România nici un nod de cale ferată nu are însă un astfel de trafic. În consecinţă, aşa-zisul studiu de fezabilitate analizează un proiect ce nu poate fi implementat. Nu în România. Până una, alta, s-au stabilit tronsoanele pe care vor fi "aplicate planurile de acţiune ale hărţilor strategice de zgomot". Firma Enviro Consult, cea care a câştigat licitaţia organizată de CFR SA, este şi cea care va analiza tronsoanele de cale ferată Bucureşti Nord - Chitila şi Saligny - Palas, precum şi staţiile de cale ferată Ploieşti Sud, Arad, Simeria, în vederea amplasării hărţilor de sunet. Sunt urmărite, bineînţeles, potrivit "Programului operaţional sectorial transport 2007-2013", axa prioritară 3, căi ferate cu un trafic mai mare de 60.000 treceri de trenuri/an.

Succesul "răsunător" al acestui proiect apune uşor în faţa haosului care domneşte pe căile ferate române. În ultimii 20 de ani, viteza trenurilor de călători sau marfă a scăzut atât de mult, încât au adus costuri artificiale extrem de mari, arată specialiştii.

Bilanţul ultimilor ani nu arată deloc îmbucurător. În ciuda faptului că României i se cuvin miliarde de euro numai pentru investiţiile fe­roviare, banii aşteaptă încă proiectele ce se fac că vin. În consecinţă, cu o infrastructură feroviară aflată în plin proces de degradare şi cu un mate­rial rulant ce trebuia scos de mult din circulaţie, CFR este departe de visul european al unui trafic feroviar ci­vilizat şi modern. Numai pentru reînnoirea parcului de material rulant, România are la dispoziţie 230 milioane de euro.

În urma solicitării trimise de Jurnalul Naţional biroului de presă al CFR Călători, am reuşit să aflăm că aceşti bani sunt incluşi în "Planul Operaţional Sectorial al Transportului (POS-T) 2007-2013", la axa prio­ritară 2, dar că finanţarea trebuie asi­gurată de fonduri europene regionale nerambursabile (50%) şi cofinanţate de la buget (50%). Biroul de presă nu a răspuns însă la întrebarea privind motivele pentru care nu s-a reuşit accesarea acestor bani mai bine de trei ani. Am fost redirecţionaţi în schimb, pentru alte lămuriri, către Autoritatea de Management POS-T din cadrul Ministerului Transporturilor.

De altfel, în luna februarie a acestui an, Johannes Ludewig, directorul executiv al Comunităţii Companiilor Europene de Cale Ferată şi Infrastructură (CER), a explicat că, în condiţiile în care traficul feroviar în zona Eurasia va creşte semnificativ în următoarea perioadă, România ar putea ieşi de pe lista marilor competiţii. "În situaţia dificilă în care se află România, mai ales în această perioadă de criză, cum ar putea să facă faţă pe piaţa internaţională? Rezultatele pozitive nu au cum să apară în scurt timp", spunea Johannes Ludewig. De asemenea, Ludewig a arătat că, dintre toate statele membre UE, România este pe ultimul loc în ceea ce priveşte investiţia în calea ferată. Astfel, ţara noastră a cheltuit în medie 147 de euro/km de infrastructură. Prin comparaţie, Luxemburg a cheltuit mai mult de 636.000 de euro/km, fiind pe primul loc în lista ţărilor UE în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructura feroviară. Oficialul a precizat că, dacă ar fi să comparăm România cu Luxemburg, ambele membre UE, ţara noastră cheltuieşte zero euro per kilometru de cale ferată, fapt care nu e deloc în concordanţă cu politica UE în domeniu. La o distanţă consi­derabilă de România se găsesc Lituania, cu o investiţie de 853 de euro/km de cale ferată, şi Estonia, cu 7.581 de euro/km de cale ferată, iar Bulgaria investeşte 8.453 de euro/km de linie.

