Verde nu înseamnă neapărat mai bine nici pentru oameni, nici pentru mediu. Biocarburanţii vor duce la înrăutăţirea schimbărilor climatice şi vor priva populaţiile sărace de mâncare, din moment ce fermierii vor converti suprafeţe de circa 69.000 de kilometri pătraţi în plantaţii, potrivit unui studiu realizat de nouă organizaţii ecologiste.
Suprafaţa respectivă este egală cu mărimea Irlandei, scrie Reuters.
Planurile Uniunii Europene (UE) ca 10% din combustibilul folosit în transporturi să fie din surse regenerabile în 2020 vor avea mai multe efecte negative decât pozitive.
Drept rezultat al tintei impuse de UE, folosirea biocombustibililor va genera între 81% şi 167% mai mult dioxid de carbon decât combustibilii fosili, ca urmare a cultivării terenurilor.
Nouă grupuri ecologiste au ajuns la această concluzie după ce au analizat datele oficiale ale UE în privinţa atingerii proporţiei de 10% regenerabile în transporturile anului 2020.
Dar Comisia Europeană contrazice rezultatele studiului, spunând că suprafeţele suplimentare pentru culturile energetice vor veni din folosirea terenului abandonat în Europa şi Asia.
Oficialii europeni cred că doar două treimi din ţinta respectivă vor fi realizate din biocombustibili, restul provenind din folosirea electricităţii pe vehicule.
Numai că acum 23 din 27 state membre UE şi-au publicat strategiile lor naţionale pentru energii regenerabile, revelând faptul că 9,5% din transport va fi biocombustibil în 2020, care va proveni în proporţie de 90% din cultivarea de recolte.
În esenţă, toată problema are în centru faptul că fermierii vor considera mai profitabil să treacă la cultivarea de recolte pentru biocombustibil în locul celor alimentare (cereale, legume, fructe), ceea ce înseamnă că undeva cândva cineva în lume va muri de foame.
În plus, în zonele tropicale, economia deseori dictează fermierilor să radă sau să dea foc la păduri şi jungle întregi pentru a face loc pentru zone agricole fertile.
Efectul indirect al strategiei UE o reprezintă producerea anuală a încă 25-26 milioane de tone de gaze cu efect de seră. În cel mai rău caz, asta echivalează cu punerea a încă 26 milioane de maşini pe şoselele europene, potrivit raportului.
Numai că CE spune că lipsa grânelor poate fi evitată în câteva moduri, precum folosirea terenurilor abandonate. Dar un astfel de argument poate fi foarte uşor contracarat la World Trade Organisation (Organizaţia Mondială a Comerţului ¬- n.r.), spune Emmanuel Desplechin, de la Asociaţia Braziliană a Trestiei de Zahăr. În acest stat s-a putut observa cel mai uşor efectul amintit în raport, fermierii distrugând suprafeţe din ce în ce mai mari din Amazonia pentru a cultiva recolte energetice, iar etanolul să fie exportat apoi în SUA sau UE.
Cercetările continuă şi în mediul privat. Compania daneză Novozymes a anunţat că a creat biocombustibil din paie, care deja e disponibil pe piaţă. UE ar trebui să încurajeze mai mult această "a doua generaţie de biocombustibili", care produc mai puţine pagube mediului şi omenirii.