x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social România se prăbușește, pe bucăți

România se prăbușește, pe bucăți

de Diana Scarlat    |    22 Feb 2018   •   09:35
România se prăbușește, pe bucăți

În România au început să cadă pasarele, tavane, rețele de alimentare cu apă și rețele de curent electric, toate vechi de zeci de ani și nereparate. O pasarelă ridicată acum aproape 50 de ani s-a prăbușit ieri, blocând calea ferată, dar nimeni nu știe câte astfel de incidente ar mai putea avea loc, acolo unde nimeni nu mai controlează starea construcțiilor. Până în anul 2001 se putea ocupa de lucrări, verificări și reparații fostul minister al Lucrărilor Publice, care a fost desființat. A urmat descentralizarea, iar astăzi nu mai există studii actualizate despre starea unor structuri care pun în pericol viețile oamenilor.

Pasarela care a căzut ieri peste calea ferată, la Ploiești, ar fi putut declanșa un dezastru, dacă în acel moment pe sub ea ar fi trecut un tren. Construită în anii '70, pasarela ar fi trebuit să fie verificată permanent, reparată sau demolată, după ce a depășit un anumit grad de uzură, dar nu s-a ocupat nimeni de verificarea construcției. CFR Infrastructură și CFR Călători au pus autocare la dispoziția sutelor de călători din cele opt trenuri oprite, dar structura prăbușită nu este administrată de CFR SA. „Nu era o pasarelă pietonală, ci o structură metalică prin care trecea conducta locală de apă, administrată de Veolia”, a explicat, pentru Jurnalul, Oana Brânzan, reprezentant CFR Infrastructură. Compania a preluat rețeaua cu toate structurile foarte vechi, pe care nimeni nu le-a mai verificat de zeci de ani. “În calitate de concesionar al sistemului de termoficare care alimentează orașul Ploiești, operăm întreaga rețea și infrastructură aferentă acestuia. Chiar dacă acest obiect suport nu apare explicit în lista bunurilor concesionate, asumăm responsabilitatea exploatării sistemului în integralitatea sa. Întreaga rețea de termoficare face obiectul unui program anual de inspecții și revizii, coordonat la nivelul departamentului de exploatare distribuție. Acesta se desfășoară cu predilecție în perioada extrasezon, în cadrul programului de mentenanță și, punctual, pe timpul sezonului rece, în caz de avarie. Incidentul nu a afectat în vreun fel integritatea rețelelor și nici alimentarea cu energie termică a orașului. Nu a existat vreo scurgere de agent termic, iar conductele funcționează normal, asigurând continuitatea furnizării serviciului public. Colaborăm îndeaproape cu autoritățile, pentru identificarea cauzelor și împrejurărilor producerii incidentului”, au comunicat reprezentanții Veolia Energie Prahova, în urma incidentului.

Cine putea gestiona problemele

Nimeni nu știe câte probleme de același fel ar putea apărea, în perioada următoare, nu doar pe calea ferată, ci și în alte domenii care țin de infrastructură, iar descentralizarea face imposibil controlul situației. Încă din anul 2016, un raport al CNADNR arăta că peste jumătate dintre podurile din România stăteau să cadă, iar de atunci nu au fost reabilitate nici măcar 10%. O situație asemănătoare se înregistrează și la Secțiile de Drumuri Naționale ale fiecărui județ, unde documentele arată că sute de poduri și drumuri din toată țara au durata de exploatare depăşită. “Descentralizarea se poate face pentru activitățile locale, dar nu pentru rețele de utilitate publică. Trebuie să fie cineva care să cerceteze aceste lucruri. Ministerul Lucrărilor Publice s-ar fi putut ocupa de aceste lucruri. Vorbim despre autostrăzi, despre alimentare cu apă, îndiguiri, de care se ocupa acest minister înființat de Alexandru Ioan Cuza în 1862 și desființat în 2001”, a explicat, pentru Jurnalul, Nicolae Noica, fostul ministru al Lucrărilor Publice.

 

Citat

 

Inspecția de stat în Construcții ar trebui să verifice toate aceste structuri, inclusiv în timp. Ar trebui să-i oblige pe beneficiari să le repare. România a fost avertizată că s-a depășit perioada de 80 de ani de garanție a construcțiilor, pentru mai multe poduri.

 

Nicolae Noica, fostul ministru al Lucrărilor Publice

 

idee

Poliția Feroviară a deschis un dosar penal, pentru a cerceta această situație. CFR Infrastructură și CFR Călători se vor îndrepta în instanță împotriva celor responsabili de prăbușirea pasarelei, urmând să ceară plata prejudiciilor care vor rezulta din exeprtiză.

 

Expl foto

Nu există un protocol între CFR SA și toți cei care au răspunderea pentru verificarea structurilor pe care le au în administrare, în apropierea sau peste calea ferată.

 

 

 

 

×
Subiecte în articol: pasarela prabusita ploiesti