Pentru a obține permisul auto, viitorii șoferi vor trebui să învețe inclusiv să conducă defensiv și să acorde primul ajutor în cazul unui accident rutier, conform unui proiect de lege pentru modificarea și completarea Codului Rutier, depus recent la Senat. Atât diploma de absolvire a celor două cursuri, cât și dovada video că potențialii candidați știu să se descurce în astfel de situații vor fi atașate la dosarul pentru obținerea carnetului. Conform proiectului, chiar și cei care au permisul suspendat pentru 90 de zile vor fi obligați să facă cele două cursuri. În caz contrar, suspendarea se prelungește automat. Documentul propune, de asemenea, suspendarea permisului șoferilor care nu-și plătesc amenzile în șase luni.
„În cadrul pregătirii teoretice şi practice pe care o realizează persoanele care solicită prezentarea la examen pentru obţinerea permisului de conducere, este inclus atât un curs de conducere defensivă, cât şi un curs practic de prim ajutor. Dovada absolvirii cursurilor se face prin diplomele de absolvire eliberate de unităţile autorizate conform legii şi prin ataşarea unor înregistrări audio-video care demonstrează activitatea derulată în cadrul cursurilor”, scrie în proiectul de lege inițiat de mai mulți parlamentari USR-PLUS.
În acest sens, regulile privind cursurile de conducere defensivă urmează a fi stabilite prin ordin al ministrului Transporturilor, iar normele privind cursurile de prim ajutor urmează a fi stabilite prin ordin al ministrului Sănătății. Totodată, prin ordin al ministrului Afacerilor Interne vor fi stabilite procedura şi condiţiile tehnice în care se realizează şi stochează înregistrările audio-video.
Și teorie, și practică
Cursul de prim ajutor în cazul accidentelor rutiere reprezintă pregătirea practică a conducătorilor auto şi a candidaţilor pentru obţinerea permisului auto „în dobândirea competenţelor privind aplicarea măsurilor de prim ajutor în cazul accidentelor rutiere, înainte de intervenţia cadrelor medicale”, se arată în expunerea de motive.
În ceea ce privește cursul de conducere defensivă, acesta va avea o parte teoretică și una practică, iar viitorii șoferi, ca și conducătorii auto cu permisul suspendat, vor învăţa „să conştientizeze şi să identifice riscul pe care îl implică circulaţia pe drumurile publice, se informează cu privire la comportamentul vehiculelor în situaţii critice şi cu privire la modul corect de a reacţiona în vederea ieşirii din aceste situaţii, învaţă să adopte o atitudine defensivă menită să prevină apariţia conflictelor sau a situaţiilor-limită în timpul conducerii autovehiculelor pe drumurile publice”.
În ce situații vor fi cerute noile competențe
Cele două cursuri vor fi, practic, obligatorii pentru toți cei aflați în următoarele situații:
- obținerea, pentru prima dată, a permisului de conducere;
- beneficierea de reducerea perioadei de suspendare a sancțiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce în ipotezele constatării de către organele competente a săvârșirii de către participantul la trafic a unei fapte contravenționale;
- dispunerea sancțiunii complementare a suspendării temporare a exercitării dreptului de a conduce atunci când fapta contravențională se circumscrie fie conducerii sub influenţa băuturilor alcoolice, fie nerespectării regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale.
- obținerea, după anularea permisului de conducere printr-o hotărâre judecătorească definitivă, a unui nou permis de conducere.
Dacă proiectul de lege va fi adoptat în această formă, noile reguli se vor aplica și tractoriștilor sau vatmanilor.
„În mod obligatoriu, titularul unui permis de conducere eliberat de către o autoritate română sau străină urmează un curs de conducere defensivă şi un curs practic de prim ajutor şi susţine, până la expirarea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie (...), un test de verificare a cunoaşterii regulilor de circulaţie, atunci când suspendarea a fost aplicată pentru:
a) conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice;
b) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale”, se arată în proiectul de act normativ.
Introducerea cursului de prim ajutor pentru viitorii șoferi nu este o intenție nouă a parlamentarilor, un proiect de lege în acest sens, dar inițiat de mai mulți deputați PSD, a fost respins definitiv în Parlament chiar în luna februarie 2021. De asemenea, mai există o propunere legislativă privind introducerea cursurilor de conducere defensivă pentru șoferii de ambulanță și alte categorii de conducători auto, care a trecut deja de Senat și se află acum la Camera Deputaților.
Fondurile necesare desfășurării celor două tipuri de cursuri vor veni, potrivit proiectului, din taxa de școlarizare cerută viitorilor șoferi.
Poliţia Rutieră din cadrul MAI va ține evidenţa conducătorilor auto care au urmat cursuri de conducere defensivă și va evalua, anual, eficienţa acestor cursuri raportat la „gradul de implicare în accidente de circulaţie al absolvenţilor”, se arată în document.
România, fruntașa UE la accidente rutiere
România se află în continuare în topul statelor cu cele mai multe accidente produse în traficul rutier, iar documentele Comisiei Europene arată că țara noastră înregistrează cel mai mare număr de decese cauzate în traficul rutier, ocupând primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte rata de mortalitate pe drumurile publice (85 de decese la un milion de locuitori). La polul opus, Suedia este ţara cu cel mai mic indice al mortalităţii pe drumurile publice, cu numai 18 victime la un milion de locuitori.
Anual, aproape 2.000 de oameni își pierd viața în accidente rutiere pe drumurile din România și aproape 10.000 de persoane sunt grav rănite.