Jurnalul.ro Ştiri Observator Magazinele își apără produsele expirate

Magazinele își apără produsele expirate

de Monica Cosac    |   
De mai multe luni, pe rafturile unui cunoscut hipermarket din Capitală, Cora Lujerului, stau câteva recipiente deformate, din care s-au scurs substanţe chimice, care pun în pericol sănătatea cumpărătorilor. Deși comercializarea acestor produse este ilegală, autorităţile descurajează iniţiativele celor care vor să sesizeze astfel de situaţii.

Bombate, deformate, cu noroi și scurgeri de substanţe. Așa arătau mai multe recipiente cu îngrășământ lichid pentru plante, fotografiate de reporterii Jurnalului Naţional, la finalul lunii octombrie 2105, pe rafturile Cora Lujerului din București. Deși termenul de valabilitate a expirat de mai bine de jumătate de an (potrivit etichetelor, îngrășămintele au fost produse în prilie 2012, iar termenul de valabilitate este de 3 ani), iar chimicalele conţinute au dat pe dinafară, niciun angajat al magazinului nu a catadicsit să le retragă de la vânzare. Aceleași produse neconforme au fost fotografiate de noi și în luna decembrie, dar și ieri, 10 ianuarie 2016. De această dată, fără etichetele care arătau că sunt expirate. Șefii hipermarketului au refuzat să comenteze această situaţie.

Asociaţiile de protecţie a consumatorilor atrag atenţia că aceste produse pun în pericol sănătatea cumpărătorilor. „Când discutam de produse care conţin substanţe chimice, recipientele trebuie să fie de un anumit tip, iar sistemul de închidere să fie cu blocaj, astfel încât un copil să nu le poată deschide. Dacă există scurgeri ale substanţelor, deformări ale ambalajelor, înseamnă că au o problemă. Nu numai că este interzisă cu desăvârșire comercializarea după perioada de expirare, ci și dacă nu sunt expirate, dar nu îndeplinesc condiţiile de ambalare. Scurgerea acestor substanţe din ambalaj poate să cauzeze probleme dermatologice extrem de grave. Mai ales că, într-un astfel de magazin, pericolul ca un copil să pună mâna din curiozitate și apoi să ducă la ochi sau la gură este mare și pot apărea și intoxicaţii”, a explicat, pentru Jurnalul Naţional, Sorin Mierlea, președintele InfoCons – Organizaţia pentru Protecţia Consumatorilor.

ANPC nu are formular special de sesizări
Autorităţile din domeniul protecţiei consumatorilor, care au obligaţia de monitoriza și controla operatorii economici, le cer potenţialilor reclamanţi să rezolve problema amiabil.

„Vă rugăm să apelaţi la această modalitate numai după ce încercaţi să rezolvaţi amiabil problema cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul. În situaţia în care nu aţi ajuns la o înţelegere cu vânzătorul sau cu administratorul unităţii, atunci aveţi dreptul să depuneţi o reclamaţie”, se arată pe pagina de „reclamaţii” a site-ului Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). În schimb, retragerea unei reclamaţii este mult mai ușor de realizat, aceasta nefiind condiţionată de ceva anume.

Cei care constată prezența produselor expirate în magazine pot completa formularul online de reclamații, cu precizarea că este o sesizare, nu o reclamație.

O astfel de practică trebuie adusă de îndată la cunoştință, pentru că poate să pună în pericol integritatea corporală a persoanelor care, din neatenție sau necunoaştere, pun mâna pe acele substanțe. Sorin Mierlea, InfoCons

Românii pot cere ajutorul asociaţiilor de consumatori
Organizaţiile neguvernamentale de protecţie a consumatorilor nu au atribuţii pe segmentul de monitorizare și control al operatorilor economici. Acestea pot doar să informeze consumatorii și să îi reprezinte gratuit în instanţele de judecată, pentru recuperarea daunelor materiale și morale produse de un comerciant sau furnizor de servicii.

Reprezentanții grupului franco-belgian România Hypermarche, deținător al lanțului Cora, susțin că produsele din fotografie nu sunt expirate, iar ambalajele au „urme asemănătoare calcarului” din cauza clienților care deschid capacul, în timp ce „recipientul se umflă din cauza aerului”.
 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri