x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Românii își cer „dreptul de a fi uitați” de internet

Românii își cer „dreptul de a fi uitați” de internet

de Paul Barbu    |    04 Feb 2016   •   17:01
Românii își cer „dreptul de a fi uitați” de internet
Sursa foto: Ingram Publishing/Getty Images/Ingram Publishing

Peste 6.900 de solicitări de ştergere „de pe internet” a anumitor informaţii s-au înregistrat, în România, în 20 de luni de când Google a implementat programul „Dreptul de a fi uitat”. Prin acest program, orice persoană care consideră că i se aduc prejudicii de imagine prin informaţiile apărute pe internet poate solicita eliminarea lor din căutările motorului Google, care deţine o cotă de 66% din această piaţă.
Cele 6.916 solicitări provenite din România au fost pentru ştergerea a peste 28.300 de adrese URL (adresă uniformă pentru localizarea resur-selor). Cu toate acestea, deşi anumite informaţii sunt şterse de Google, dacă ele sunt căutate cu alte motoare de căutare, precum Bing sau Yahoo, pot fi găsite. Singura soluţie pentru a şterge definitiv anumite informaţii de pe internet este să soliciţi această acţiune site-ului care a publicat respectivele informaţii. Dacă acesta nu doreşte, se poate apela oricând la instanţă sau alte mijloace legale.

Avem dreptul la intimitate
După ce solicitarea a fost făcută şi înregistrată de Google, ea va fi analizată, dar compania poate cere mai multe informaţii solicitantului. „Cred că fiecare ar trebui să aibă dreptul să îşi aleagă ce fel de infor-maţii apar despre el pe internet”, ne-a declarat Andreas Turk, Product Manager al echipei de Identitate, Intimitate şi Securitate, Google Inc. din München. Deciziile legate de fiecare solicitare se iau la sediul din Dublin. „Avem o echipă de examina-tori special pregătiți în acest scop, majo-ritatea lor lucrând în sediul din Dublin, în Irlanda. Echipa noastră foloseşte proceduri speciale de înaintare a proble-melor către superiorii ierarhici şi către avocații de la Google, pentru ca aceştia să delibereze în privința cazurilor dificile şi complicate”, se arată în Raportul de Transparenţă al Google. De la 1 noiembrie 2015, peste 30% dintre solicitări au fost înaintate superiorilor în vederea obținerii unei a doua păreri. Din căutări vor fi elimi-nate URL-uri site-urilor dacă acestea conţin informaţii sensibile şi confiden-ţiale despre minori, orientare sexuală, religioasă etc.

Exemple de cazuri
În Ungaria, un funcționar public de rang înalt a solicitat eliminarea unor articole pe tema unei condamnări penale vechi de câteva decenii. Google nu a eliminat articolele din rezultatele căutării. În Italia, o femeie a solicitat eliminarea unui articol vechi de mai multe decenii despre uciderea soțului ei, în care îi era menționat numele. Pagina a fost eliminată din rezultatele căutării pe numele ei.

Nouă procente din numărul total de adrese URL a căror eliminare din rezultatele căutării a fost solicitată provin de pe 10 site-uri. În top se află reţele de socializare precum Facebook, Twitter, grupuri ale Google sau platforme video, printre care şi Youtube.com
 

×