x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Politică Examenele tehnocraţilor încep cu subiectele făcute de politicieni. Top 10 priorităţi ale guvernului Victor Ponta, transferate lui Dacian Cioloş

Examenele tehnocraţilor încep cu subiectele făcute de politicieni. Top 10 priorităţi ale guvernului Victor Ponta, transferate lui Dacian Cioloş

de Adrian Stoica    |    Daniela Ivan    |    12 Noi 2015   •   09:09
Examenele tehnocraţilor încep cu subiectele făcute de politicieni. Top 10 priorităţi ale guvernului Victor Ponta, transferate lui Dacian Cioloş
Sursa foto: Diana Oros

Guvernul Ponta este deja istorie şi un alt Executiv se pregăteşte să se instaleze la Palatul Victoria. Chiar dacă numele noilor miniştri nu sunt deocamdată cunoscute, ei au de pe acum creionată o agendă de priorităţi. Este vorba despre o serie de acte normative şi iniţiative lăsate moştenire de fostul Executiv, asupra cărora tehnocraţii lui Dacian Cioloş trebuie să decidă rapid ce fac cu ele. Le susţin mai departe în forma actuală, le modifică pentru a le updata propriilor viziuni sau le abandonează pentru că le consideră nesustenabile. Totul depinde însă de sprijinul politic pe care şi-l vor asigura pentru că independența trece totuși prin Parlament.

În general, este vorba despre proiecte de lege aflate în curs de elaborare sau care au fost sau urmau să fie depuse la Parla¬ment. Toate au fost asumate de fostul cabinet ca priorităţi ale programului de guvernare. Unele dintre ele sunt însă contestate de sindicate, cum ar fi proiectul Legii salarizării unice, altele sunt blocate, dacă este să ne referim, de exmplu, la Master Planul General al Transporturilor. Pe de altă parte, mai sunt o serie de legi care încă se af lă în faza de elaborare, iar aici am putea aminti strategia energetică şi Legea redevenţelor petroliere.

1. Legea salarizării unice
Este aşteptată de 1,2 milioane de bugetari care speră că vor avea salarii corecte în funcţie de studii şi de importanţa muncii. Proiectul elaborat de Ministerul Muncii prevede reducerea claselor de salarizare de la 111 la 5, un salariu minim de intare în sistemul bugetar de 1.200 de lei şi unul maxim de 21.500 lei brut.

2. Modificarea Legii cooperaţiei agricole
Legea există din 2004, dar fostul Guvern a pregătit un proiect de OUG pentru completarea ei prin care propune măsuri supli¬mentare de sprijin pentru cei care se asociază: reducerea cu 20% a impozitului pe profit în primii 5 ani de activitate, scutirea membrilor de la plata impozitului pe venit, scutirea de la plata taxelor vamale pentru importurile de utilaje agricole etc.

3. Achizițiile publice
Cel puţin o treime dintre firmele active (760.000) sunt interesate de transparen¬tizarea licitaţiilor. Criteriul preţului celui mai scăzut, a fost înlocuit cu acela privind costul cel mai scăzut al întreg¬ului ciclu de viață al produ¬sului, serviciului, lucrării achiziționate.
Proiectul Guvernului mai prevedere şi scurtarea duratelor minime ale procedurilor de atribuire.

4. Master Planul de Transporturi: aprobat de CE, blocat în țară
Master Planul General de Transporturi stabileşte priorităţile investiţionale în acest domeniu, dar autorităţile nu s-au grăbit cu elaborarea proiectelor. Vorbim despre proiecte estimate la 28 de mld. euro. Printre ele, celebra autostradă Comarnic-Braşov, care de ani de zile nu reuşeşte să treacă de faza de proiect.

5. Legea redevenţelor petroliere, o lungă amânare
Ea trebuia să intre în vigoare la începutul anului, dar este încă în faza de elaborare. Executivul promisese că o va trimite în Parlament la mijlocul anului viitor, astfel încât să intre în vigoare la începutul anului 2017. Ea stabilește modul şi nivelul de impozitare al firmelor care deţin licenţe de explorare, forare şi extracţie a ţiţeiului şi gazelor naturale.

6. Schimbarea Codului Fiscal
Firmele aşteaptă să vadă dacă Parlamentul va fi de acord cu reducerea impozitului pe dividende la 5% începând cu ianuarie 2016. În plus, IMM-urile vor să ştie dacă modificarea impozitării, introdusă de Guvern prin ordonanţă de urgenţă, va fi acceptată de Parlament fără susţinerea expremierului Ponta. Temerile lor sunt argumentate de faptul că această măsură a fost scoasă din Codul Fiscal care a fost promulgat de preşedinte.

7. Sistemul energetic aşteaptă o strategie
Elaborarea Strategiei Energetice este un alt proiect întârziat. Au fost elaborate doar primele două capitole, iar mai departe lucrurile s-au blocat. Deşi iniţial Executivul a spus că-l va elabora fără a apela la firme de consultanţă, ulte¬rior şi-a dat seama că această sarcină îi depăşeşte puterile. Apoi a constatat că aceşti consultanţi sunt cam scumpi şi nu are bani pentru plata lor.

9. Banca pentru Investiţii
Câteva milioane de entităţi economice-exportatori, firme care doresc să facă proiecte europene, instituţii publice, strart-upuri -aşteaptă trans¬formarea Eximbank într-o bancă de investiţii. Proiectul prevede ca noua instituţie să ofere credite sau scrisori de garanţie şi pentru clienţii neatractivi pentru băncile comerciale.

8. Lista compensatelor
Cele 17 milioane de persoane care beneficiază de servicii medi¬cale de la stat speră într-o listă cât mai cuprinzătoare de medica¬mente compen¬sate pentru a nu mai fi nevoite să scoată bani din buzunare. Actualizarea listei este o mare responsabilitate pentru viitorul ministru al Sănătăţii.

10. Listările de pe Bursă
Cabinetul Ponta îşi fixase ca obiectiv pentru anul 2016 listarea pe Bursă a mai multor companii din sectorul energetic, dintre care cea mai valoroasă este Hidroelectrica. Pregătirile pentru listare au fost dema¬rate deja, iar compania ar urma să iasă din insolvenţă în prima jumătate a anului viitor.

Aberații legislative
- Supraimpozitarea sediilor sociale trebuie eliminată din Codul Fiscal. Menţinerea va duce la dispariţia a sute de mii de firme mici care funcţionează în apar¬tamente.
- Supraguvernul care veghează la stabilitatea financiară a ţării. Comitetul pentru Supraveghere Macroprudenţială, aşa-numitul Supraguvern, format din reprezentanţii BNR, ASF şi Guvern, ridică multe semne de întrebare cu privire la independenţă şi utilitate.
- Trecerea Loteriei Naţionale în subordinea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc. Prin această decizie, Oficiul rămâne şi reglementatorul pieţei de jocuri de noroc, dar devine şi jucător.
 

×