Desfăşurare de forţe impresionantă a Armatei israeliene în urma prăbuşirii elicopterului CH-53 în localitatea Fundata din România. Două avioane Hercules au fost trimise marţi dimineaţă în România, încărcate cu personal militar, medical şi religios, cu misiunea de a "acoperi" 100% orice procedură necesară după tragedia în urma căreia şase militari israelieni şi unul român şi-au pierdut viaţa.
Potrivit unor surse din Ambasada Israelului la Bucureşti, cele două avioane militare "erau pline cu echipamente medicale, cu personal medical, militar şi religios. Şi rabini, pentru că procedurile religioase sunt foarte importante", ne-au declarat surse din Ambasadă. Rabinii aduşi din Israel au fost duşi chiar la locul accidentului, cu ajutorul echipelor de salvare, înainte de ridicarea rămăşiţelor pământeşti ale celor dispăruţi.Echipele de salvare au reluat marţi dimineaţă operaţiunile de căutare a victimelor, misiune extrem de dificilă, din cauza zonei greu accesibile în care a avut loc prăbuşirea.
După ce familiile celor şase militari israelieni au fost anunţate despre incident, Armata israeliană a făcut publice şi numele lor: locotenent-colonel în rezervă Avner Goldman (48 de ani, din Modi'in), locotenent-colonel Daniel Shipenbauer (43 de ani, din Moshav Kidron), maior Yahel Keshet (33 de ani, din Hatzerim), maior Lior Shai (28 de ani, din Tel-Nof), locotenent Nir Lakrif (25 de ani, din Tel-Nof) şi sergent Oren Cohen (24 de ani, din Rehovot). Militarul român dispărut în exerciţiul cu final dramatic este căpitanul Ştefan-Claudiu Dragnea, în vârstă de 31 de ani, încadrat la Statul Major al Forţelor Aeriene. Conform autorităţilor israeliene, militarii erau membri ai Escadrilei 118, relatează Mediafax.
Ambasadorul Israelului în România, David Oren, a plecat către locul tragediei încă de luni seară şi a rămas şi în cursul nopţii împreună cu cei care au organizat operaţiunile de salvare. Iniţial demarate de Armata română, acţiunile de găsire şi recuperare a victimelor au devenit, începând de marţi dimineaţă, o operaţiune comună româno-israeliană.
Primele variante neoficiale despre cauzele accidentului se referă la condiţiile meteo şi la starea aparatului de zbor. Potrivit unor surse militare specializate, cea mai probabilă explicaţie ar fi apariţia în zona de zbor a unui curent de aer puternic, care nu putea fi nici anticipat, nici detectat de radar. "Este aşa-numita «termică», un curent de aer local format din cauza diferenţelor de temperatură. Termicele ascendente te ridică foarte repede şi elicopterul poate deveni imposibil de controlat", ne-au declarat sursele citate. Un aparat CH-53 care participa la aceleaşi exerciţii din programul Blue Sky 2010 a avut, săptămâna trecută, o aterizare forţată, dar deocamdată este neclar dacă aparatul era acelaşi cu cel prăbuşit luni după-amiază. Ediţia online a cotidianului Haaretz îl citează pe şeful IAF, care a afirmat că elicopterul care s-a prăbuşit în România se afla într-o stare "excelentă" înaintea zborului.
Elicopterul CH-53 Sikorsky este folosit de Aviaţia israeliană încă din anii '60, fiind apreciat ca un aparat extrem de versatil atât în condiţii de luptă, cât şi pentru transport. Aparatul, "rebotezat" de israelieni Yasur, poate să ducă la bord 55 de soldaţi sau 24 de tărgi medicale, atunci când este folosit în operaţiuni de salvare. În 1992, Aviaţia israeliană a început modernizarea elicopterelor de acest tip, introducând sisteme avansate de navigaţie, avionică şi aparatură electronică de atac. Cel mai grav incident în care au fost implicate aparate de acest tip a avut loc în 1997, când două elicoptere Yasur s-au ciocnit în zbor, accidentul soldându-se cu 73 de morţi.
