Jurnalul.ro Special Povestea omului care a făcut din modă un show planetar

Povestea omului care a făcut din modă un show planetar

de Magdalena Popa Buluc    |   

Creatorul de geniu, personajul enigmatic şi designerul plin de vervă creatoare, Karl Lagerfeld, a plecat din această lume marți, la vârsta de 85 de ani. Stilistul şi fotograful cel mai cunoscut din lume, directorul artistic al Casei Chanel de peste trei decenii, a fost un personaj warholian, politically incorrect, francofil despotic şi sensibil totodată.

Celebru pentru costumele şi ochelarii săi negri, Karl Lagerfeld a colaborat de-a lungul timpului şi cu alte Case de haute couture, cum ar fi Chloé sau Fendi, înainte de a-şi crea propria marcă în 1984. Dar era cunoscut mai ales ca directorul de nedetronat al Casei Chanel, ocupându-se de ansamblul colecţiilor haute couture, prêt-à-porter şi de accesorii. În tot acest timp el a revizitat cu brio şi umor moştenirea lui Coco Chanel, reinventând celebrul taior din tweed, ţinuta marinar, negrul şi albul sau logo-ul cu dublu „C”.

Inès de la Fressange, Vanessa Paradis, Keira Knightley, Nicole Kidman, Audrey Tautou, Claudia Schiffer… Alături de creator s-au aflat câteva dintre cele mai frumoase femei din lume, care au fost rând pe rând muze ale mărcii. Sunt, de asemenea, greu de uitat decorurile show-urilor lui de modă, din ce în ce mai spectaculoase de la Grand Palais, inspirate de Grecia antică, de un supermarket gigantic sau de universul submarin.

Karl Lagerfeld a dorit întotdeauna să încurce reperele, fie că era vorba despre data lui de naştere, rămasă incertă, fie de stilul lui. Fiul lui Otto Lagerfeld, un reprezentant comercial suedez, şi al lui Elisabeth Bahlmann, s-a născut la Hamburg, a părăsit Germania împreună cu mama sa şi s-a stabilit la Paris în anii 50. Mulţi biografi au avansat ca dată a naşterii 1933 sau 1935, Lagerfeld afirmând că s-a născut în 1938 înainte de a declara, în 2013, anul 1935.  

Pasionat de desen, s-a remarcat ca ilustrator de modă. În 1954 a câştigat Premiul I la concursul Woolmark, ex-æquo cu un oarecare…  Yves Saint Laurent, cel care avea să-i fie „cel mai bun rival”. A fost angajat ca asistent de Pierre Balmain. A lucrat apoi ca designer pentru casele franţuzeşti Jean Patou şi Chloé, înainte de a deveni colaboratorul casei italiene Fendi, al cărei director a fost din 1965. Legendă a lumii haute couture, a preluat conducerea Casei Chanel, redresând firma aflată în declin după dispariţia creatoarei ei. S-a jucat cu codurile, a apelat la siluete mai moderne, la materiale inedite.

În istoria modei, Karl Lagerfeld lasă moştenire o creaţie admirabilă: propriul său look. Şi sub forma unei umbre chinezeşti, silueta lui este imediat recognoscibilă. Pură ficţiune din cap până în picioare: coafură Ludovic al XV-lea, guler stil Weimar, ochelari Beverly Hills. Era un pop star, un produs în întregime confecţionat.

În universul modei a fost o anomalie. Pentru prima dată, şi poate unica dată, un octogenar era trendy în ochii tinerelor. Începând cu Colecţia H&M, notorietatea lui a depăşit-o pe cea a lui Coco. Copil răsfăţat al lui Chanel şi al lui Andy Warhol, îşi datorează celebritatea lui Coco şi capacitatea de a fi mereu altul lui Warhol. De la Coco Chanel a adoptat ticurile: logoreea staccato, jocul cu lănţişoarele, pasiunea pentru cărţi, singurătatea, umorul frust, gustul pentru bani, cultul siluetelor suple.

De-a lungul carierei, Karl Lagerfeld n-a renunţat niciodată la activităţile anexe, colaborând cu H&M, Coca-Cola, Opera din Milano sau creându-şi propria marcă intitulată KARL.

Cel care a fost ales în 2012 drept “cel mai influent designer al ultimilor 25 de ani” a marcat pentru totdeauna lumea modei.

A inventat idea unui lux ludic, departe de silueta burgheză a epocii în care s-a lansat. Nimic nu l-a oprit pe cel care părea să deţină formula de a trezi “frumoasele adormite” şi de a le readuce în modernitate.

La începutul anilor 2000, Karl Lagerfeld şi-a oferit un nou look. A slăbit 40 de kilograme pentru a putea îmbrăca costumele Dior Homme, desenate de Hedi Slimane. Noul mileniu a marcat o adevărată cotitură în cariera designerului care şi-a multiplicat proiectele pentru tânăra generaţie. Dacă în anii 80 se entuziasma de fizicul ireproşabil al manechinului său vedetă, icoana pariziană Inès de la Fressange, în 2017 n-a ezitat să se apropie de Kristen Stewart, Pharrell Williams sau Lily-Rose Depp.

Devenit garanţie a luxului modern, a colaborat cu H&M în 2004 pentru o colecţie, a creat linia K par K în 2007, s-a filmat în pelicula Lagerfeld Confidential, a remodelat aspectul veneratei sale sticle de Coca-Cola Light, şi-a transformat în star pisica sa albă, Choupette…

Cu un simţ acut al autoderiziunii, în 2008 şi-a împrumutat imaginea “Securităţii rutiere”, lăudând meritele vestei galbene într-un spot publicitar: “E galbenă, e urâtă, nu se potriveşte cu nimic, dar vă poate salva viaţa”.

În 2010, apărea în clipul lui Jean Roch, alături de Snoop Dogg, jucând rolul lui Dumnezeu.

Concluzia acestei existenţe a rostit-o chiar Lagerfeld, într-un fel de piruetă jucăuşă: “Lucrul cel mai important pe care trebuie să-l ştiţi despre mine este că orice vi s-ar spune nu este neapărat adevărat”.

“Kaiserul”, care n-are urmaşi în afara pisicii Choupette, şi-a constituit de-a lungul anilor o adevărată familie de “moştenitori”. Acum, şi-a reîntâlnit pentru totdeauna marea dragoste, Jacques de Bascher.

“Nu va exista înmormântare. Prefer să mor”, spunea cu umor Karl Lagerfeld într-un interviu din 2018.

Nu mai are nicio importanţă. Aura lui este nemuritoare.

 

 

 

Subiecte în articol: Karl Lagerfeld
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri