Noua amânare a creșterii impozitării proprietăților imobiliare nu este un gest de bunăvoință din partea Executivului, ci o decizie luată pentru că nu a fost pus la punct sistemul prin care impozitarea clădirilor să se facă în funcție de valoarea de piață și nu în funcție de suprafață, cum este acum. Documentul arată că modificarea fiscală este condiționată de dezvoltarea unui sistem structurat de colectare a datelor despre proprietăți. Pentru realizarea noului model de impozitare Executivul beneficiază de suportul experților Băncii Mondiale.
Reforma sistemului, coordonată de o structură specială
De asemenea, proiectul prevede că la nivelul Ministerului Finanțelor urmează să se înființeze o structură specială care să fie responsabilă de implementarea reformei impozitului pe proprietate. Structura va avea, în principal, atribuţii privind gestionarea unei baze de date naționale cuprinzătoare cu proprietățile imobiliare, colaborarea cu unitățile administrativ-teritoriale, precum și cu alte entități în ceea ce privește datele și informațiile despre proprietăți, realizarea și implementarea unor modele specifice privind impozitarea proprietății imobiliare, coordonarea metodologică a organelor fiscale locale în ceea ce privește procedurile specifice derulate în cadrul activității de administrare privind impozitarea proprietății imobiliare, elaborarea formularisticii specifice activității de administrare a creanțelor fiscale aferente impozitării proprietății imobiliare. Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară va pune la dispoziția Ministerului Finanțelor accesul și resursele necesare pentru conectarea la sistemele informatice și platformele hardware și software pe care le gestionează. „Acestea includ, dar nu se limitează la: Sistemul integrat de cadastru și carte funciară, Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale, Sistemul centralizat e-Terra privind baza de date spațială (sectoare cadastrale). În funcție de necesitățile identificate în procesul de implementare a impozitării proprietății imobiliare, pot fi incluse și alte sisteme și baze de date gestionate de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară relevante pentru activitățile desfășurate și, respectiv, în funcție de responsabilitățile Ministerului Finanțelor privind implementarea impozitării proprietății imobiliare”, mai precizează documentul.
9,8 milioane de locuințe sunt înregistrate în România
Cum se va calcula impozitul
Conform Legii 370/2022, odată cu schimbarea sistemului de impozitare acesta ar urma să se calculeze prin aplicarea unei cote de minimum 0,1% asupra valorii clădirii rezidențiale, indiferent dacă proprietarul este persoană fizică sau juridică. Prin noile reglementări, baza de impozitare se va stabili în funcție de valoarea clădirilor și a terenurilor pe care sunt amplasate, ce va fi cuprinsă în studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din țară, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNR). În prezent, impozitul pe proprietatea imobiliară se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% și 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. Aceasta se stabilește prin înmulțirea suprafeței construite desfășurate a clădirii (exprimată în metri pătrați) cu valoarea ei (exprimată în lei/metru pătrat) stabilită în Codul Fiscal (articolul 457 - Calculul impozitului pe clădirile rezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice). De asemenea, valoarea impozabilă a clădirii este ajustată în funcție de rangul localității și zona de amplasare. În ceea ce privește impozitul pe clădirile nerezidențiale, el se calculează prin aplicarea unei cote între 0,2% și 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii, iar pentru clădirile mixte, impozitul se calculează prin însumarea impozitului pentru partea cu destinație rezidențială cu impozitul pentru partea cu destinație nerezidențială, în baza unui raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat o dată la cinci ani, potrivit prevederilor Legii nr. 370/2022.
„Întrucât îndeplinirea angajamentului din PNRR cu privire la impozitarea proprietății presupune și dezvoltarea unui sistem informatic care permite implementarea unor modele specifice, coroborat cu faptul că se află în curs de derulare asistența tehnică din partea Băncii Mondiale, se propune prorogarea termenului de aplicare a prevederilor din Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 referitoare la modificarea Titlul IX -Impozite și taxe locale din Codul fiscal, de la data de 1 ianuarie 2025 la data de 1 ianuarie 2026”.
Proiectul de OUG pregătit de Ministerul Finanțelor
Creșterea impozitării pe proprietate se află pe agenda discuțiilor Guvernului cu reprezentanții FMI de mai mult timp.
Taxele pe proprietate, venituri sub media UE
Modificarea sistemului de impozitare a proprietăților imobiliare este o măsură care a fost asumată prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Pe lângă aceasta, majorarea impozitelor pe proprietate este văzută ca o soluție pentru a spori veniturile administrațiilor locale. Actualele taxe pe proprietate sunt mai mici comparativ media europeană. Ele generează în România venituri de circa trei ori mai mici decât media economiilor OCDE și aproape la jumătate față de media UE, arăta în 2022 Fondul Monetar Internațional (FMI) pe acest subiect.