Exerciţiile comune româno-israeliene de tip "Blue Sky", aşa cum a fost cel în cursul căruia a avut loc incidentul, se desfăşoară de şase ani, în urma unui acord semnat de cele două state în septembrie 2003. Potrivit presei israeliene, IDF se află în căutarea de noi baze pentru antrenament, în urma deteriorării relaţiilor cu Turcia, ţară folosită în trecut pentru astfel de exerciţii. Potrivit Jerusalem Post, Forţele Aviatice Israeliene intenţionau să trimită mai multe aparate de zbor în România până la sfârşitul acestui an.
Din primele date ale anchetei s-a aflat că, în momentul aplicaţiilor, s-a testat zborul la o altitudine mică, în condiţii de vizibilitate redusă, într-o zonă montană. Potrivit versiunii oficiale, elicopterul s-a izbit de o stâncă şi a căzut, zdrobindu-se de sol. Un al doilea elicopter israelian, antrenat în acelaşi exerciţiu, a reuşit să iasă din zonă cu câteva minute înaintea accidentului. Din cauza ceţii dense, pilotul celui de-al doilea elicopter israelian nu a reuşit să vadă accidentul primului, relatează agenţia israeliană de presă Cursor, preluată de Mediafax. Aviaţia militară israeliană a decis marţi dimineaţă să suspende exerciţiile comune cu Aviaţia română şi să repatrieze militarii participanţi la misiune până miercuri cel târziu, anunţă site-ul ynetnews.com.
Şeful Forţelor Armate israeliene, Gabi Ashkenazi, a discutat cu preşedintele Shimon Peres, cu premierul Benjamin Netanyahu şi cu ministrul Apărării, Ehud Barak, încă de luni seară, pentru a-i ţine la curent cu detaliile referitoare la prăbuşirea elicopterului, precizează şi ediţia electronică a cotidianului Haaretz. "Premierul doreşte să ofere susţinerea sa familiilor soldaţilor şi piloţilor care se aflau la bordul elicopterului, reprezentând Forţele Armate israeliene şi statul israelian", potrivit unui comunicat al cabinetului premierului.
Moment dificil pentru aviaţia israeliană
Familiile celor şase militari israelieni daţi dispăruţi în misiune luni noaptea, în România, au fost invitate la baza Aviaţiei militare de la Tel-Nof, pentru a primi informaţii în legătură cu căutarea victimelor la locul accidentului. Mazal, mama maiorului Lior Shai, a declarat că fiul său "era unul special. Nu a visat să ajungă pilot, dar a fost chemat la cursuri de pilotaj. A fost testat şi a trecut cu bine de teste. După cursuri, a devenit membru al echipei de pe Yasur şi era foarte fericit că a reuşit", potrivit ynetnews.com. Lior a revenit la bază anul acesta, după ce a început studiile de inginerie la Universitatea din Tel Aviv. Intenţiona să revină la facultate anul viitor. Mama lui a povestit reporterilor despre ultima convorbire telefonică pe care a purtat-o cu fiul său. "Am vorbit sâmbătă dimineaţă şi l-am rugat să aibă grijă de el. Era încântat de zbor, pentru că aşteptase exerciţiile acestea de mai mult timp.