Nu de puţine ori, atât specialişti feroviari din străinătate, cât şi reprezentanţi ai delegaţiei FMI au vorbit despre faptul că în România Guvernul este obligat să susţină calea ferată şi să compenseze diferenţa dintre veniturile obţinute din vânzarea biletelor şi costurile reale de transport. Din păcate, rezultatele implicării statului în sectorul feroviar nu se prea văd. Aşa cum a relatat şi Jurnalul Naţional în articolul "Grasul de 80 de milioane de euro din spatele CFR Călători" publicat la 30 august, statul găseşte bani pentru finanţarea operatorilor privaţi de cale ferată, dar puşculiţa bugetului nu mai are nici un cent disponibil pentru cofinanţarea programelor europene. Pentru CFR Călători, operatorii de cale ferată au devenit o altă gaură neagră la buget şi un concurent greu de egalat datorită costurilor mult mai mici pe care le au. În timp ce societatea merge din pierdere în pierdere, Ministerul Transporturilor a vărsat din bugetul statului, numai în ultimii doi ani, subvenţii de 80 milioane de euro. Nu mai departe de anul trecut, delegaţia FMI a atras la rându-i atenţia asupra subvenţiilor nefireşti acordate de statul român. Oficialii au cerut autorităţilor române să renunţe la subvenţionarea companiilor de stat care au datorii mari la buget. Lista prezentată anul trecut în luna noiembrie cuprindea 10 nume. Printre companiile vizate s-au aflat şi CFR Marfă, Călători şi CFR SA (n. red. - cea care gesti­o­nea­ză in­fra­structura). Acestea nu au fost alese întâmplător, asta pentru că ele se găsesc pe lista celor mai mari datornici la stat: CFR SA, cu o datorie de 427 milioane de lei, şi CFR Mar­fă, datoare cu 232 milioane de lei. Din păcate, în România func­ţi­o­nea­ză deja celebra formulă: "rămâne cum am stabilit". Astfel că, în ciuda nu­me­roaselor critici primite pentru modali­tatea aleasă în susţinerea operatorilor privaţi, Ministerul Transporturilor continuă să îşi urmărească propria politică. Mai mult, în plină criză, Guvernul a decis şi majorarea tarifelor pentru infrastructura fe­roviară, măsură ce va facilita drumul către colaps atât a CFR Marfă, cât şi a CFR Călători. Până una, alta, ne putem lăuda cu o investiţie frumoasă din fonduri europene - hărţile de zgomot! Sunt mai mult decât necesare în ţara în care traficul feroviar este pe ultimul loc în Europa.
Citeşte mai multe despre:   observator

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 



 

Afisari: 1409


Mai multe titluri din categorie

Scrisoare emoţionantă a unui pompier talian către o fetiţă pe care nu a mai reuşit să o salveze

Scrisoare emoţionantă a unui pompier talian către o fetiţă pe care nu a mai reuşit să o salveze
Un pompier italian, implicat în eforturile de căutare a supravieţuitorilor în localitatea Pescara del Tronto în urma seismului care a lovit Italia, a scris o scrisoare emoţionantă către o fetiţă...

Cel puţin 35 de civili au fost ucişi şi alţi peste 70 răniţi în bombardamente turceşti în nordul Siriei

Cel puţin 35 de civili au fost ucişi şi alţi peste 70 răniţi în bombardamente turceşti în nordul Siriei
Cel puţin 35 de civili au fost ucişi şi alţi peste 70 răniţi în bombardamente turceşti în nordul Siriei, unde Ankara a lansat o operaţiune ce îi vizează atât pe jihadişti, cât şi...

Momente de coșmar pentru pasagerii unei curse aeriene între New Orealns și Orlando, SUA

Momente de coșmar pentru pasagerii unei curse aeriene între New Orealns și Orlando, SUA
Un Boeing 737 al liniei  Southwest Airlines, având 99 de persoane la bord, a efectuat o aterizare de urgență după ce un motor al aeronavei a explodat în timpul zborului. O pasageră a povestit...

Adrian Năstase pe blogul personal: Cum va arata viitorul Parlament?

Adrian Năstase pe blogul personal: Cum va arata viitorul Parlament?
Galerie Foto Adrian Năstase, fost premier al României, analizează, pe blogul personal, situația actuală a clasei politice și a listelor electorale. ______ Cum va arata si ce rol va avea in viata publica romaneasca...

22 de inconștienți s-au înecat în 2016 la mare. Nu există o lege care să interzică îmbăiatul pe vreme rea

22 de inconștienți s-au înecat în 2016 la mare. Nu există o lege care să interzică îmbăiatul pe vreme rea
Potrivit unei statistici realizată de către medicii de la Serviciul Judeţean de Ambulanţă, de la începutul sezonului estival 2016, pe întregul litoral s-a intervenit la nu mai puţin de 79 de cazuri de...