Era copilul nostru, avea caracteristicile unui lider, era un student strălucit, un băiat bun. Cred că oamenii buni sunt primii care trebuie să plece", relatează ynetnews.com. Acum patru luni, Lior a devenit tată. "Fiul său era cea mai mare fericire a sa", a declarat mama lui Lior. "A fost un copil bun, un tată bun şi un soţ bun", a adăugat aceasta. Lior, care s-a născut şi a crescut la Hod Hasharon, se mutase recent la Tel-Nof, împreună cu soţia sa, Tamar. Rudele militarilor vorbesc cu mândrie despre aceştia, cu toţii având experienţă în cadrul Forţelor Aeriene israeliene. Locotenentul Nir Lakrif este descris de unchiul său drept "mândria familiei". Lakrif era mecanic de aviaţie. A crescut la Kiryat Ata şi a studiat la şcoala tehnică a Aviaţei. S-a căsătorit în august trecut şi soţia sa este însărcinată în luna a patra. Cuplul se mutase recent în apropiere de Tel Nof.
"Este imposibil să descrii ce băiat bun era Nir", a declarat mătuşa sa, Edna Lakrif, citată de Haaretz. Tragedia din familie s-a petrecut în ziua în care bunicul lui Nir era aniversat. "Nimeni n-ar putea să-i dorească cuiva aşa ceva", a declarat mătuşa, care a precizat că familia lui Nir nu s-a dezlipit de internet şi posturile de televiziune, în speranţa aflării de veşti referitoare la soarta acestuia. Un prieten de-ai pilotului Yahel Keshet l-a catalogat pe acesta drept "mândria oraşului său", Moshav Sharona, din Galileea. Mătuşa lui Keshet a declarat pentru postul de radio al Armatei israeliene Galei Tzahal că familia acestuia nu a dormit toată noaptea de luni spre marţi. "Am încercat să fim tari", a declarat aceasta, descriindu-l pe Yahel, a cărui soţie a născut recent o fetiţă, ca avânt toate calităţile pe care le-ar putea avea o fiinţă umană. La rândul său, colonelul Hagi Topolansky a declarat că pentru Aviaţia israeliană este un moment dificil. "Este complicat pentru noi să vorbim cu membrii familiilor", a declarat acesta, adăugând că Aviaţia israeliană face totul pentru a-i îmbărbăta.
Soţia căpitanului Dragnea a suferit un şoc şi este internată la Elias
Soţia căpitanului Ştefan Claudiu Dragnea, militarul aflat în elicopterul prăbuşit în judeţul Braşov, gravidă în cinci luni, a suferit un şoc la aflarea veştii, susţin rudele bărbatului din comuna doljeană Poiana Mare. Ion Dragnea, tatăl căpitanului Ştefan Claudiu Dragnea (31 ani), afirmă că a aflat despre incidentul aviatic de la o rudă, care este de asemenea pilot, transmite corespondentul Mediafax. "Pe noi ne-a anunţat un verişor, pilot şi el la Bucureşti, despre accidentul din Bra-şov. Acum două săptămâni a fost ultima dată acasă. El a făcut şcoala de aviaţie la Braşov, ca acum să se întâmple această nenorocire acolo", a declarat Ion Dragnea, tatăl militarului aflat în elicopterul care s-a prăbuşit în Braşov. Bărbatul susţine că a încercat să afle mai multe amănunte de la nora sa, dar nu a putut, întrucât aceasta a suferit un şoc. "Am încercat să dăm şi de nora noastră, dar ea a suferit un şoc. Este gravidă în cinci luni şi acum este internată la Spitalul Elias din Bucureşti", a mai spus Ion Dragnea.
Surse medicale au declarat pentru Mediafax că soţia militarului mort în accidentul aviatic din judeţul Braşov a fost internată luni seară la Spitalul Elias, după ce a aflat despre tragedia petrecută. Potrivit surselor citate, femeia, care este însărcinată, a fost consultată, medicii stabilind că sarcina este bine, însă pentru că este foarte tristă şi plânge întruna va fi probabil consiliată de un psiholog. Prin ordin al ministrului Apărării Naţionale, miercuri, 28 iulie, la ora 08:00, în toate unităţile militare din ţară şi din teatrele de operaţii vor fi organizate ceremonii militare şi religioase de comemorare a militarilor care şi-au pierdut viaţa în catastrofa aviatică din judeţul Braşov.