VIDEO - Potop în Cecenia. O furtună a paralizat Capitala și a ucis o femeie

VIDEO - Potop în Cecenia. O furtună a paralizat Capitala și a ucis o femeie
Video O furtună deosebit de puternică însoțită de mari cantități de apă a lovit Capitala Ceceniei, Groznîi, sâmbătă seara. Rafalele de vânt violente au smuls copaci din rădăcini, au...

Italia va cere o derogare de la regulile UE privind deficitul bugetar, pentru realibitarea de clădiri cu risc seismic

Italia va cere o derogare de la regulile UE privind deficitul bugetar, pentru realibitarea de clădiri cu risc seismic
Guvernul italian va solicita o derogare de la regulile Uniunii Europene privind deficitul bugetar, pentru a lansa un program de mai multe miliarde de euro ce are drept scop reabilitarea de clădiri cu risc seismic,...

Ponta: Solidaritate şi suferinţă - fără a folosi tragediile pentru politică - un exemplu important din partea Italiei

Ponta: Solidaritate şi suferinţă - fără a folosi tragediile pentru politică - un exemplu important din partea Italiei
Fostul premier Victor Ponta a transmis condoleanţe familiilor victimelor cutremurului din Italia. El apreciază faptul că niciun politician italian nu a încercat să folosească moartea oamenilor pentru un...

China - 10 oameni au murit într-un accident rutier

China - 10 oameni au murit într-un accident rutier
Cel puțin 10 oameni au fost uciși și alți 12 răniți, duminică, într-un accident petrecut în sudul Chinei, relartează media locală. Accidentul a survenit în jurul orei locale 10...

Interventie ,,rapida” NATO: CORECTEAZA GAFA DE COMUNICARE DUPĂ 36 DE ORE ȘI 45 MINUTE! Vine Vershbow cu mielul?

Interventie ,,rapida” NATO: CORECTEAZA GAFA DE COMUNICARE DUPĂ 36 DE ORE ȘI 45 MINUTE! Vine Vershbow cu mielul?
Galerie Foto Duminica, la ora 10 și 20 de minutea am fost sunat de la Sediul NATO  de la Bruxelles.Pe un număr secret,o voce feminină  ne anunța că pe siteul institutiei a fost postat anuntul intr-o forma corectată cu...

Vaslui: Bărbat înjunghiat în zona toracică de concubina minoră

Vaslui: Bărbat înjunghiat în zona toracică de concubina minoră
Un bărbat în vârstă de 37 de ani, din comuna vasluiană Perieni, a ajuns în stare gravă la spital, după ce a fost înjunghiat în zona toracică de concubina sa minoră, de 17...

Atac cu rachete împotriva aeroportului Diyarbakir din Turcia

Atac cu rachete împotriva aeroportului Diyarbakir din Turcia
Patru rachete au lovit sâmbătă noaptea aeroportul din Diyarbakir, în sud-estul Turciei, a transmis agenţia de presă Dogan, preluată de Reuters. Pasagerii şi personalul aeroportului au fost duşi...

Ministrul delegat pentru românii de pretutindeni Maria Ligor vizitează centrul Italiei după cutremur

Ministrul delegat pentru românii de pretutindeni Maria Ligor vizitează centrul Italiei după cutremur
Ministrul delegat pentru relaţiile cu românii de pretutindeni, Maria Ligor, se va deplasa duminică în centrul Italiei, regiune puternic afectată de cutremurul care a avut loc miercuri şi în care...

Algeria: Opt copii au murit şi alţi 15 au fost răniţi într-un accident rutier

Algeria: Opt copii au murit şi alţi 15 au fost răniţi într-un accident rutier
Opt copii au murit şi alţi 15 au fost răniţi sâmbătă seara într-un accident rutier în apropiere de oraşul algerian Skikda, situat la circa 500 km est de Alger, a anunţat agenţia APS, citată de...

Indonezia: Tentativă de atentat sinucigaş într-o biserică din vestul ţării, soldată cu patru răniţi

Indonezia: Tentativă de atentat sinucigaş într-o biserică din vestul ţării, soldată cu patru răniţi
Un bărbat având asupra sa dispozitive explozive a atacat duminică un preot într-o biserică din Sumatra de Nord, în vestul Indoneziei, provocând rănirea a patru persoane, a relatat o...